Dura Vermeer grond

Amsterdam - 30 augustus 2010

Tweede tunnelboormachine Noord/Zuidlijn bereikt Amsterdamse grond

Noortje, de tweede tunnelboormachine van de Noord/Zuidlijn, boort sinds 19 augustus in de Amsterdamse grond. Daarmee is het boren van de tweede tunnelbuis onder het Damrak, de Dam en het Rokin nu echt van start gegaan. Saturn, een samenwerkingsverband van Dura Vermeer en Zublin, is verantwoordelijk voor de bouw van de tunnelbuizen.

De eerste drie dagen heeft Noortje haar tanden gezet in de betonnen wand van de startschacht bij het Damrak. Resultaat een gat met een diameter van bijna 7 meter in de 1,5 meter dikke wand.

Rustig tempo
De boorders hebben hun voordeel gedaan met de lessen die zijn geleerd tijdens de startprocedure van de eerste boormachine Gravin. Door deze ervaring duurde de fase van het testen en het inregelen van de boormachine in de startschacht veel korter.

Noortje gaat nu verder met het maken van de tunnel in de grond onder het water van het Damrak. De tunnel ligt op deze plek nog relatief ondiep en bovendien is de samenstelling van de grond op dit deel van het tracé niet ideaal om in te boren. Een dik vriesscherm helpt de boormachine om onder deze omstandigheden toch zo regelmatig mogelijk te kunnen boren. Het boortempo ligt daarom op de eerste 100 meter van het traject nog relatief laag. Pas als de boorders de 83 meter lange boormachine volledig uit de startschacht hebben gemanoeuvreerd en de kop van de boormachine de westzijde van het Damrak heeft bereikt, neemt de voortgang per dag toe.

hierzijnwij.nu
Noortje en de boorders zijn begonnen aan hun tocht richting station Rokin. Ze zijn via de vernieuwde website www.hierzijnwij.nu op de voet te volgen. Verder zijn er details over het boorproces te vinden, zoals het aantal geplaatste tunnelringen en de hoeveelheid weggegraven grond.