Verslag over het eerste halfjaar van 2010

Omzet en winst sterk gestegen eerste halfjaar 2010

AND verwacht sterk hogere omzet en winst voor geheel 2010


- Omzet eerste halfjaar 2010 ¤ 3,3 miljoen tegen ¤ 2,9 miljoen in eerste halfjaar 2002009
- Winst na belastingen eerste halfjaar 2010 ¤ 1,2 miljjoen tegen ¤ 0,9 miljoen winst in eerste halfjaar 2009
- Winst per aandeel eerste halfjaar 2010 ¤ 0,32 tegen ¤ 0,28 28 winst per aandeel in eerste halfjaar 2009
- AND verwacht omzet 2010 minimaal ¤ 6,7 miljoen tegen ¤ 5,0 miljoen in 2009
- AND verwacht winst na belasting 2010 minimaal ¤ 2,3 miljoeen tegen ¤ 1,5 miljoen in 2009

Rotterdam, 31 augustus 2010 - AND International Publishers NV heeft de omzet in het eerste halfjaar van 2010 sterk zien stijgen. De onderneming heeft een netto winststijging geboekt in het eerste halfjaar. Dankzij een goed tweede kwartaal en commerciële successen aan het begin van het tweede halfjaar van 2010 kan de onderneming de verwachting uitspreken dat de omzet in geheel 2010 met minimaal 34% zal stijgen tot minimaal ¤ 6,7 miljoen. Bij diee omzet verwacht AND een winst van minimaal ¤ 2,3 miljoen.
AND Chief Executive Officer Maarten Oldenhof: "We zijn zeer tevreden dat we de groei van 2009 van ruim 30% in 2010 zullen voortzetten. In mei hebben we voor een doorbraak gezorgd in de markt voor mobiele navigatie door samen met Geolife, onder het Navmii label, voor een zeer lage prijs navigatie voor de iPhone beschikbaar te maken. Zeer tevreden zijn we met de start van het tweede halfjaar waarin we nieuwe contracten hebben afgesloten met afnemers van digitale kaarten van West-Europa. Mede om die reden kunnen we nu de verwachting uitspreken dat de omzet dit jaar minimaal ¤ 6,7 miljoen zal bedragen tten opzichte van een omzet van ¤ 5,0 miljoen in 2009."

Gang van zaken eerste halfjaar 2010
West-Europa is nu vrijwel geheel gedekt met navigatiekaarten van hoge kwaliteit. In het tweede kwartaal van 2010 werden twee landen aan de kaartendatabase toegevoegd, te weten de kaarten van Italië en Noorwegen. Naast kaarten voor West-Europa heeft AND nu ook een kaart voor de Verenigde Staten uitgebracht, deze kaart is geoptimaliseerd voor geocodering.

Dit jaar heeft AND voorbereidingen getroffen om een rechtszaak aan te spannen wegens een dispuut over de levering van kaarten van het Verenigd Koninkrijk. Hierover is evenwel een schikking getroffen. In de omzet is hiervoor een materieel bedrag opgenomen.

Zoals gemeld in de trading update van 18 mei zal AND de kostenbasis in 2010 verlagen. Deze kostenbesparing is reeds in het eerste halfjaar van 2010 geëffectueerd. De personeelskosten zijn in het eerste halfjaar 2010 gedaald naar ¤ 1,5 miljoen tegen ¤ 3,2 miljoen in het eerste half jaar van 2009. AAND verwacht over 2010 een daling van de totale bedrijfskosten van ¤¬ 2,5 miljoen. De totale bedrijfskosten zullen dalen van ¤ 7,4 miljooen naar ¤ 4,9 miljoen.

AND is dit jaar een contract met het Engelse Navmii aangegaan voor navigatie op de iPhone en iPad. Inmiddels zijn kaarten voor Italië, Denemarken en Zweden toegevoegd aan het aanbod voor de iPhone en daarmee is deze mobiele app voor tien landen beschikbaar. Voor de iPad zijn geoptimaliseerde versies inmiddels beschikbaar voor drie landen.

Vlak na de zware aardbeving op Haïti heeft AND geheel belangeloos een digitale kaart van het eiland beschikbaar gesteld voor alle partijen die daar behoefte aan hadden, om hulp te kunnen geven op het eiland. Deze kaart is beschikbaar als ruwe data in Shape formaat, via het internet (Map 2.0) en als app voor de iPhone.

De gratis iPhone applicatie die AND vorig jaar introduceerde voor het bekijken van tussenstanden van voetbalwedstrijden in de Eredivisie blijft populair. In totaal is deze afgelopen seizoen ruim 75.000 maal gedownload. Voor het nieuwe voetbalseizoen heeft AND natuurlijk een update uitgebracht, welke wederom beschikbaar is via de iTunes store.

Financiële positie
Net als eind 2009 heeft AND geen bankschulden. Het eigen vermogen bedroeg per eind juni 2010 84,5% van het balanstotaal. In het eerste halfjaar zijn de totale bedrijfskosten met ¤ 2,1 miljoen afgenomen. Dit wordt met name verklaard door de eerder aangekondigde besparing op de personeelskosten. Het merendeel van deze kosten heeft betrekking op de ontwikkeling van de database en wordt om die reden geactiveerd. Hierdoor zijn de geactiveerde ontwikkelkosten in het eerste halfjaar van 2010 in totaal ¤ 1,8 miljoen lager dan in 2009. De besparing op dee netto bedrijfskosten bedraagt per saldo ¤ 0,3 miljoen.

Over 2010 verwacht AND ongeveer ¤ 2,5 miljoen op de totale bedrijfskosten te besparen ten opzichte van 2009. De besparing op de bedrijfskosten valt voornamelijk in de eerste helft van 2010 aangezien de kosten voor de versnelde investeringen in de kaarten van West-Europa met name in de eerste helft van 2009 hebben plaatsgevonden. Aangezien de ontwikkeling van de database van West-Europa nagenoeg gereed is zullen de kosten voor onderhoud licht toenemen. Voor 2010 verwacht AND dat dit per saldo zal resulteren in een stijging van de netto bedrijfskosten met ¤ 0,3 miljoen aangezien onderhoudskosten niiet worden geactiveerd.

Marktontwikkelingen
AND heeft recent commercieel succes geboekt dankzij de kansen die het al geruime tijd ziet in de markt voor digitale kaarten. Naast een sterke blijvende toename van smartphones met GPS zullen ook andere spelers zich een positie proberen te verwerven op het mobiele internet via locatie gebaseerde diensten. Bovengenoemde ontwikkelingen leiden ertoe dat navigatie en locatie gebaseerde diensten 'commodity' worden en een massamarkt aan het ontstaan is. Deze ontwikkelingen bieden grote kansen voor AND.

Strategie
AND richt zich op haar strategie om als enige onafhankelijke partij in de mondiale kaartenmarkt op lange termijn waarde te creëren middels het aanbieden van digitale kaarten voor locatiegebaseerde diensten. De onderneming zet dan ook in op de snelle ontwikkeling van haar hoogwaardige database, waardoor het zich nog sterker positioneert in deze markt. Daarnaast onderzoekt AND de mogelijkheid om samen te werken met andere partijen teneinde de gehele wereld in kaart te brengen. De onderneming is inmiddels een samenwerking aangegaan met EMG uit China en Orion uit Dubai. Onder de naam Global Digital Mapping Alliance wordt gezamenlijk onderzocht of deze plannen haalbaar zijn.

Vooruitzichten voor 2010
AND verwacht dat de omzet over geheel 2010 minimaal ¤ 6,7 miljoen zal bedragen ten opzichte van ¤ 5 5 miljoen in 2009 en dat de winst na belasting zal stijgen tot minimaal ¤ 2,3 miljoen.

Risico's
Voor een gedetailleerde beschrijving van de risicofactoren die van toepassing zijn op AND International Publishers NV en haar dochterondernemingen, wordt verwezen naar pagina 12 van het jaarverslag over 2009.

Bestuursverklaring
De Raad van Bestuur verklaart hierbij dat, voor zover haar bekend:
- het geconsolideerd tussentijds financieel verslag, opgesteld op basis van IAS 34, Tussentijdse financiële verslaggeving, een getrouw beeld geeft van de activa, de passiva, de financiële positie en het resultaat van AND International Publishers NV en de gezamenlijke in de consolidatie opgenomen ondernemingen; en
- het halfjaarverslag van de Raad van Bestuur een getrouw overzicht geeft van de informatie vereist krachtens art. 5:25d leden 8 en 9 van de Wet op het financieel toezicht.

Rotterdam, 31 augustus 2010

Directie
M.P. Oldenhof


Noot voor redacties