ChristenUnie


Peter van Dalen stelt vragen over discriminatoire handhaving in België

dinsdag 31 augustus 2010 15:19 Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), Vice-Voorzitter van de Transportcommissie, heeft in een Schriftelijke Vraag aan de Europese Commissie opheldering gevraagd over het hoge aantal verkeerscontroles op onderdanen uit andere landen in België. ,, Een rekensom leert, dat België op een totaal van 100 voertuigen er dus 15 uit andere landen zou dienen te controleren. In de praktijk zijn dat er veel meer."

Uit het 24e verslag van de Europese Commissie over de uitvoering van sociale wetgeving in het wegvervoer ( COM (2009) 416 definitief d.d. 3 augustus 2009) blijkt, dat over de verslagperiode 2005-2006 België in totaal 35761 eigen onderdanen langs de weg heeft gecontroleerd, en 59264 onderdanen uit andere landen. (blz. 7 van genoemd verslag).

Voorts blijkt uit de toelichting van de Commissie bij het voorstel voor een Richtlijn ter facilitering van de grensoverschrijdende handhaving van de verkeersveiligheid ( COM (2008) 151 definitief d.d. 19 maart 2008) dat in België 15% van de voertuigkilometers wordt gereden door voertuigen die in een ander land zijn ingeschreven ( bladzijde 1, voetnoot 2 van genoemde toelichting).

Een rekensom leert, dat België op een totaal van 100 voertuigen er dus 15 uit andere landen zou dienen te controleren. Maar dat over de verslagperiode 2005-2006 er 62 van de 100 een buitenlands kenteken hadden.


1. Is de Commissie bekend en akkoord met de in de toelichting op deze vraag aangehaalde cijfers ?


2. Erkent de Commissie op grond van deze door België verstrekte cijfers, dat in het land buitensporig veel buitenlandse voertuigen zijn gecontroleerd? Zo ja, acht de Commissie dit verenigbaar met art. 18 WEU? Zo nee, kan de Commissie dan met redenen omkleed dat antwoord onderbouwen?


3. Is de Commissie van mening dat, nu uit de opgaven van het koninkrijk België in het kader van de tenuitvoerlegging van de sociale verordening gedurende een reeks van jaren - tenminste vanaf 1993 - blijkt dat België met name op buitenlands gekentekende voertuigen controle uitoefent, gepaste maatregelen genomen moeten worden?