Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Staking De Lijn Oost-Vlaanderen

TreinTramBus: verstandig besparen door betere doorstroming

Voor de tweede dag op rij rijden er nauwelijks trams of bussen in Oost-Vlaanderen. Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de actie, maar hekelt daarnaast ook de besparingen die recentelijk werden doorgevoerd door De Lijn.

Met de besparingen ging de kwaliteit van het openbaar vervoer op tal van plaatsen achteruit. Zo rijden de Gentse trams 's avonds nu maar om de 20 in plaats van om de 15 minuten. En na 23u rijden trams en bussen volgens een aangepast net: moeilijk te begrijpen voor de niet-geoefende klant.

Nochtans zijn er voldoende alternatieven voor besparingen: zo verliezen trams en bussen in heel het land tijd door een gebrekkige doorstroming. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De overheid heeft de voorbije jaren geïnvesteerd in tram- en busbanen, maar de afstelling van de verkeerslichten laat te wensen over. Neem nu bijvoorbeeld het kruispunt van de Martelaarslaan met de Groot-Brittanniëlaan in Gent: trams verliezen er tot drie minuten tijd per passage, onaanvaardbaar."

Ook in andere steden is de doorstroming bij de verkeerslichten slecht.

Het verplicht vooraan opstappen sinds september 2009 heeft de doorstroming eveneens negatief beïnvloed: bussen staan nu langer stil aan de haltes.

TreinTramBus vraagt de Vlaamse overheid daarom dringend te investeren in een betere doorstroming. Zo zijn zinvolle besparingen mogelijk zonder dat dit ten koste van de klant of van het personeel moet gebeuren.

De staking, die nu al twee dagen aan de gang is, treft echter de reizigers, de verkeerde doelgroep. TreinTramBus vraagt dringend aan de tram- en busbestuurders van Lijn om morgen opnieuw aan het werk te gaan, anders wordt de chaos op de eerste schooldag niet te overzien.