Waterschap Reest en Wieden


Reest en Wieden komt met bezuinigingsvoorstellen van EUR 1,3 miljoen

Het Dagelijks Bestuur heeft de concept-Perspectiefnota 2011- 2015 uitgebracht. Daarin stelt het voor om 1,3 miljoen euro te bezuinigen. Dit om belastingverhoging zoveel mogelijk te beperken. Het Algemeen Bestuur bespreekt de Perspectiefnota op dinsdag 31 augustus.

In de Perspectiefnota is aangegeven wat waterschap Reest en Wieden in de periode 2011 tot 2015 van plan is te doen aan het op orde houden en het verbeteren van waterkering en waterhuishouding en welke kosten daarmee gemoeid gaan.
Het Dagelijks Bestuur van waterschap Reest en Wieden stelt voor om 1,3 miljoen euro te bezuinigen om de stijging van de waterschapsbelastingen zo beperkt mogelijk te houden.

Het waterschap beschikt nu nog over een financiële egalisatiereserve. Die wil het Dagelijks Bestuur, net als vorige jaren inzetten, om de tariefsstijging te beperken. Maar na 2012 is deze reserve vrijwel uitgeput en de kosten van het waterbeheer zullen o.a. door uitvoering van noodzakelijke werkzaamheden, als het aanpassen van dijken, gemalen en rioolwaterzuiveringsinstallaties, blijven stijgen. Geleidelijke belastingverhoging is daarom noodzakelijk voor een verantwoorde meerjarenbegroting na 2011.

Op 31 augustus zal het Algemeen Bestuur duidelijk maken welke ambities het heeft en welk beleid uitgevoerd of eventueel aangepast moet worden. Het Dagelijks Bestuur wil aan de hand hiervan verder werken aan deze beleidsmatige ambities en een goede financiële situatie, met verantwoorde tarieven. In november zal dit beleid in een begrotingsbehandeling door het Algemeen Bestuur worden vastgesteld.

De koers voor de komende jaren

Het waterschap Reest en Wieden geeft in de Perspectiefnota de koers voor de komende jaren aan. Reest en Wieden wil een toekomstgerichte en effectieve waterbeheerder zijn. Het waterschap werkt aan het klimaatbestendig maken van het gebied en daarvoor is een fors investeringsprogramma nodig met een breed pakket aan nieuwe maatregelen, zoals realisering van waterberging en verbetering van gemalen. Daarnaast wordt door wetswijziging of afspraken met andere overheden, het totale takenpakket van het waterschap de komende jaren uitgebreid. Zo zullen de waterschappen een deel van het grondwaterbeheer overnemen van de provincies en dragen sommige gemeenten het waterbeheer in gebouwd gebied over aan Reest en Wieden en is veel inspanning nodig voor het verhogen en versterken van oevers en kaden om aan nieuwe wettelijke normen te voldoen.

Kosten stijgen

In de afgelopen jaren heeft Reest en Wieden de belastingopbrengst niet of nauwelijks verhoogd. Dat was voor een deel mogelijk door verhoging van de efficiency en door gebruik te maken van financiële meevallers. Maar soms bleef er in enig jaar ook geld over van projecten, die meestal vanwege externe omstandigheden, niet volgens planning konden worden uitgevoerd. Dat geld werd gestort in een egalisatiefonds en werd in mindering gebracht op de jaarlijks noodzakelijke tariefstijging. Daarmee zijn de belastingen de afgelopen jaren kunstmatig laag gehouden. Maar de kosten voor het waterschap zijn wél omhoog gegaan. Daarmee is er in de loop der jaren een fors verschil van zo'n 17 % ontstaan tussen kosten en belastingopbrengsten.

Ook moet onder ogen worden gezien, dat het rijk van plan is om forse kosten voor waterbeheer, die nu nog uit de Rijksbegroting worden betaald, bij de waterschappen neer te leggen. Dat betekent dat, ondanks verder vergroten van de efficiency, de kosten voor Reest en Wieden verder zullen stijgen.

Lastenstijging voor burgers en bedrijven is in deze tijd van economische crisis een lastige boodschap. Daar komt bij, dat juist de afgelopen jaren vanwege een wetswijziging een aanzienlijke verschuiving van tarieven heeft plaatsgevonden tussen categorieën belastingbetalers.

Sommigen zijn behoorlijk minder gaan betalen (natuurorganisaties en landbouwbedrijven) en anderen behoorlijk méér (inwoners). Dit alles was voor het Dagelijks Bestuur extra reden om naar bezuinigingen te zoeken. Dat neemt niet weg, dat juist van een functionele overheid als het waterschap verwacht mag worden dat ze haar taken: zorg voor veilige dijken en kades, voorkomen van waterschade en wateroverlast, het zuiveren van het rioolwater en het bewaken van de juiste chemische en ecologische kwaliteit van de wateren in het gebied, optimaal uitvoert. De wateropgave vanwege klimaatverandering, optimaal peilbeheer en behoud ecologische water-biodiversiteit moet worden gerealiseerd. Daar wil Reest en Wieden voor blijven staan!

Belastingen iets verhogen

Dat betekent dat volgens het Dagelijks Bestuur in 2011 een willekeurig gezin binnen Reest en Wieden zo'n EUR 7,50 méér watersysteemheffing zou moeten gaan betalen dan in 2010 en dat iedere inwoner voor het zuiveren van zijn afvalwater (zuiveringsheffing) gemiddeld zo'n EUR 2,40 extra kwijt is. De waterschapsbelasting voor huizen en gebouwen blijft ongeveer gelijk, afhankelijk van de waarde van het gebouw. Agrariërs zouden EUR 5,00 extra per hectare moeten gaan betalen, en natuurbeheerders EUR 0,06 euro per hectare.

Waar wil het Dagelijks Bestuur op besparen?

De 1,3 miljoen euro aan besparingsmogelijkheden is gevonden in zaken als:

* minder vaak maaien van bepaalde dijken;
* minder vaak bureaus en bedrijven inhuren;
* verlaging van budget voor opheffing waterproblemen in de derde wereld;

* minder subsidies verstrekken;

* soberder en slimmer uitvoeren van herinrichtingprojecten;
* temporiseren van enkele projecten, o.a. op zuiveringsinstallaties;
* minder vaak uitbrengen van huis-aan-huis-informatie over Reest en Wieden;

* bepaalde advertenties vervangen door plaatsing op internet;
* verlagen van de rentelasten;

* verder versoberen van de bedrijfsvoering.

Waar is geld voor nodig?

Veel projecten zijn meerjarig en lopen dus gewoon door, zoals project Dwingelderveld, Oude Diep, Reestdal, Landinrichting Noordwest-Overijssel. Om nieuwe taken goed uit te kunnen voeren, moet volgens het Dagelijks Bestuur geld beschikbaar worden gesteld voor zaken als:

* aanpassen constructieve problemen in keersluis de Wha in Zwartsluis;

* opstellen plan van aanpak voor herstel van bepaalde dijkgedeelten;
* reviseren van pompen in wateropvoergemalen in het Oranjekanaal;
* vervangen van machines voor maaien en baggeren;
* aanleggen vispassages in bepaalde gemalen en stuwen;
* baggeren in Noordwest Overijssel;

* verlengen persrioolleidingen om stankoverlast te voorkomen;
* investeren in duurzame maatregelen op
rioolwaterzuiveringsinstallaties en kantoorgebouwen (o,a. energie);
* bouwen van installatie voor terugwinnen van fosfaat;
* meer mogelijkheden bieden voor stagiaires.

Hoe is de perspectiefnota opgebouwd?

Zowel in de begroting van het waterschap als in de Perspectiefnota wordt met programma's gewerkt. Het zijn samenhangende programma's, waarin activiteiten en doelen gekoppeld zijn.
Bij de vier programma's - veiligheid, watersysteem, waterketen en maatschappij en organisatie - wordt aangegeven wat het waterschap wil bereiken. Wat wordt gedaan, welke maatregelen en ontwikkelingen liggen in het verschiet en wat gaat het allemaal kosten? In de vier programma's worden beleid en werkzaamheden gegroepeerd en inclusief geldbedragen weergegeven. Hierdoor wordt inzichtelijk wat de consequenties zijn van de keuzen van het bestuur in relatie tot de vastgesteld doelen.

De perspectiefnota 2011-2015 staat op de website en ligt vanaf 16 augustus ter inzage op het waterschapshuis te Meppel.
* Bekijk de perspectiefnota 2011-2015 (pdf)

Inwoners van Reest en Wieden kunnen de Perspectiefnota van de website downloaden. Zij kunnen ook reageren op de voorstellen in de richting van het Dagelijks Bestuur. Voor beïnvloeding van de besluitvorming kunnen inwoners natuurlijk ook terecht bij de, door de gekozen leden van het Algemeen Bestuur. Ook is er dinsdag 31 augustus, voor de vergadering van het Algemeen Bestuur (aanvang 13.00 uur) de gelegenheid in te spreken.

NB:
Spreekrecht

U kunt gebruik maken van het spreekrecht over onderwerpen die op de agenda staan maar ook over andere waterschap gerelateerde onderwerpen. Eventueel kan ook tijdens de vergadering - bij de behandeling van een agendapunt - voor een tweede keer gebruik worden gemaakt van het spreekrecht. Wel is de tijd begrensd op maximaal vijf minuten per keer. Wilt u gebruik maken van het spreekrecht, geef dit dan voor de vergadering aan bij de secretaris-directeur of bij het bestuurssecretariaat.

Meppel, 20 augustus 2010

© Waterschap Reest & Wieden
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||