Rijksvoorlichtingsdienst

Minister Eurlings en burgemeester Wolfsen over de A2 Leidsche Rijn tunnel

Zoals per brief in maart aan de Tweede Kamer is aangegeven, worden in de toekomst geen complexe systemen en onbeproefde technieken in tunnels meer ingepast. Daarentegen zal er worden gewerkt met standaard veiligheidsystemen. Dit voorkomt - zoals nu het geval is - dat laat in het bouwproces een complex maatwerk veiligheidssysteem moet worden ontwikkeld. Dit is de kern van lessen die getrokken zijn uit problematiek tunnels A73. Zoals eerdere aangekondigd, komen deze lessen voor een aantal tunnels te laat, waaronder de A2 Leidsche Rijn tunnel.

Er is begin juli goed overleg geweest tussen de minister en de burgemeester over hoe met deze situatie om te gaan. Deze overleggen op zichzelf hebben, overigens, niet geleid tot vertraging. Het overleg heeft twee belangrijke besluiten opgeleverd. Ten eerste hebben de minister en burgemeester afspraken gemaakt over hoe de doorstroming voor de weggebruiker kan worden gegarandeerd, hoewel de tunnel later wordt opgeleverd. Ook is overeenstemming bereikt over de invulling van de veiligheidseisen. Deze besluiten worden hieronder toegelicht.

Doorstroming

Om opstoppingen op de snelweg en sluipverkeer in Utrecht te voorkomen, wordt gewerkt aan een tijdelijke voorziening. Onderdeel hiervan is om tijdelijk extra rijstroken aan te leggen aan weerszijden van de tunnel. Concreet gaat het om vier rijstroken aan elke zijde plus een vijfde spitsstrook aan de westzijde die wordt ingezet op de drukke momenten. Deze tijdelijke voorziening is naar verwachting klaar in het voorjaar. In de tussentijd zet Rijkswaterstaat in op extra verkeersmanagement om te voorkomen dat er onnodig sluipverkeer ontstaat rond Utrecht.

Afbouw afspraken
De tunnel is volgens de huidige planning medio 2012 geopend. Voor Utrecht is het van belang dat de geplande woningbouw doorgang kan vinden. De start hiervan staat gepland voor 2013. De minister geeft de garantie dat de tunnelbouw geen hinder geeft voor de woningbouw, omdat dan de tunnel gegarandeerd opengesteld is.

Noot voor redacties (