Spoormonitor NMa: gebrekkige one-stop-shop belemmert Europese spoormarkt
03-09-2010
Spoorwegondernemingen zijn nog steeds niet tevreden over de
one-stop-shop, het systeem waarbij goederenvervoerders met één aanvraag
over verschillende internationale treinpaden kunnen rijden. Het
aanvraagproces bij spoorbeheerders kost te veel tijd, wat de
totstandkoming van één interne Europese markt voor spoorvervoer
belemmert.
Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in de
Vijfde Spoormonitor die zij vandaag publiceert. De NMa wil de
gezamenlijke Europese toezichthouders stimuleren een gelijk speelveld
te bevorderen.
Europese toezichthouders moeten samen de markt stimuleren
Ongeveer een derde van de goederenvervoerders maakt geen gebruik van de
one-stop-shop. Deze groep geeft er de voorkeur aan om alles zelf per
land te regelen. Van de goederenvervoerders die wel gebruik maken van
de 0ne-stop-shop geeft de helft aan dat zij ontevreden zijn over de
snelheid waarmee hun aanvraag wordt verwerkt; de aanvraag duurt
ongeveer een week. De NMa probeert de one-stop-shop op Europees niveau
te stimuleren.
Aanbevelingen aan netbeheerders ProRail en Keyrail
De NMa is verheugd over het feit dat de Nederlandse markt voor
spoorcapaciteit zich positief ontwikkelt. Wel beveelt de NMa de
netbeheerders aan een betere planning te hanteren wanneer zij delen van
het spoor buiten dienst stellen voor onderhoud. Ook pleit de NMa voor
efficiëntere tarieven voor spoorwegondernemingen waarbij de beheerders
bijvoorbeeld differentiëren naar de kwaliteit van de baanvakken. Verder
moet de gebruiksvergoeding transparanter; vervoerders blijven nu te
vaak in onzekerheid over mogelijke toekomstige verhogingen van de
gebruiksvergoeding.
Op weg naar het streefbeeld
In de Spoormonitor is de werkelijke situatie in 2009 afgezet tegen een
streefbeeld. Volgens het streefbeeld hebben alle spoorwegondernemingen
efficiënte toegang tot het spoor en de bijkomende diensten en
voorzieningen. Verder gelden in het streefbeeld efficiënte tarieven en
is belangrijke informatie in gelijke mate en op gelijk tijdstip
beschikbaar. Dit beeld is een streven waarbij de NMa zich bewust is van
de praktische en juridische beperkingen. Uit de Spoormonitor blijkt dat
het streefbeeld voor het onderdeel capaciteitsverdeling in zicht komt.
Achtergrond van de monitor
De uitkomsten van de Spoormonitor staan aan de basis van het toezicht
van de NMa op de spoormarkt. De NMa baseert de Spoormonitor op
interviews met marktpartijen en gegevens van spoorwegondernemingen en
de beheerders ProRail en Keyrail. De bevindingen over 2009 zijn in
perspectief geplaatst door vergelijkingen te maken met de situatie in
voorgaande jaren.
Zie ook
Vijfde Spoormonitor NMa
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)