Rijksoverheid


3 september 2010

Toezegging in beantwoording Kamervragen over "het programma Op zoek naar Mary Poppins"

In mijn antwoorden op vragen van de leden Van Dijk en Gerkens over het programma "Op zoek naar Mary Poppins" d.d. 27 januari jl.1, heb ik de toegezegd de Kamer nader te informeren over het bedrag dat was gemoeid met de sms6 actie in het betreffende televisieprogramma van de AVRO (zie het antwoord op vraag 3).
De Commissie Integriteit Publieke Omroep (CIPO) heeft mij inmiddels laten weten dat de bruto opbrengst van de 16 live programma's "Op zoek naar Mary Poppins" ¤ 286.316,97 bedroeg. De kosten voor de AVRO waren ¤ 148.546,07. 2 Het netto resultaat was derhalve ¤ 137.770,90.
Op grond van artikel 2.135, eerste lid, van de Mediawet 2008 wordt dit resultaat, zoals alle inkomsten, door de AVRO gebruikt voor de uitvoering van de publieke mediaopdracht.
De AVRO heeft CIPO laten weten in het vervolg bij sms6acties een kostengeoriënteerd tarief te zullen hanteren, zoals Richtlijn 5 van de 'Gedragscode publieke omroep' bepaalt. Daarbij dient het begrip 'kostengeoriënteerd' zo te worden toegepast dat het tarief alleen de gemaakte kosten dekt.
De raad van bestuur van de publieke omroep heeft besloten op dit moment richting de AVRO geen stappen te ondernemen omdat de omroep zich (alsnog) onvoorwaardelijk aan de 'Gedragscode publieke omroep' heeft gecommitteerd.3

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt6Vliegenthart


1 Aanhangsel Handelingen II, 2009/10, nr. 1751.
2 De genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

3 De raad van bestuur kan op basis van een advies van CIPO in het uiterste geval financiële sancties opleggen aan een omroepinstelling.