Rijksoverheid
3 september 2010
Toezegging in beantwoording Kamervragen over "het programma Op
zoek naar Mary Poppins"
In mijn antwoorden op vragen van de leden Van Dijk en Gerkens over het
programma "Op zoek naar Mary Poppins" d.d. 27 januari jl.1, heb ik de toegezegd
de Kamer nader te informeren over het bedrag dat was gemoeid met de sms6
actie in het betreffende televisieprogramma van de AVRO (zie het antwoord op
vraag 3).
De Commissie Integriteit Publieke Omroep (CIPO) heeft mij inmiddels laten weten
dat de bruto opbrengst van de 16 live programma's "Op zoek naar Mary Poppins"
¤ 286.316,97 bedroeg. De kosten voor de AVRO waren ¤ 148.546,07. 2 Het netto
resultaat was derhalve ¤ 137.770,90.
Op grond van artikel 2.135, eerste lid, van de Mediawet 2008 wordt dit resultaat,
zoals alle inkomsten, door de AVRO gebruikt voor de uitvoering van de publieke
mediaopdracht.
De AVRO heeft CIPO laten weten in het vervolg bij sms6acties een
kostengeoriënteerd tarief te zullen hanteren, zoals Richtlijn 5 van de
'Gedragscode publieke omroep' bepaalt. Daarbij dient het begrip
'kostengeoriënteerd' zo te worden toegepast dat het tarief alleen de gemaakte
kosten dekt.
De raad van bestuur van de publieke omroep heeft besloten op dit moment
richting de AVRO geen stappen te ondernemen omdat de omroep zich (alsnog)
onvoorwaardelijk aan de 'Gedragscode publieke omroep' heeft gecommitteerd.3
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt6Vliegenthart
1 Aanhangsel Handelingen II, 2009/10, nr. 1751.
2 De genoemde bedragen zijn exclusief BTW.
3 De raad van bestuur kan op basis van een advies van CIPO in het uiterste geval
financiële sancties opleggen aan een omroepinstelling.