Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

EXPOSITIE HARLAND MILLER VANAF SEPTEMBER IN GALERIE ALEX DANIELS - REFLEX AMSTERDAM

EERSTE KENNISMAKING TWEE WERKEN HARLAND MILLER OP ART AMSTERDAM

Vanaf september exposeert Galerie Alex Daniels, Reflex Amsterdam het werk van Harland Miller. Tijdens de openingsexpositie op 3 september zal Harland Miller zelf ook aanwezig zijn. De kunstenaar en schrijver Harland Miller staat bekend om zijn grootschalige, speelse bewerkingen van Penguin-boekcovers. Om een voorproefje te geven, toont de galerie alvast twee van zijn werken tijdens de 26e editie van Art Amsterdam, van 26 tot 30 mei aanstaande in de RAI in Amsterdam, standnummer 085. Naast het werk van Harland Miller presenteert de Amsterdamse kunstgalerie onder andere nieuw werk van David LaChapelle: 'Archangel Michael', waarin het einde van pop-icoon Michael Jackson centraal staat. Michael wordt geportretteerd in zijn zwarte uniform met witte vleugels en een duivel onder zijn voet.

Over de expositie van Harland Miller

Miller neemt geliefde boekomslagen van klassieke werken van Hemingway, Fitzgerald, Edgar Allen Poe en anderen als zijn uitgangspunt. Door ze in de olie op posterformaat weer te geven met grillige nieuwe titels, transformeert hij ze tot hedendaagse, vaak satirische commentaren op het leven en de literatuur.

Net zoals bij de Californische kunstenaar Ed Ruscha, zijn het juist de woorden die de toon van het werk van Miller bepalen. Of het nu ironisch, nostalgisch, of ronduit brutaal is (zoals bij "Dirty Northern Bastard," by DH Lawrence, of "I'm so Fucking Hard," by Hemmingway) de titels ontmythologiseren evenals dat ze amuseren.

Miller is niet alleen een toegewijd woordkunstenaar, hij is ook een onnavolgbare schilder: de voor de Penguin boeken zo herkenbare oranje, blauwe of groene randen aan de boven- en onderkant van de cover, worden hier gevoelige, met textuur gekleurde vlakken. Met de druipende verf en smerige vlekken, hebben de covers meer gemeen met de esthetiek van Rothko, dan met de uniformiteit van een in massa's geproduceerde paperback.

Miller voelt zich aangetrokken tot boeken als objecten - hoe meer mishandeld, verkleurd en geleefd des te beter. "Ik herinner me de de Penguin Books van mijn ouders. Voor mij gaat het om de nostalgie van vervlogen tijden - die muffe geur, die koffiebeker kringen en de vaak hartverscheurende inscripties aan de binnenkant van de omslag. "

Miller woonde en werkte in New York, Berlijn en Parijs. Hij werd in 1964 in het noorden van Engeland geboren. Miller's voorliefde voor motregen en grimmigheid van deze noordelijke steden blijven een belangrijk thema in zijn werk. "Ik denk dat mijn gevoel voor humor heel Engels is", zegt hij.

Bij deze uitzonderlijke expositie van zijn aquarellen en tekeningen, hebben Miller's Penguin covers meer weg van een stilleven, dan van tweedimensionale posters. Door te experimenteren met verschillende papierformaten en hoeken, toont hij soms de boekruggen en de daarbij behorende schaduwen. Het is de viering van het boek als dierbare voorwerp.

Zijn tekeningen en dan vooral zijn studies voor zijn grote olieverfschilderijen met neergekrabbelde aantekeningen op de kantlijn, zijn een van zijn meest persoonlijke werken tot nu toe. Werk van Harland Miller werd eerder onder andere geëxposeerd in de Royal Academy in Londen (2006, 2005), de Kunsthall in Mannheim (2004) en de ICA in Londen (1996).

Reflex Editions Amsterdam geeft niet alleen een boek uit van de aquarellen van Harland Miller, maar komt ook met een speciale limited edition van 2 kleurenlitho's.