Gemeente Hilvarenbeek


Uit de collegebesluitenlijst van 24 augustus 2010

Bestemmingsplan Johanna van Brabantlaan
De wijk Johanna van Brabantlaan is niet meegenomen in het bestemmingsplan Woongebieden en bedrijventerreinen, Hilvarenbeek vanwege de bijzondere planologische situatie ter plaatse. Er geldt namelijk nog een bestemmingsplan uit 1959. De werkelijke situatie in de wijk komt niet overeen met de situatie in het bestemmingsplan. Hierdoor is het niet mogelijk het bestemmingsplan in dezelfde lijn als de rest van de kern te actualiseren. Voor deze wijk is daarom een afzonderlijk bestemmingsplan voorbereid op basis van een grondige inventarisatie en analyse van de wijk. Dit bestemmingsplan heeft voor inspraak ter inzage gelegen van 21 mei tot en met 17 juni 2010. Gedurende deze termijn zijn 7 reacties op het bestemmingsplan binnengekomen. Naar aanleiding van deze inspraakreacties wordt het bestemmingsplan op onderdelen aangepast. In september 2010 wordt de formele planprocedure opgestart; het bestemmingsplan zal dan 6 weken ter inzage worden gelegd voor zienswijzen.

Inrichting Koppestraat en Dwarsebroekweg
In het kader van het inrichtingsplan EHS De Hilver wordt in het stroomgebied van waterloop De Reusel een zomer- en winterbed van ongeveer 100 meter breed gerealiseerd. Hiervoor worden de Koppestraat en Dwarsebroekweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het college nam hierover op 22 december 2009 een besluit. Op dit besluit kwamen veel reacties binnen. Een informatieavond op 19 juli 2010 maakte duidelijk waar de knelpunten lagen. Op basis van de reacties heeft er intensief overleg plaatsgevonden met de Dienst Landelijk Gebied (DLG) om de gesignaleerde knelpunten op te lossen.
Het college heeft in zijn vergadering van 24 augustus 2010 ingestemd met de volgende inrichting

* Koppestraat

- afsluiten voor gemotoriseerd verkeer

- aanbrengen houten loop-/fietsbrug (25,5 meter) over zomer- en winterbed;

- grote eiken blijven behouden in winterbed
- kappen van 2 eiken en 1 wilg in winterbed.
* Dwarsebroekweg

- afsluiten voor gemotoriseerd verkeer;
- inrichten als doorwaadbare plaats.

Aanvullend heeft het college besloten een eenmalige vergoeding van ⬠32.000,- beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud van de nieuwe brug aan de Koppestraat. Ook wordt een nieuwe verbinding tussen de Kanaaldijk en Leijdijk gecreëerd zodat daarmee de potentiële route rondom de nieuwe EHS (Kanaaldijk, Willekesdreef, Hooghuisweg, Hoekje, Gemeintsedijk) vervolmaakt kan worden.