Ministerraad
Landelijk register tegen diplomafraude
Persbericht | 03-09-2010
De meeste diploma's komen vanaf 2012 in een centraal landelijk
diplomaregister. Doel van het register is het bieden van een
mogelijkheid om gemakkelijk na te gaan of een diploma echt is. Hierdoor
kan diplomafraude beter worden bestreden. De ministerraad heeft daarmee
ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Bijsterveldt van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
In het diplomaregister komen de diploma's van iedereen die na een
bepaalde datum een diploma heeft behaald in het door de overheid
bekostigd voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs, het
beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie, de inburgering en Nederlands
als tweede taal.
Het register geeft de bezitter van het diploma een voorziening voor het
geval het diploma verloren raakt, door bijvoorbeeld diefstal of brand.
Ook neemt het register burgers, onderwijsinstellingen, werkgevers en
overheden werk uit handen: waar zij nu bij elkaar diplomagegevens
moeten opvragen, kunnen zij straks bij één loket terecht.
Derden (zoals werkgevers) moeten toestemming van de bezitter van het
diploma hebben om gebruik te kunnen maken van het register.
Overheidsorganen die toegang moeten hebben om hun wettelijke taken te
kunnen uitvoeren, mogen erbij zonder akkoord van de diplomabezitter.
Over het wetsvoorstel heeft een internetconsultatie plaatsgevonden
waarbij burgers hun mening konden geven over de vormgeving van het
register.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan
de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het
advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de
Tweede Kamer.