Ministerraad


Landelijk register tegen diplomafraude

Persbericht | 03-09-2010

De meeste diploma's komen vanaf 2012 in een centraal landelijk diplomaregister. Doel van het register is het bieden van een mogelijkheid om gemakkelijk na te gaan of een diploma echt is. Hierdoor kan diplomafraude beter worden bestreden. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

In het diplomaregister komen de diploma's van iedereen die na een bepaalde datum een diploma heeft behaald in het door de overheid bekostigd voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs, het beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie, de inburgering en Nederlands als tweede taal.

Het register geeft de bezitter van het diploma een voorziening voor het geval het diploma verloren raakt, door bijvoorbeeld diefstal of brand. Ook neemt het register burgers, onderwijsinstellingen, werkgevers en overheden werk uit handen: waar zij nu bij elkaar diplomagegevens moeten opvragen, kunnen zij straks bij één loket terecht.

Derden (zoals werkgevers) moeten toestemming van de bezitter van het diploma hebben om gebruik te kunnen maken van het register. Overheidsorganen die toegang moeten hebben om hun wettelijke taken te kunnen uitvoeren, mogen erbij zonder akkoord van de diplomabezitter.

Over het wetsvoorstel heeft een internetconsultatie plaatsgevonden waarbij burgers hun mening konden geven over de vormgeving van het register.

De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.