Algemene Onderwijsbond
Beloningsimpuls begint vruchten af te werpen

Driekwart Randstadscholen betaalt leraren beter
Leraren in de Randstad maken met de invoering van de functiemix meer kans op een LC-functie dan leraren buiten de Randstad. Driekwart van de scholen in de Randstad heeft de twaalf miljoen euro van 2009 omgezet in meer LC-functies. Maar er is nog een flinke stap nodig om de doelstellingen van 2011 te halen. De rest van Nederland zit nu al op de streefcijfers, zo blijkt uit een analyse van het Onderwijsblad.
Tekst Robert Sikkes Beeld Typetank De scholen die het meeste hun LB-formatie verminderden zijn het Atheneum College Hageveld in Heemstede en het Montessori Lyceum Herman Jordan in Zeist. Het LBpercentage komt in Zeist uit op 6 procent en dat voor LC op 63 procent. Met nog eens ruim 30 procent LD mag de school zich rekenen tot een van de best betalende scholen van Nederland. Toch was dat niet de overweging om zo sterk te investeren in LCfuncties, vertelt rector Ingrid van der Neut van het Jordan. "De komst van de functiemix viel voor ons samen met de invoering van een nieuwe teamorganisatie. Die twee hebben we gekoppeld en we hebben alvast een voorschot genomen op het geld dat er nu is en gaat komen. We hebben in samenspraak met de personeelsgeleding in de MR besloten om zoveel mogelijk mensen in LC te benoemen die bereid waren om teamta22 ken op zich te nemen. Daar zit ook nog een beoordelingstraject aan vast. Met deze aanpak willen we de kwaliteit van ons onderwijs verder verbeteren. Zo kunnen we deze omslag in onze school een positieve stimulans geven." Het Jordan Lyceum voldoet met de grote stap richting LC nu al ruimschoots aan de doelstellingen voor 2011. "Dat is een risico geweest, maar als je het goed doorrekent is dat aanvaardbaar. Daarnaast hebben we met de MR afgesproken om schooleigen regelingen af te bouwen", aldus Van der Neut. Bij haar speelden concurrentieoverwegingen in de regio geen rol. Het Jordan keek vooral naar de eigen organisatie. Maar met het huidige personeelsbeleid denkt Van der Neut wel dat de school aantrekkelijk is voor starters. "Beginners komen bij ons nog wel in LB, maar als zij een vaste aanstelhet Onderwijsblad ling krijgen en hun montessori-aantekening halen, kunnen ze na een of twee jaar in LC komen." Toch rekent Van der Neut zich niet rijk op de gespannen onderwijsarbeidsmarkt. "Wanneer we nu opeens een leraar natuurkunde of Duits nodig hebben, maak ik mij geen illusie dat dat snel lukt." Rector Wille Straathof van het Atheneum College Hageveld in Heemstede had al eerder in het Onderwijsblad gezegd dat ze `snelste stijger' wilde worden en dat is gelukt met de 55 procent verschuiving van LB naar LC. In Heemstede was de concurrentiepositie juist wel de aanleiding, zei zij eind vorig jaar. "Anders lopen mensen naar andere scholen."

Impuls
Het Convenant Leerkracht dat bonden, werkgevers en ministerie in 2008 afsloten, geeft tot 2014 een enorme impuls aan de lerarensalarissen. Veel meer leraren kunnen naar hogere schalen doorstromen, terwijl voorheen bijna alle banen op LB werden gewaardeerd. Voor leraren die in een hogere schaal terechtkomen verbetert het salarisperspectief flink. Wie van LB naar LC gaat, gaat op termijn bijna 600 euro per maand meer verdienen. Degenen die van LC naar LD gaan, zien hun eindsalaris met ruim 550 euro per maand verbeteren. De Randstadscholen zijn de eersten die in 2009 daadwerkelijk budget kregen uit het nr. 13z4 september 2010

van LB naar LC door de LB-formatie met

Hoe is het beloningsbeleid op mijn school?
Op www.aob.nl staat een uitgebreide spreadsheet over het beloningsbeleid van de scholen waar over 2008 en 2009 voldoende gegevens van beschikbaar waren. Van scholen die ontbreken in het overzicht waren op één of meer punten geen gegevens om een goede vergelijking mogelijk te maken. Je kunt het beloningsbeleid van jouw school in de lijsten makkelijk vergelijken met andere scholen. Op het eerste blad van de spreadsheet staan alle scholen met een vermelding. Daarna is op een aantal tabbladen het beloningsbeleid per schooltype en per regio (Randstad of daarbuiten) weergegeven. Met de pijltjes bovenaan kun je de gegevens eenvoudig sorteren op plaats, percentage LB, LC of LD of de verschillen tussen 2008 en 2009. Ook is het gemiddelde en de doelstelling per schooltype beschikbaar.

11 procentpunt te verminderen. De concurrentiepositie ten opzichte van de rest van Nederland is daardoor substantieel verbeterd. In de Randstad krijgt een derde van de leraren LC, daarbuiten een vijfde. De LD-formatie ligt buiten de Randstad (36 procent) iets hoger dan daarbinnen (32 procent). · De kleine groep van zelfstandige vmboscholen in de Randstad heeft nauwelijks meer LC-functies ingevoerd, waardoor vmbo-scholen buiten de Randstad nog steeds iets beter betalen. Ook de vmbo-t scholen hebben hun beloningsbeleid nauwelijks aangepast. · Brede scholen en mavo/havo/vwo-scholen in de Randstad nemen een middenpositie

Convenant Leerkracht om het aandeel van hun LC-formatie te versterken. Met het eerste geld ­ twaalf miljoen euro ­ zijn de scholen aan de slag gegaan: driekwart bouwt de LB-formatie af en een derde zelfs met grote sprongen van meer dan 10 procent. Opvallend is dat ook een flink aantal scholen buiten de Randstadregio's alvast een voorschot neemt op de invoering van de functiemix en meer mensen heeft benoemd in LC. Dat blijkt uit de analyse die het Onderwijsblad maakte van de nieuwe cijfers die kort voor de zomer op www.functiemix. nl verschenen. De cijfers zijn van internet geplukt, omdat het ministerie van Onderwijs het databestand niet opnieuw wilde aanleveren. Naar aanleiding van de vorige weigering loopt hierover nog een beroepszaak bij de bestuursrechter. De cijfers van 479 scholen geven een hoopvol beeld over de invoering van de functiemix. Zo heeft driekwart van alle Randstadscholen het extra geld benut voor minder LB- en meer LC-functies. Gemiddeld over alle scholen nam het percentage LB af van 62 procent naar 56 procent, oftewel een daling van 6 procentpunten, zoals dat officieel heet. Buiten de Randstad daalde de LB-formatie met 2 procentpunt en komt op 60 procent. Daarmee is de kans op een beter betalende baan in de Randstad nu groter geworden. Opvallend is dat er gemiddeld over heel Nederland niet meer, maar minder LDbanen zijn gekomen. Dat percentage daalde binnen en buiten de Randstad met 1 pronr. 13z4 september 2010

centpunt van 19 naar 18 procent. Maar de verschillen per schoolsoort of tussen individuele scholen zijn enorm. Daarnaast zijn er scholen waar leraren door omzetting van oude naar nieuwe schalen in de statistieken in de schaal `L-Overig' terecht zijn gekomen. Het ministerie is daar niet gelukkig mee en doet op de website www.functiemix.nl een oproep aan schoolleiding en personeelsgeledingen van de MR. Volgens het ministerie verdient de categorie `L-Overig' een `kritische blik'. Het gaat om een kleine groep van vijftig scholen. De meeste daarvan hebben in de restcategorie een enkele docent ondergebracht, maar enkele ook meer dan 10 procent van hun lerarenkorps.

in, daar verschoof ongeveer 5 procent van LB naar LC. Hierdoor is de concurrentiepositie van de Randstadscholen iets verbeterd, maar niet zo sterk als bij de havo/ vwo-scholen. De verschillen tussen scholen zijn soms nog groter dan de verschillen tussen schooltypen. Neem de havo/vwo-scholen: koplopers Hageveld in Heemstede en Herman Jordan in Zeist verminderden hun LB-formatie met meer dan 50 procentpunten, terwijl er ook nog een klein groepje van zeven scholen in de Randstad was waar de LB-formatie toenam. En natuurlijk verschilt de uitgangspositie: Atheneum Hageveld maakte forse stappen, maar heeft nog altijd 19 procent leraren in LB. De andere koploper Herman Jordan telt nog maar 5 procent leraren in LB. Daartegenover staat dat er scholen zijn die niet in meer LC investeren, maar in meer LD. Neem het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam dat in 2008 nog veel minder mensen in schaal LD had dan collegaconcurrent Vossius. Door het afgelopen jaar bijna 20 procent te laten doorstromen naar LD komen beide gymnasia met rond de 40 procent LD weer op gelijke voet. Soortgelijke verschillen zijn er ook bij de vmbo-scholen binnen en buiten de Randstad: waar de één een derde in LC heeft, heeft de ander vrijwel iedereen in LB ingeschaald. Bij de grootste groep scholen ­ de 265 brede scholengemeenschappen met vmbo/havo/ vwo ­ zijn minder ingrijpende verschuivingen. In de Randstad is er een kopgroep die flink heeft geïnvesteerd in het h 23

Trends
De belangrijkste trends op een rij: · In de Randstad is de LB-formatie met 6 procentpunt gedaald tot 56 procent en de LC-formatie evenveel gestegen naar 25 procent. Buiten de Randstad ligt dat lager en gaat het om een daling van 2 procentpunt naar 60 procent LB en 20 procent LC. · Daarmee hebben de scholen buiten de Randstad al vrijwel de doelstelling voor 2011 bereikt. In 2010 en 2011 zullen de Randstadscholen nog een flinke slag moeten maken om de doelstelling te halen: er kan en moet gemiddeld nog 20 procentpunt van LB naar LC. · Havo/vwo-scholen in de Randstad hebben het meest geïnvesteerd in de verschuiving het Onderwijsblad

verminderen van LB met meer dan 20 procentpunt. Het gaat om het Christelijk Lyceum Delft, het Andreas College in Katwijk, het Visser `t Hooft Lyceum in Leiden en de Meergronden in Almere. Maar ook buiten de Randstad namen vier scholen alvast een stevig voorschot op het functiemix-budget dat in de loop van 2010 loskomt door de LB-formatie met meer dan 20 procentpunt te verminderen. Daar gaat het om het Groenewald (Stein), het Carmelcollege (Emmen),

het Canisius (Almelo) en het Dockingacollege (gemeente Dongeradeel). Kijkend naar de doelstellingen staan de scholen buiten de Randstad op voorsprong. Zonder extra budget hebben zij de streefcijfers voor 2011 gemiddeld genomen al gehaald. Voor 2014 moeten ze nog ongeveer 10 procent meer leraren in zowel LC als LD benoemen. De Randstadscholen zijn nog niet klaar. Voor het meetmoment van 1 augustus 2011 moeten de scholen samen

hun al flink toegenomen LC-formatie nog verder vergroten van 25 naar gemiddeld 45 procent. In de volgende stap moeten er net als in de rest van het land nog eens 10 procent meer mensen in LC en LD terechtkomen. Alle scholen hebben nog wel een stok achter de deur. Wanneer de streefcijfers in 2011 niet gehaald worden, zal het aanvullend budget voor de tweede periode van 2012 tot 2014 evenredig worden verminderd. N

Randstad gaat beter betalen
Randstad
LB% -6% LC% +6% LD% -1%

Rest Nederland
LB% -2% LC% +1% LD% -1%

24

het Onderwijsblad

nr. 13z4 september 2010

Randstad
LB% 2009 Doelstelling Doelstelling 2011 2014 56 36 16 LC% 25 45 55 LD% 18 19 29

Rest van Nederland
LB% 2009 Doelstelling Doelstelling 2011 2014 60 62 44 LC% 20 19 27 LD% 18 19 29

Doelstellingen vragen nog om flinke stap
Tien scholen met grootste daling LB
Heemstede* Zeist* Haarlem* Haren Breda Delft* Den Haag* Schiedam* Leiden* Breukelen* Atheneum College Hageveld Montessori Lyceum Herman Jordan Lyceum Sancta Maria Maartenscollege Orion College Christelijk Lyceum Delft Haags Montessori Lyceum Stedelijk Gymnasium Het Vlietland College Scholengemeenschap Broklede -52% -51% -38% -35% -33% -31% -31% -30% -29% -29%

Tien scholen met grootste stijging LD
Amsterdam* Zaandam* Den Bosch Breda Tilburg Den Haag* Stein Gulpen- Nijswiller Haarlem* Amsterdam* Barlaeus Gymnasium St. Michaël College Stedelijk Gymnasium Orion College Beatrix College Christelijk Gymnasium Sorghvliet Scholengemeenschap Groenewald Sophianum Heuvelland Stedelijk Gymnasium Vossius Gymnasium +19% +13% +13% +13% +13% +12% +11% +10% +10% +9%

*) Randstadschool

*) Randstadschool

nr. 13z4 september 2010

het Onderwijsblad

25

---- --