Ingezonden persbericht


Persbericht
Datum 5 September 2010
Ons Kenmerk

Boorders met Noortje onder kademuur Damrak
Laatste volgwagens achter Noortje geplaatst

Nadat de boorders van de Noord/Zuidlijn de afgelopen week Noortje gereed hebben gemaakt voor het verdere boorproces, kan ze dit weekend meteen aan een belangrijke klus beginnen. De boorders moeten met Noortje heel voorzichtig onder de ruim honderd jaar oude kademuur door boren.

Kademuur

Omdat de oude kademuur in slechte staat verkeerde is de muur voor de zekerheid gestabiliseerd. Voordat het boren begon, is de muur al in januari met grondankers en stalen balken versterkt. De kruising van de walmuur gebeurt daarnaast onder de bescherming van het 90 meter lange vriesscherm. Tijdens het boren van de tunnelbuis ondersteunt het vriesscherm de bovenliggende grond en de fundering van de kademuur.

In de gaten houden

Net als bij Gravin wordt de kademuur nu heel goed in de gaten gehouden. "Dat doen we door continu de meetpunten af te lezen die op de kademuur zijn aangebracht. Op het Damrak houden we daarom even een gedeelte van de parkeerstrook vrij als Noortje de kademuur passeert. Als daar grote bussen voor staan, zien we niets." aldus Joost Joustra, projectleider tunnelboren. Het passeren van de kademuur duurt ongeveer anderhalve week.

Noortje compleet
Doordat de volgwagens bij het boren geleidelijk de tunnel inrijden, ontstond er na 30 m voortgang meer ruimte in de krappe startschacht. De boorders konden daardoor de laatste twee volgwagens in de volgtrein achter Noortje plaatsen, zodat ze haar normale lengte van 83 meter bereikte. Daarom had Noortje in de afgelopen week een aantal dagen pauze.

Regulier boorproces

Wanneer Noortje helemaal uit de startschacht verdwenen is en onder het vriesscherm vandaan komt, wordt er pas echt gesproken van een 'regulier boorproces'. Joustra: "Noortje zal dan afbuigen naar de westzijde van het Damrak. We zullen de bebouwing daar intensief monitoren terwijl zij haar weg richting Damrak vervolgt. Dan maken de boorders ook een beetje vaart, zodat Noortje haar gemiddelde snelheid van 8 tot 10 meter per dag kan gaan halen."

Noot voor de redactie (