Gemeente Lisse

Verbetering dienstverlening aan bedrijven

gemeentehuis

De gemeente Lisse wil haar dienstverlening aan bedrijven zo goed mogelijk laten verlopen en is gestart met het project 'Bewijs van Goede Dienst'

'Bewijs van Goede Dienst' is een landelijk project gericht op de verbetering van de dienstverlening aan bedrijven. Bureau Lexnova voert dit project uit in onze gemeente en onderzoekt op welke manier de dienstverlening aan bedrijven in Lisse plaatsvindt.

Normenkader voor Bedrijven

Het bureau onderzoekt de dienstverlening met een aantal criteria van het Normenkader voor Bedrijven. Dit is een praktisch instrument waarbij vooral onderzocht wordt hoe de procedure binnen de gemeente loopt nadat een onderneming een aanvraag heeft gedaan, bijvoorbeeld:
* hoe snel aanvragen worden afgehandeld

* welke wijze van communiceren is gebruikt
* hoe de eventuele bezwaarschriftenprocedure wordt afgehandeld.
* overige regelgeving aspecten.

Landelijk project

VNO-NCW, MKB-Nederland en de VNG bevelen dit landelijke project aan. Bedrijven hebben vaak te maken met complexe gemeentelijke regelgeving en procedures. Door de dienstverlening binnen de gemeente te optimaliseren kunnen bedrijven nog beter worden bediend. Het onderzoek richt zich ook op het verminderen van regelgeving en of de administratieve lasten.

Bewijs van Goede Dienst

De uitkomst van het project levert de gemeente een verbeterplan: het 'Bewijs van Goede Dienst'. Hierin staan de resultaten ven het onderzoek en eventuele verbeteracties. Deze kunnen gaan over de dienstverlening: is deze klantgericht, deskundig, tijdig en transparant?

Telefonische enquete ondernemers

Onderdeel van het project is ook een telefonische enquête die bureau Lexnova gaat houden onder een aantal ondernemers in gemeente Lisse. Deze zullen hierover bijtijds een brief ontvangen.