Tom Coronel

5 September 2010
Tom Coronel scoort flink op Oschersleben

Met de zesde plaats in de eerste race en de vijfde plaats in de tweede wedstrijd heeft SEAT-coureur Tom Coronel weer flink gescoord tijdens de beide manches van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van Oschersleben. Met nog drie raceweekeinden te gaan staat de Nederlandse coureur met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel nu achtste in de tussenstand van het kampioenschap. Met zijn score van het weekeinde in Duitsland was Coronel zeer tevreden: Het ging heel goed en ik heb aardig wat punten binnengehaald. Dat we met onze diesels op dit circuit niet de snelsten zouden zijn, wisten we van tevoren, maar het resultaat is prima.

Van tevoren keek Tom Coronel al uit naar de races op het circuit van Oschersleben. In de regio rondom het circuit is niet zoveel te beleven. Het circuit bevindt zich in de voormalige DDR en in sommige dorpen waar je doorheen rijdt, heb je echt het idee dat de tijd nog heeft stilgestaan. Maar de baan zelf ligt me wel: een technisch circuit waar ik het in de afgelopen jaren altijd vrij goed heb gedaan. Eén programmaonderdeel waarop Coronel zich in het bijzonder verheugd had, kon vanwege regen geen doorgang vinden: het geplande acceleratieduel tussen Coronel in een SEAT Leon uit de Eurocup en Jurgen van den Goorbergh op een KTM 1190 RC8R-Superbike moest om veiligheidsredenen worden afgeblazen. Zon sessie op een natte baan, zonder voorbereiding, zou op een motorfiets inderdaad wel wat riskant zijn geweest, aldus Coronel.

De actie begon op zaterdag in de vroege ochtend met de eerste vrije training, waarin Coronel met 1:37,354 minuten de negende tijd reed. In de tweede sessie rond het middaguur was de baan nat, waardoor de rondetijden wat hoger lagen. Ditmaal eindigde Coronel met een tijd van
1:38,845 minuten als achtste. Bij de topsnelheidmetingen zat hij constant in de hoogste regionen. Qua afstelling zijn we wel op de goede weg, ik ben tevreden met het verloop en voor de kwalificatie ziet het er goed uit. Ik moet zeker de tweede kwalificatieheat voor de snelste tien kunnen halen, kondigde Coronel optimistisch aan.

In de kwalificatie, later in de middag, hield hij inderdaad woord: met een tijd van 1:36,509 minuten, zijn snelste van de dag, werd de Nederlandse SEAT-coureur in de eerste heat als negende geklasseerd, waarmee hij opnieuw aan de sessie voor de tien snelsten mocht deelnemen. De dreigende wolken, die in de pauze tussen de twee heats boven het circuit optrokken, voorspelden weinig goeds en het was dan ook zaak voor alle deelnemers om zo snel mogelijk een volledige ronde af te leggen, om zo in ieder geval een tijd te kunnen laten noteren. Coronel kwam tot een tijd van 1:38,810 minuten, waarmee hij zich, voor de vierde keer dit seizoen, als zevende kwalificeerde. In de startopstelling schoof hij zelfs nog een plaats naar voren, omdat de Hongaar Norbert Michelisz als straf voor een incident tijdens het voorgaande WTCC-evenement in Brno tien plaatsen teruggezet werd. Mijn tijd had zelfs nog beter kunnen zijn, want Gabriele Tarquini raakte van de baan terwijl ik direct achter hem reed. Ik moest uitwijken, waardoor ik wel een halve seconde heb verloren, aldus Coronel. Met mijn startpositie ben ik wel tevreden, het ging lekker. De warm-up op zondagochtend sloot Coronel met een tijd van 1:36,947 minuten als negende af.

In de eerste race, traditioneel in het WTCC met rollende start, wist Coronel de gebruikelijke chaos in de eerste bocht te ontwijken, waardoor hij gelijk al een paar plaatsen won. Ik had een uitstekende start en wist uit de problemen te blijven. Farfus was uiteindelijk iets rapper en later in de race maakte ik zelf een foutje, waardoor Yvan Muller erlangs kon, maar voor de rest was het een prima wedstrijd, verklaarde Coronel na afloop van de eerste race, waarin hij als vierde over de eindstreep kwam en daarmee de best geklasseerde SEAT-rijder was. Na afloop van de tweede race besloot de wedstrijdleiding echter om 15 coureurs, waaronder Coronel, een tijdstraf van 30 seconden op te leggen, omdat ze tijdens de rollende start harder dan de toegestane 90 km/u reden. Daardoor viel Tom in de uitslag terug van een vierde naar een zesde positie.

In de tweede wedstrijd kwam Coronel bij de staande start als vijfde op de grid slecht weg, waardoor hij terugviel naar de achtste positie. De start was gewoon slecht, daar hoeven we niet moeilijk over te doen, aldus Coronel. Daarna dacht ik: Zal ik in de eerste bocht iets proberen, maar daarvoor zaten er teveel mensen om me heen, ik wilde niet teveel risicos nemen. Daarna heb ik Poulsen ingehaald, en door incidenten verder in het veld kon ik nog een aantal plaatsen opklimmen, zodat ik uiteindelijk vijfde werd. Al met al ben ik over dit weekeinde heel tevreden. We hebben goed gescoord en de snelheid zat er prima in.