5 September 2010
Tom Coronel scoort flink op Oschersleben
Met de zesde plaats in de eerste race en de vijfde plaats in de tweede
wedstrijd heeft SEAT-coureur Tom Coronel weer flink gescoord tijdens de
beide manches van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van
Oschersleben. Met nog drie raceweekeinden te gaan staat de Nederlandse
coureur met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel
nu achtste in de tussenstand van het kampioenschap. Met zijn score van
het weekeinde in Duitsland was Coronel zeer tevreden: Het ging heel
goed en ik heb aardig wat punten binnengehaald. Dat we met onze diesels
op dit circuit niet de snelsten zouden zijn, wisten we van tevoren,
maar het resultaat is prima.
Van tevoren keek Tom Coronel al uit naar de races op het circuit van
Oschersleben. In de regio rondom het circuit is niet zoveel te beleven.
Het circuit bevindt zich in de voormalige DDR en in sommige dorpen waar
je doorheen rijdt, heb je echt het idee dat de tijd nog heeft
stilgestaan. Maar de baan zelf ligt me wel: een technisch circuit waar
ik het in de afgelopen jaren altijd vrij goed heb gedaan. Eén
programmaonderdeel waarop Coronel zich in het bijzonder verheugd had,
kon vanwege regen geen doorgang vinden: het geplande acceleratieduel
tussen Coronel in een SEAT Leon uit de Eurocup en Jurgen van den
Goorbergh op een KTM 1190 RC8R-Superbike moest om veiligheidsredenen
worden afgeblazen. Zon sessie op een natte baan, zonder voorbereiding,
zou op een motorfiets inderdaad wel wat riskant zijn geweest, aldus
Coronel.
De actie begon op zaterdag in de vroege ochtend met de eerste vrije
training, waarin Coronel met 1:37,354 minuten de negende tijd reed. In
de tweede sessie rond het middaguur was de baan nat, waardoor de
rondetijden wat hoger lagen. Ditmaal eindigde Coronel met een tijd van
1:38,845 minuten als achtste. Bij de topsnelheidmetingen zat hij
constant in de hoogste regionen. Qua afstelling zijn we wel op de goede
weg, ik ben tevreden met het verloop en voor de kwalificatie ziet het
er goed uit. Ik moet zeker de tweede kwalificatieheat voor de snelste
tien kunnen halen, kondigde Coronel optimistisch aan.
In de kwalificatie, later in de middag, hield hij inderdaad woord: met
een tijd van 1:36,509 minuten, zijn snelste van de dag, werd de
Nederlandse SEAT-coureur in de eerste heat als negende geklasseerd,
waarmee hij opnieuw aan de sessie voor de tien snelsten mocht
deelnemen. De dreigende wolken, die in de pauze tussen de twee heats
boven het circuit optrokken, voorspelden weinig goeds en het was dan
ook zaak voor alle deelnemers om zo snel mogelijk een volledige ronde
af te leggen, om zo in ieder geval een tijd te kunnen laten noteren.
Coronel kwam tot een tijd van 1:38,810 minuten, waarmee hij zich, voor
de vierde keer dit seizoen, als zevende kwalificeerde. In de
startopstelling schoof hij zelfs nog een plaats naar voren, omdat de
Hongaar Norbert Michelisz als straf voor een incident tijdens het
voorgaande WTCC-evenement in Brno tien plaatsen teruggezet werd. Mijn
tijd had zelfs nog beter kunnen zijn, want Gabriele Tarquini raakte van
de baan terwijl ik direct achter hem reed. Ik moest uitwijken, waardoor
ik wel een halve seconde heb verloren, aldus Coronel. Met mijn
startpositie ben ik wel tevreden, het ging lekker. De warm-up op
zondagochtend sloot Coronel met een tijd van 1:36,947 minuten als
negende af.
In de eerste race, traditioneel in het WTCC met rollende start, wist
Coronel de gebruikelijke chaos in de eerste bocht te ontwijken,
waardoor hij gelijk al een paar plaatsen won. Ik had een uitstekende
start en wist uit de problemen te blijven. Farfus was uiteindelijk iets
rapper en later in de race maakte ik zelf een foutje, waardoor Yvan
Muller erlangs kon, maar voor de rest was het een prima wedstrijd,
verklaarde Coronel na afloop van de eerste race, waarin hij als vierde
over de eindstreep kwam en daarmee de best geklasseerde SEAT-rijder
was. Na afloop van de tweede race besloot de wedstrijdleiding echter om
15 coureurs, waaronder Coronel, een tijdstraf van 30 seconden op te
leggen, omdat ze tijdens de rollende start harder dan de toegestane 90
km/u reden. Daardoor viel Tom in de uitslag terug van een vierde naar
een zesde positie.
In de tweede wedstrijd kwam Coronel bij de staande start als vijfde op
de grid slecht weg, waardoor hij terugviel naar de achtste positie. De
start was gewoon slecht, daar hoeven we niet moeilijk over te doen,
aldus Coronel. Daarna dacht ik: Zal ik in de eerste bocht iets
proberen, maar daarvoor zaten er teveel mensen om me heen, ik wilde
niet teveel risicos nemen. Daarna heb ik Poulsen ingehaald, en door
incidenten verder in het veld kon ik nog een aantal plaatsen opklimmen,
zodat ik uiteindelijk vijfde werd. Al met al ben ik over dit weekeinde
heel tevreden. We hebben goed gescoord en de snelheid zat er prima in.
Tom Coronel