Superunie stapt over op Fairtrade thee voor alle huismerken

06/09/2010 11:00

Stichting Max Havelaar

Superunie stapt over op Fairtrade thee voor alle huismerken

Nederlandse Fairtrade theemarkt in één klap verdriedubbeld

Superunie stapt over op de inkoop van Fairtrade thee voor het complete huismerk assortiment van al haar leden. Vanaf 1 oktober 2010 zullen de eerste pakjes Fairtrade thee in de schappen liggen. Het gaat hierbij om de huismerken: Perfekt, Markant, Plus, 1 de Beste en Spar. Het thee assortiment bestaat in totaal uit 102 producten.

Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: "Superunie zet op een indrukwekkende manier de toon voor een doorbraak van Fairtrade in en buiten Nederland. Het bedrijf laat zien dat via handel een bijdrage kan worden geleverd aan armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling in de productielanden. Internationaal zie ik het Fairtrade keurmerk op dezelfde manier doorbreken. Het is prachtig dat Superunie hierin koploper is."

Dick Roozen, algemeen directeur van Superunie: "Wij zijn ongelooflijk trots dat we deze stap kunnen zetten. Superunie koopt al sinds 2005 haar huismerk thee rechtstreeks bij een geselecteerde leverancier in Sri Lanka, die de beschikking heeft over haar eigen plantages. In een partnership met deze leverancier en Stichting Max Havelaar hebben we de Fairtrade thee kunnen ontwikkelen. Hierdoor biedt Superunie haar leden meerwaarde op de Nederlandse markt en nemen we tegelijkertijd onze verantwoordelijkheid voor meer duurzame handel met oorsprongslanden."

Impact van Fairtrade

De thee van Superunie komt van Fairtrade gecertificeerde theeplantages in Sri Lanka. De theeplantages ontvangen tenminste de gegarandeerde minimum prijs van US$ 2,00 per kilo. Daarnaast betaalt Superunie een extra premie van US$ 0,50 per kg. Deze gaat rechtstreek naar de arbeiders, die gezamenlijk beslissen hoe die extra gelden worden besteed aan gemeenschapsprojecten als scholing, crèches of stromend water. Hiertegenover staat dat de Fairtrade theeplantages zich houden aan betere arbeidsomstandigheden en milieueisen.

Theeproductie in Sri Lanka

Sri Lanka is verantwoordelijk voor 8% van de totale wereldtheeproductie (in 2008: 3.750.000 ton) en is daarmee het derde grootste theeproducerende land ter wereld. Voor Sri Lanka is thee een van de belangrijkste inkomstenbronnen. Ruim een miljoen Srilankezen zijn afhankelijk van de theeproductie. Thee wordt verbouwd door kleine boeren maar de meeste thee komt van grote plantages. Een groot deel van de arbeiders (circa 45%) zijn vrouwen, vooral de pluksters in het veld. Op de plantages zijn de arbeidsomstandigheden veelal ondermaats door de lage theeprijzen en hoge productiekosten. Arbeiders ontvangen lage inkomens en hebben te maken met discriminatie en het ontbreken van goede basisvoorzieningen als behuizing en schoon drinkwater. Fairtrade helpt de boeren deze problemen zelf aan te pakken.

Verkoop Fairtrade thee verdriedubbeld

De nieuwe aankoop gaat een flinke impuls betekenen voor de Nederlandse Fairtrade thee en daarnaast ook voor de arbeiders op de theeplantages in Sri Lanka, want met de stap van Superunie wordt de verkoop van Fairtrade thee in Nederland waarschijnlijk meer dan verdriedubbeld.

Over Superunie

Superunie is een inkooporganisatie die in Nederland 14 onafhankelijke supermarktorganisaties vertegenwoordigt. De leden van Superunie beleveren meer dan 1.600 supermarkten, die lokaal, regionaal en/of landelijk verspreid zijn. Tezamen voorzien ze ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking van dagelijkse boodschappen. Zo draagt de collectieve inkoop via Superunie bij aan de pluriformiteit in de Nederlandse foodretail. Superunie is al 53 jaar succesvol.

De leden van Superunie zijn: Boni-Markten, Boon Beheer (MCD), Coop Holding, Deen Supermarkten, Detailresult Groep (DekaMarkt, Dirk van den Broek, Bas van der Heijden en Digros), Hoogvliet Super, Jan Linders, Nettorama Distributie, Poiesz Supermarkt, Sanders Supermarkt, Sligro Food Group Nederland (Emté, Golff en Sligro), Spar Holding, Sperwer Holding (Plus) en Vomar Holding.

Over het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade

Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Om die armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven zijn er naast strenge sociale- en milieucriteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen. Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan 60 ontwikkelingslanden.





http://www.maxhavelaar.nl