Gemeente Almelo
Regio Twente heeft grote bezwaren tegen meer goederenvervoer over spoor in
Twente
6 september 2010 - Regio Twente maakt zich ernstige zorgen over de
gevolgen van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Door het PHS neemt
het goederenvervoer op de spoorlijn Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal
toe van twaalf goederentreinen per etmaal in 2007 tot tachtig in 2020.
Locomotief van Railion
Regio Twente maakt zich namens de 14 aangesloten gemeenten ernstige
zorgen over de gevolgen van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). In
dit programma van de Rijksoverheid is vastgelegd hoe het personen- en
goederenvervoer in Nederland zich de komende decennia moet ontwikkelen.
Over het spoor in het Oosten van het land moet meer goederenvervoer
gaan plaatsvinden. Door het PHS neemt het goederenvervoer op de
Twentelijn, de spoorverbinding Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal, toe
van 12 goederen-treinen per etmaal in 2007 tot 80 in 2020. Dit heeft
grote gevolgen voor de leefbaarheid in de steden en dorpen langs de
Twentelijn. De overlast door geluid en trillingen zal sterk toenemen.
Daarnaast komt ook de veiligheid langs het spoor onder druk te staan
door de toename van goederenvervoer. Een dergelijk intensief
goederenvervoer over een 19e eeuws netwerk past niet in deze tijd.
Regio Twente pleit voor een duurzame oplossing, analoog aan de
Betuweroute.
Bereikbaarheid
Het toegenomen goederenvervoer heeft ook gevolgen voor het
personenvervoer over het spoor in Twente. "Meer goederenvervoer maakt
de door Regio Twente gewenste groei van regionaal personenvervoer
onmogelijk. Er is dan minder ruimte voor personentreinen op het spoor",
aldus Theo Schouten, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente.
"Terwijl meer personenvervoer over het spoor, in combinatie met ander
vervoersvormen, juist belangrijk is voor de bereikbaarheid van de
Twentse steden en kernen.? Conform eerder bestuurlijke afspraken moet
ruimte vrijgehouden worden voor de benodigde groei van het regionaal en
grensoverschrijdend personenvervoer per trein. Dit moet prioriteit
krijgen boven goederenvervoertreinen. Een ander punt is dat er meer
barrières ontstaan. Spoorwegovergangen zijn veel vaker dicht waardoor
de bereikbaarheid voor het verkeer, bussen en hulpdiensten achteruit
gaat"
Alternatieven onderzoeken
Het PHS is ontwikkeld om de groei van het goederenvervoer door de
ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte en de toename van het
personenvervoer in de Randstad te kunnen opvangen. De rekening wordt
eenzijdig bij Oost-Nederland waaronder Twente gelegd.
Regio Twente vraagt aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat om op
korte termijn een tracéverkenning uit te voeren naar een optimale
goederenlijn door Oost-Nederland naar Noord-Duitsland/Oost-Europa.
Hierbij zou opnieuw gekeken moeten worden naar de alternatieven die
destijds zijn onderzocht in het kader van de noordelijke aftakking van
de Betuweroute (Noordtak).? Verder moet de volledige Betuweroute beter
benut worden en moet samen Duitsland geïnvesteerd worden in een
Europees goederennetwerk. Het budget van EUR 50 mln dat landelijk is
vastgesteld om de trillingshinder op te vangen is ontoereikend. Op 8
september zal de Regio Twente inspreken op een Rondetafelgesprek van de
Tweede Kamer om dit standpunt kenbaar te maken.
Infoavond over PHS
Regio Twente organiseert op 4 oktober vanaf 19.30 uur in Hengelo een
informatieavond voor Twentse burgers en raadsleden over het PHS.
Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor opgeven via
info-phs@regiotwente.nl. Na aanmelding volgt meer informatie.