NIBUD Persbericht

Nibud introduceert nieuwe aanpak bij oplossen schulden

06 september 2010

Hoe krijg je iemand met geldproblemen zover dat hij zelf met zijn betalingsachterstanden aan de slag gaat? De adviezen en tips die de hulpverlener geeft, worden welwillend ontvangen, maar niet actief opgevolgd. De schuldenaar moet zelf met zijn geldproblemen aan de gang, al was het maar om herhaling te voorkomen. Maar hoe krijg je hem zover? Om duurzaam bij te dragen aan een oplossing, komt het Nibud met een boek over motiverende gespreksvoering: Van adviseren naar motiveren, motiverende gespreksvoering in de financiële hulpverlening, geschreven door Jacomijn Kuiper en Hetty de Laat. In dit boek wordt beschreven hoe schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers en medewerkers van woningbouwcorporaties klanten kunnen motiveren om hun financiële gedrag echt te veranderen.

Motiveren tot gezond financieel gedrag

Motiverende gespreksvoering wordt binnen andere takken van de hulpverlening veel gebruikt, maar is in de financiële hulpverlening nog relatief onbekend. Uitgangspunt van de methodiek is dat klanten gemotiveerd raken hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het veranderen van hun financiële gedrag. Kuiper en De Laat leggen uit hoe hulpverleners hun begeleidingsproces zo vorm kunnen geven, dat de kans op uitval minimaal is en de kans op een gedragsverandering optimaal. Die gedragsverandering is noodzakelijk om de problemen van de klant duurzaam op te kunnen lossen.

Van adviseren naar motiveren is het praktische vervolg op de theorie uit het boek Geld & Gedrag, dat in 2008 verscheen. Juist op het moment dat het Nibud nadacht over een vervolg op dit boek, klopten Kuiper en De Laat aan bij het Nibud, op zoek naar een podium voor hun ideeën over motiverende gespreksvoering in relatie tot financiële hulpverlening. Het Nibud wilde hun dit podium graag bieden.
Beide trainsters zijn experts op het gebied van motiverende gespreksvoering en hebben ervaring in de schuldhulpverlening.

Voorbeeldgesprekken op film

Naast het boek zijn er ook filmfragmenten gemaakt die de inhoud van het boek ondersteunen. In deze filmfragmenten zijn voorbeeldgesprekken te zien waarin de theorie van de motiverende gespreksvoering in de praktijk wordt gebracht. Daarnaast zijn er voor de budgetbegeleiders ook gratis werkbladen gemaakt die gebruikt kunnen worden bij de financiële hulpverlening. Zowel de filmpjes als werkbladen zijn vanaf 15 september te vinden op www.nibud.nl/gespreksvoering.

Behoefte aan boek groot

Schuldhulpverlening is aan het veranderen in Nederland. Niet alleen schulden oplossen en beheersbaar houden, is het credo, maar vooral schulden voorkomen. Financiële problemen worden groter en zijn niet langer het probleem van mensen met een smalle beurs. Niet alleen schuldhulpverleners hebben te maken met schuldenaren, ook docenten, woningbouwcorporaties en maatschappelijk werkers komen ze regelmatig tegen. De nieuwe wet gemeentelijke schuldhulpverlening die waarschijnlijk in de loop van 2010 of begin 2011 in werking treedt, eist van gemeenten een (actief) beleid op preventie en nazorg. Hierbij hoort ook het aanleren van ander gedrag. Twee jaar geleden bracht het Nibud daarom al het boek Geld & Gedrag, Budgetbegeleiding voor de beroepspraktijk op de markt, dat inzicht biedt in de theorie rond gedragsverandering in de budgetbegeleiding. Het boek Van adviseren naar motiveren is een logische opvolger, waarmee de financieel hulpverlener handvatten krijgt aangereikt om de klant te begeleiden naar de noodzakelijke gedragsverandering. Het boek is geschikt voor iedereen die te maken heeft met schuldenaren, maar is onmisbaar voor de schuldhulpverlener. Het Nibud adviseert gemeenten met behulp van het boek de financiële zelfredzaamheid van schuldenaren te vergroten.

Gratis boek op 15 september

Het Nibud presenteert het boek op woensdag 15 september tijdens de Praktijkdag Budgetbegeleiding en verandering van financieel gedrag van het studiecentrum Kerckebosch in de Jaarbeurs in Utrecht. Deelnemers aan deze dag krijgen inzicht in de actuele stand van zaken op het gebied van schuldhulpverlening en krijgen tips hoe zij de schuldhulpverlening en budgetbegeleiding succesvoller kunnen opzetten. Bovendien krijgen de bezoekers het boek gratis mee naar huis.

Lees meer over motiverende gesprekvoering

---