Persbericht

Nederlander wil financieel wijzer worden via internet

~ Onderzoek Cardif: één op de drie Nederlanders breidt zijn of haar financiële kennis het liefst uit via internet of een financiële bijsluiter ~

Oosterhout, 6 september 2010 - Eén derde van de Nederlanders is sinds de financiële crisis gemotiveerder om zichzelf financieel wijzer te maken. Daarbij breidt de Nederlander zijn of haar financiële kennis het liefst uit via internet of een financiële bijsluiter. Voor financiële hulp wenden Nederlanders zich vooral tot de onafhankelijke adviseur, hun bank en familie en vrienden. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Cardif.

In juli dit jaar werden aan ruim duizend Nederlanders een aantal financiële uitspraken voorgelegd. Nederlanders blijken positief gestemd als het gaat om hun eigen kennisontwikkeling op financieel gebied. Ruim één op de drie Nederlanders (34%) is bereid om meer tijd te steken in zijn financiële kennisontwikkeling en is sinds de financiële crisis gemotiveerder om zichzelf wijzer te maken.

Daarbij laat één op de drie respondenten zich graag informeren via internet of door een financiële bijsluiter bij een product. Familie en vrienden spelen ook een belangrijke rol: vijftien procent geeft aan het liefst advies in te winnen van iemand uit zijn privéomgeving. Een klein gedeelte van de Nederlanders (7%) geeft zelfs aan op cursus te willen om zich op financieel gebied te laten bijspijkeren.

Wanneer het echter aankomt op het nemen van een belangrijke financiële beslissing (zoals het afsluiten van een hypotheek of een verzekering) wint de Nederlander het liefst advies in bij een onafhankelijk adviseur (42%) of bij een bank (32%).

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat informatie over financiële producten expres moeilijk wordt gemaakt. Toch is 36 procent wel van mening dat, wanneer je de financiële producten wat beter bestudeert, ze eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld zijn.

"Het is natuurlijk heel legitiem om stil te staan bij de rol die we als financiële sector zelf gespeeld hebben in het bedenken van ingewikkelde producten met dito voorwaarden", aldus Marieke van Zuien, directeur corporate communications & CSR bij Cardif. "Als aanbieder van betalingsbescherming, een product dat ook niet altijd volledig transparant is gebleken, is dat wat de consument verwacht van onze verzekering nu onze dagelijkse drijfveer. Begrijpelijke informatie is daarmee onlosmakelijk verbonden en de wens van Nederlanders om financieel wijzer te worden is voor ons een extra motivatie om hier veel energie in te steken."

Het onderzoek werd in juli dit jaar uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van verzekeringsmaatschappij Cardif. In totaal werden 1.026 Nederlanders ondervraagd over hun financiële bewustzijn. Omdat Cardif het belangrijk vindt dat de financiële kennis van de Nederlanders op peil is, heeft de verzekeringsmaatschappij een Wiki gelanceerd met belangrijke financiële begrippen, die door iedereen bekeken en aangevuld kan worden.