Ingezonden persbericht


*** PERSBERICHT ***

Door: Lexia Emerenciana
Datum: 06-09-2010

HR kan uittocht van expats voorkomen door in begeleiding te investeren. Expat verlaat Nederland minder snel als hij wegwijs wordt gemaakt in de omgeving.

Amsterdam, 6 september 2010 - Bijna 50% van de expats in Amsterdam zou bij aankomst in Nederland meer persoonlijke begeleiding hebben gewild, blijkt uit onderzoek van Expatbegleidingsbureau XllentGuidance. Een nobele taak die is weggelegd voor HR, vindt oprichter Lexia Emerenciana. Want wanneer expats en hun gezinnen zich niet thuis voelen, kan dit hun prestaties op het werk beïnvloeden of zelfs leiden tot eerder vertrek.

Bijna de helft van de expats heeft iemand gemist die hen helpt de omgeving te leren kennen, blijkt uit onderzoek1 onder 60 expats in Amsterdam. Zelfs 78% geeft aan behoefte te hebben gehad aan een vorm van individuele begeleiding. Bij welke huisarts kunnen ze bijvoorbeeld terecht? Hoe werkt het openbaar vervoer en bij welke overheidsinstanties moeten ze zich melden? Maar ook tips over goede restaurantjes, leuke winkels en koopavonden missen ze. 'Je thuis voelen begint bij de ontvangst van expats door HR-medewerkers. Meestal beperkt zich deze tot het regelen van een woning, visa, werkvergunning en wellicht een leaseauto. Maar persoonlijke begeleiding wordt zelden aangeboden, terwijl expats daar juist behoefte aan blijken te hebben,' aldus Emerenciana.

XllentGuidance

Werknemers die zich net in ons land hebben gevestigd, kunnen daarom met vragen bij XllentGuidance terecht. Online kunnen ze een afspraak boeken bij een consultant die hen - ook na werktijd - helpt met allerhande zaken. Of het nu gaat om het vertalen van Nederlandse post of op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde sportvereniging. Daarnaast geeft het bureau stadsdeelrondleidingen aan expats en hun meegekomen gezinnen. Op expatpicknicks en andere kleine events leren zowel Nederlanders als expats elkaar kennen.

Investering waarborgen

Diensten waar elke HR-afdeling de kans op een succesvol expatverblijf mee kan vergroten. Zeker nu is gebleken dat een kwart van de expats in Amsterdam al na een jaar vertrekt, zo concludeerde de gemeente onlangs uit eigen onderzoek2. ´Dat schaadt niet alleen het imago van de stad, maar kost het bedrijfsleven ook onnodig veel geld´, legt Emerenciana uit. ´De gemiddelde investering per expat bedraagt 25.000 euro. Als een expat binnen een jaar weer vertrekt, is dat voor HR ook een financiële tegenvaller. Terwijl door te investeren in persoonlijke begeleiding, expats minder snel geneigd zullen zijn om op korte termijn hun koffers te pakken.´

EINDE BERICHT

XllentGuidance
XllentGuidance Amsterdam ontwikkelt diensten voor Internationals die ervoor zorgen dat ze zich sneller thuis voelen in Amsterdam en omgeving. De huidige diensten zijn de Neighbourhood Introduction (NI) en de Aftercare servicedesk. De NI is een buurtverkenning waarbij de International onder andere, geïntroduceerd wordt aan een nieuw netwerk in zijn omgeving. De Aftercare servicedesk is een persoonlijke service waarbij consultants alledaagse vragen beantwoorden en Internationals op weg helpen. Zo wordt er bijvoorbeeld hulp geboden op het gebied van postafhandeling, begeleiding bij het contact opnemen met de Belastingdienst en wordt er uitleg gegeven over het gebruik van openbaar vervoer en afvalscheiding. Oprichter van XllentGuidance, Lexia Emerenciana, is in april 2010 door Sprout en The Next Women uitgeroepen tot aanstormend ondernemerstalent 2010.