Unieke actie landelijke dagbladen in Week van de Alfabetisering

05/09/2010 13:43

Stichting Lezen & Schrijven

Metro, De Pers, Trouw, Sp!ts en de Volkskrant vereenvoudigen hun nieuws om aandacht te vragen voor belang van lezen en schrijven

Den Haag, 5 september 2010

Vijf landelijke dagbladen, te weten Metro, De Pers, Trouw, Sp!ts en de Volkskrant, drukken aan het begin van de Week van de Alfabetisering één van hun nieuws-, sport- of entertainmentpagina's ook af in vereenvoudigd Nederlands. De redacties laten met dit initiatief zien wat het taalniveau is dat 1,5 miljoen volwassenen in Nederland maximaal beheersen. De actie is een samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven en wordt mede mogelijk gemaakt door uitgeverij Eenvoudig Communiceren.


1,5 miljoen volwassenen in Nederland zijn laaggeletterd. Ook veel kinderen kampen met een taalachterstand. Laaggeletterden kunnen vanwege hun gebrekkige lees- en schrijfvaardigheden niet goed in de samenleving functioneren. Alledaagse dingen zoals de krant lezen, maar ook een treinkaartje kopen, pinnen of boodschappen doen, zijn voor deze mensen een hindernis. Laaggeletterdheid treft alle lagen van de bevolking: jongeren, ouderen, mannen, vrouwen, allochtonen en autochtonen. Toch rust er nog altijd een taboe op. Met deze unieke actie vragen de redacties van Metro, De Pers, Trouw, Sp!ts en de Volkskrant aandacht van hun lezers voor het belang van lezen en schrijven. De Week van de Alfabetisering start maandag 6 september en duurt tot en met zondag 12 september.