Gorinchemse coureur kan ook op Europees niveau goed meekomen

Prima internationaal debuut voor Hans Bos tijdens Clio Cup Interseries op Hockenheim

Gorinchem, 6 september 2010 - Autocoureur Hans Bos heeft op het Grand Prix circuit van Hockenheim laten zien ook op Europees niveau met de toppers mee te kunnen. Met een tiende positie in race 1 en een negende plek in de tweede race kan de Gorinchemmer terugkijken op een prima internationaal debuut. In beide races streden maar liefst 34 rijders uit Zwitserland, Italië, Finland, Frankrijk, Duitsland en Nederland in gelijkwaardige Clio's.

De Clio Cup Interseries tijdens de World Series by Renault op het circuit van Hockenheim is opgestart om te zien of er interesse is voor een Europees kampioenschap. Alle Europese Clio-klassen waren uitgenodigd om dit weekend mee te doen. 34 Coureurs uit de Zwitserse, Franse, Italiaanse en Nederlandse kampioenschappen gaven op Hockenheim gehoor aan deze oproep en gezien het enthousiasme van de deelnemers en de spectaculaire strijd die dit opleverde is het zeer waarschijnlijk dat er in 2011 een Europese serie komt.

Vier evenementen in 2011
Rudy Thomann, Renault Sport coördinator van alle nationale series, is tevreden met het resultaat van de proef van afgelopen weekend. Hij wil in 2011 tijdens vier World Series by Renault evenementen races van de Clio Cup Interseries op de kalender plaatsen. In deze Europese klasse mogen alleen coureurs inschrijven die ook deelnemen aan een nationaal kampioenschap. Renault Sport ziet deze klasse als een beloning voor de deelnemers aan nationale kampioenschappen.

Verbeterpunten zoeken
Hans Bos had op vrijdag een half uur de tijd om de baan te verkennen. "Ik heb pas één keer op Hockenheim gereden tijdens een race voor het Winter Endurance Kampioenschap. Maar dat was in de regen en bovendien duurde die race maar een uur, omdat we door een andere deelnemer uit de race geknald werden", blikt de racende zakenman van Van der Vliet Wonen terug. Toch weerhield dat hem niet om al meteen goede tijden neer te zetten. "Ik heb mijn on board beelden en de data van de training gebruikt om verbeterpunten te vinden voor de kwalificatie."

Kwalificatie
Deze studie leverde Hans geen windeieren op. Hij kwalificeerde zich als beste Nederlander op een negende positie voor race 1 en een tiende voor race 2. "Maar nog belangrijker vind ik dat mijn tijden slechts een halve seconde op de tijd van de polesitter toegaven. En die Zwitsers rijden hier net zo vaak als wij op Zandvoort, dus mag ik tevreden zijn. De eerste 17 rijders kwalificeerden zich binnen een seconde, echt ongelofelijk. Mijn doelstelling vooraf was om in de top tien te kwalificeren, dat is dus voor beide races prima gelukt!"

Race 1
Het was voor Hans Bos vreemd om in dit veld van start te gaan. "In onze cup weet ik van iedereen wel hoe hij reageert bij de start. Nu was dat maar afwachten. Maar het ging prima, ik kon zelfs al een plek pakken en reed dus achtste. In de eerste drie ronden reed ik afwisselend op een achtste en negende plek. Helaas maakte ik in de vierde ronde een klein foutje, waardoor mijn achtervolger zijn Clio naast die van mij kon zetten. Hij duwde me helemaal naar buiten en raakte me vol op mijn wiel, waarna de sporing weg was. Vanaf dat moment was mijn echte snelheid weg en kon ik niet meer aanvallen. Al verdedigend ben ik uiteindelijk als dertiende en derde Nederlander gefinisht. Niet helemaal wat ik gehoopt had, maar ik heb een hele leuke race gereden en onwijs genoten."

Race 2
In de tweede race ging Bos als tiende van start, een positie die hij kon vasthouden in de beginfase van de race. "Het was een geweldige strijd, ik heb bijna de hele race bumper aan bumper gereden. Voor mij werd er ook heftig gestreden en zag ik geregeld rijders van positie wisselen. Ik won twee plekken en lag dus achtste en eerste Nederlander. In de allerlaatste ronde dacht ik dat mijn teamgenoot Ruud Steenmetz mij wilde uitremmen. Ik ging daardoor zelf iets te laat in de remmen en ging iets te wijd, waardoor hij me kon passeren. Knap van hem, want hij was als 19e gestart." Hans Bos kwam zo als negende en tweede Nederlander over de meet.

Mooi initiatief
Hans is enthousiast over de nieuwe Europese klasse en zou graag naast aan de Nationale Cup ook aan de Clio Cup Interseries meedoen. "Ik zie in deze klasse mogelijkheden om ook op Europees niveau te scoren. Komende periode moet ik gaan bekijken of deze stap haalbaar is, want het brengt natuurlijk wel de nodige extra kosten met zich mee."

Kampioenschap
Maar in eerste instantie richt de leider in de Renault Olympia klasse zich op onze vaderlandse competitie. "Dit is mijn zesde seizoen in de autosport en hoewel ik er elk jaar wel dicht bij zit wordt het tijd dat ik mijn eerste kampioenschap behaal. Ik heb in de Olympia Cup een voorsprong van 15 punten en wanneer ik met het koppie blijf rijden moet het dit jaar mogelijk zijn. Heel houden, koel blijven en geen risico's nemen, zo ga ik de twee laatste evenementen van dit seizoen tegemoet."

Kalender

De Clio's komen op zaterdag 18 en zondag 19 september weer in actie op Circuit Park Zandvoort tijdens Wijzonol Trophy.

Uitslagen Clio Cup Interseries,

4 en 5 september 2010 op Hockenheim

Race 1


1. Christiano Ricciarini (ITA), 2. Mikko Heino (FIN), 3. Guillaume Savodelli (FRA)

10. Max Braams (NED), 11. Ruud Steenmetz (NED), 13. Hans Bos (NED),

14. Ronald Morien (NED), 21. Dennis de Borst (NED), 23. Wilbert van den Burg (NED)

Race 2

1. Frederic Yerly (SUI), 2. Mikko Heino (FIN), 3. Christiano Ricciarini (ITA)

8. Ruud Steenmetz (NED), 9. Hans Bos (NED), 10. Ronald Morien (NED), 13. Wilbert van der Burg (NED).


---