Gemeente Oldenzaal


Grote bezwaren toename goederenvervoer Twentelijn

07 september 2010

Regio Twente maakt zich ernstige zorgen
De toename van goederenvervoer heeft grote gevolgen voor de leefbaarheid in de steden en dorpen langs de Twentelijn. Overlast door geluid en trillingen zal sterk toenemen. Daarnaast komt ook de veiligheid langs het spoor onder druk te staan. Een dergelijk intensief goederenvervoer over een 19e eeuws netwerk past niet in deze tijd. Regio Twente pleit voor een duurzame oplossing, analoog aan de Betuweroute.

Het toegenomen goederenvervoer heeft ook gevolgen voor het personenvervoer over het spoor in Twente. "Meer goederenvervoer maakt de gewenste groei van regionaal personenvervoer onmogelijk", aldus Theo Schouten, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. "Terwijl meer personenvervoer over het spoor, in combinatie met ander vervoersvormen, juist belangrijk is voor de bereikbaarheid van de Twentse steden en kernen. Er moet ruimte vrijgehouden worden voor de benodigde groei van het regionaal en grensoverschrijdend personenvervoer per trein. Dit moet prioriteit krijgen boven goederenvervoertreinen. Een ander punt is dat er meer barrières ontstaan. Spoorwegovergangen zijn veel vaker dicht waardoor de bereikbaarheid voor het verkeer, bussen en hulpdiensten achteruit gaat".

Alternatieven onderzoeken
Het PHS is ontwikkeld om de groei van het goederenvervoer en de toename van het personenvervoer in de Randstad te kunnen opvangen. Deze groei ontstaat door de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte. De rekening wordt eenzijdig bij Oost-Nederland, waaronder Twente, gelegd. Regio Twente vraagt het ministerie van Verkeer en Waterstaat op korte termijn een tracéverkenning uit te voeren naar een optimale goederenlijn door Oost-Nederland naar Noord-Duitsland/Oost-Europa. Hierbij zou opnieuw gekeken moeten worden naar alternatieven die destijds zijn onderzocht in het kader van de noordelijke aftakking van de Betuweroute (Noordtak). Verder moet de volledige Betuweroute beter benut worden en moet samen met Duitsland geïnvesteerd worden in een Europees goederennetwerk. Het landelijke budget van EUR 50 miljoen om de trillingshinder op te vangen, is hiervoor ontoereikend.

Regio Twente spreekt in
Aanstaande woensdag 8 september spreekt de Bornse wethouder Herman Mulder namens de Regio in bij de vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. Wethouder Rorink van de gemeente Oldenzaal begeleidt hem en spreekt partijcontacten aan op de Oldenzaalse spoorproblematiek.

Infoavond over PHS
Regio Twente organiseert op 4 oktober vanaf 19.30 uur in Hengelo een informatieavond voor Twentse burgers en raadsleden over het PHS. Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor opgeven via info-phs@regiotwente.nl. Na aanmelding volgt meer informatie.