Connexxion


Connexxion neemt maatregelen tegen zwartrijden

Connexxion is begonnen met de inzet van het aantal Service & Informatiemedewerkers te verhogen. Deze medewerkers worden ingezet om reizigers te informeren over het gebruik van de OV-chipkaart. Zij gaan ook toezien op het juist inchecken en uitchecken waarmee zwartrijden wordt tegen gegaan. Vooral op de Zuidtangent ligt het zwartrijderpercentage te hoog en zal deze minimaal gehalveerd moeten worden.

Naast de inzet van extra Service & Informatiemedewerkers is er ook gestart met een effectievere werkwijze. In kleinere teams worden meer bussen gecontroleerd. Zo kan het zijn dat van een buslijn elke bus gedurende een uur of langer gecontroleerd wordt. Ook de inzet van `undercover' Service & Informatiemedewerkers wordt gebruikt. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de `pakkans' van zwartrijders maar ook naar de verstoring van de reis van zwartrijders. Het uiteindelijke doel is om zwartrijden minder aantrekkelijk te maken.

In de regio Amsterdam kan er alleen nog maar met de OV-chipkaart gereisd worden. Hoewel het reizen met de OV-chipkaart al meer dan een jaar mogelijk is zijn veel reizigers pas op het laatste moment overgestapt. Voor veel reizigers is het wennen om zowel in- als uit te checken. De Service & Informatiemedewerkers staan klaar om vragen van reizigers te beantwoorden en zijn behulpzaam als dat nodig is. Reizigers die echter opzettelijk op een onjuiste wijze gebruik maken van de OV-chipkaart, waardoor zij niet of te weinig betalen voor een rit, worden beboet.
Met deze actie wordt het gebruik van de OV-chipkaart gestimuleerd en wordt zwartrijden tegen gegaan.