Connexxion
Connexxion neemt maatregelen tegen zwartrijden
Connexxion is begonnen met de inzet van het aantal Service &
Informatiemedewerkers te verhogen. Deze medewerkers worden ingezet om
reizigers te informeren over het gebruik van de OV-chipkaart. Zij gaan
ook toezien op het juist inchecken en uitchecken waarmee zwartrijden
wordt tegen gegaan. Vooral op de Zuidtangent ligt het
zwartrijderpercentage te hoog en zal deze minimaal gehalveerd moeten
worden.
Naast de inzet van extra Service & Informatiemedewerkers is er ook
gestart met een effectievere werkwijze. In kleinere teams worden meer
bussen gecontroleerd. Zo kan het zijn dat van een buslijn elke bus
gedurende een uur of langer gecontroleerd wordt. Ook de inzet van
`undercover' Service & Informatiemedewerkers wordt gebruikt. Hierbij
wordt niet alleen gekeken naar de `pakkans' van zwartrijders maar ook
naar de verstoring van de reis van zwartrijders. Het uiteindelijke doel
is om zwartrijden minder aantrekkelijk te maken.
In de regio Amsterdam kan er alleen nog maar met de OV-chipkaart
gereisd worden. Hoewel het reizen met de OV-chipkaart al meer dan een
jaar mogelijk is zijn veel reizigers pas op het laatste moment
overgestapt. Voor veel reizigers is het wennen om zowel in- als uit te
checken. De Service & Informatiemedewerkers staan klaar om vragen van
reizigers te beantwoorden en zijn behulpzaam als dat nodig is.
Reizigers die echter opzettelijk op een onjuiste wijze gebruik maken
van de OV-chipkaart, waardoor zij niet of te weinig betalen voor een
rit, worden beboet.
Met deze actie wordt het gebruik van de OV-chipkaart gestimuleerd en
wordt zwartrijden tegen gegaan.