Gemeente Wunseradiel


Voorziening BAG Nieuws

Gemeente Wûnseradiel aangesloten Landelijke Voorziening BAG

Op 18 augustus 2010 is gemeente Wûnseradiel aangesloten op de Landelijke Voorzienin BAG. De BAG is een registratie waarin gemeentelijke basisgegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland zijn verzameld.

Op 7 juni 2010 heeft een toelatingsaudit plaatsgevonden, om te kijken of gemeente Wûnseradiel aansluiting kan krijgen op de landelijke voorziening in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG).

De auditor heeft geadviseerd om de gemeente aan te sluiten op de Landelijke Voorziening BAG, mits nog een klein aantal opmerkingen werden verwerkt. Op 8 juli 2010 heeft de aanvullende beoordeling plaatsgevonden. Er is geconcludeerd dat aan de opmerkingen is voldaan, waardoor de gemeente kan worden aangesloten. Dit betekent dat de opbouwfase is afgesloten en we nu de beheerfase ingaan.

Op 18 augustus 2010 is gemeente Wûnseradiel aangesloten op de Landelijke Voorzienin BAG. De BAG is een registratie waarin gemeentelijke basisgegevens over alle gebouwen en adressen in Nederland zijn verzameld. Het Kadaster beheert de Landelijke Voorziening en stelt de gegevens beschikbaar aan overheden, bedrijven, instellingen en burgers. en stelt de gegevens beschikbaar aan overheden, bedrijven, instellingen en burgers.

Basisregistraties

De is een belangrijk onderdeel van het stelsel van basisregistraties. Met dit stelsel verbetert de overheid haar dienstverlening door belangrijke gegevens over onder andere personen, bedrijven en gebouwen binnen de overheid te delen. Over een paar jaar hoeft de overheid daardoor veel gegevens nog maar één keer op te vragen. Dit bespaart burgers en bedrijven tijd en moeite. Ook dragen de basisregistraties bij aan effectievere fraudebestrijding, openbare orde en veiligheid en kostenbesparing. Bij het delen van de gegevens is de privacy gewaarborgd. is een belangrijk onderdeel van het stelsel van basisregistraties. Met dit stelsel verbetert de overheid haar dienstverlening door belangrijke gegevens over onder andere personen, bedrijven en gebouwen binnen de overheid te delen. Over een paar jaar hoeft de overheid daardoor veel gegevens nog maar één keer op te vragen. Dit bespaart burgers en bedrijven tijd en moeite. Ook dragen de basisregistraties bij aan effectievere fraudebestrijding, openbare orde en veiligheid en kostenbesparing. Bij het delen van de gegevens is de privacy gewaarborgd.