Gemeente Ede

Nieuwsberichten

dinsdag, 7 september 2010

Accent op ontmoeting en verbinding

Door: afdeling Communicatie - Henk Faas

Het Edese college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met `Het verschil mag er zijn, samenleven in Ede'. Dit plan beoogt verdere afwezigheid van de samenleving van onvoldoende geïntegreerde bevolkingsgroepen te voorkomen en deze meer te binden aan de samenleving. De nadruk ligt op de jeugd en de gezinnen waarin zij opgroeien. Maatregelen en activiteiten zijn onder meer gericht op opleiding, scholing, werkgelegenheid en opvoedingsondersteuning.

Het plan van aanpak `Het verschil mag er zijn, samenleven in Ede' is gemaakt naar aanleiding van het onderzoeksrapport `Eigenheid of Eigenzinnigheid, analyse van cultuur- en geloofsgerelateerde denkbeelden en gedragsuitingen in de gemeente Ede'. Die studie stelde september 2009 vast dat de Marokkaanse gemeenschap in de Edese wijk Veldhuizen en de gemeenschap in het buitengebied van Ede niet altijd voldoende is geïntegreerd en niet altijd voldoende meedoet met de samenleving.
In een begeleidende brief schetste het college dat ze aan de slag zou gaan met de aanbevelingen die de onderzoekers deden op gebied van integratie en participatie. `Het verschil mag er zijn' is de uitkomst hiervan. Het sluit aan bij het collegeprogramma 2010-2014, waar het gaat om zaken als ontmoeting en verbinding.

Twee sporen

De aandacht gaat vooral uit naar de Marokkaanse inwoners van de wijk Veldhuizen en bewoners van het buitengebied. In de kern gaat het om participatie en integratie, ontmoeting en verbinding. Beide bevolkingsgroepen worden vanuit hun eigen context onafhankelijk van elkaar benaderd. Deze twee sporen hebben de volgende doelstellingen:

Voor de bewoners van het buitengebied:

1. Verbeteren relatie tussen overheid en bewoners: communicatie verbeteren, gezagsrelatie normaliseren, verbeteren dienstverlening gemeente en de zichtbaarheid van de uitvoering en resultaten, overmatig alcoholgebruik terugdringen en gezonde levensstijl bevorderen.


2. Behouden van de (goede) sociaal-economische positie van het buitengebied in de toekomst: opleidingsniveau versterken; economie/ondernemerschap faciliteren en ondersteunen.

Voor de Marokkaanse inwoners van Veldhuizen-A:

1. Verbeteren relatie tussen overheid, Marokkaanse gemeenschap en overige inwoners van Veldhuizen: communicatie verbeteren, overlast bestrijden en terugdringen criminaliteit.


2. Verbeteren sociaal-economische positie van Marokkaanse inwoners: kansen vergroten op de arbeidsmarkt en opleidingsniveau versterken.

Actiepunten

De volgende concrete actiepunten gaat het college van B en W ter hand nemen:

Buitengebied:

Inzet passend jongerenwerk: versterking jongerenwerk op basis draagvlak, vraag en maatwerk; stimuleren van door jongeren zelf georganiseerde activiteiten, prioriteit bij jongeren van 8 t/m16 jaar.

Voorzieningen voor jongeren: sluiting van commerciële buurtketen, versterken aanbod van accommodaties voor ontmoeting voor jongeren.

Jongeren en sport: stimuleren gezonde leefstijl en sportbeoefening door oudere jeugd, jongeren betrekken en opleiden als vrijwilliger of kaderlid bij verenigingen.
Opvoedingsondersteuning: opvoedingsondersteuning meer richten op de vraag en behoeften.

Voortijdig schoolverlaten: terugdringen voortijdig schoolverlaten

Handhaven van gedragsregels: continueren inzet wijkagenten, normaliseren gezagsrelatie politie - jeugd, versterken preventie bij jeugd 16-, handhaven bij jeugd 16+, samenwerking met regiogemeenten Barneveld en Scherpenzeel bij handhaving en integrale sturing bij aanpak jeugdproblematiek.

Bekendheid met andere culturen: bijdragen aan en bevorderen van initiatieven tot kennis over andere culturen en contacten tussen jongeren uit verschillende culturen.

Relatie overheid - burger: jaarlijks maatschappelijk debat met vertegenwoordiging buitengebied, stimuleren jongerenparticipatie, versterken zichtbaarheid overheid en faciliteren ondernemerschap.

Veldhuizen-A:

Maatschappelijke debatten: jaarlijks in gesprek met vertegenwoordigers en sleutelfiguren Marokkaanse gemeenschap, betrekken migrantenorganisaties bij maken en uitvoering van beleid.

Centrale sturing aanpak (risico)jeugd: bevorderen integrale sturing bij de aanpak van risicojongeren, bevorderen gegevensuitwisseling over risicojongeren om vroegtijdig en sneller in te grijpen.

Kennisdeling en ontmoeting professionals: optreden op basis van een eenduidig en gezamenlijk bejegeningsprofiel, faciliteren van ontmoeting en kennisuitwisseling tussen professionals.

De activiteiten in de zogenoemde `Aanpak 40+ wijken' gaan gewoon door: leren en opgroeien: inzet gezinsmanagers en gezinsbegeleiding in Marokkaanse gezinnen;
veiligheid: groepsgerichte aanpak overlastgevende en criminele jongeren;
integratie: faciliteren van huisvesting voor zelforganisaties en integratie bevorderende activiteiten;
werken en economie: stimuleren etnisch ondernemerschap, voorkomen schooluitval en creëren werkervaringsplaatsen;
woonomgeving: onderhoudswerkzaamheden in de openbare ruimte, skatepark of voetbalvoorziening realiseren, wijkpost realiseren en inzetten van een buurtconciërge.

Gedegen en breed gedragen

Aan `Het verschil mag er zijn' is lang gewerkt om een gedegen en breed gedragen plan van aanpak te presenteren. Het is tot stand gekomen aan de hand van 1) aanbevelingen uit het onderzoeksrapport, 2) voornemens uit de collegebrieven aan de gemeenteraad van 8 en 30 september 2009,
3) input vanuit de gemeenteraad en 4) uitkomsten van maatschappelijke debatten met een vertegenwoordigers uit het buitengebied en uit de Marokkaanse gemeenschap, met de Jongerenraad en met SGP-jongeren. Ook adviezen van de Jongerenraad en de Adviesraad voor Integratie en Participatie, de monitor Aanpak Marokkaanse-Nederlandse Probleemjongeren van de ministeries van WWI en BZK, de evaluatie van het gemeentelijk actieprogramma `Meetellen en Meedoen' en de evaluatie drankketenbeleid zijn gebruikt.

Communicatie

B en W heeft het plan van aanpak ter kennisname en advies aangeboden aan de Adviesraad voor Integratie en Participatie en aan de hierbovengenoemde partijen, die eerder geconsulteerd zijn. Het college zal de reacties betrekken bij de notitie en voorzien van een reactie. In de raadscommissie Algemene Zaken & Middelen (AZ&M) van maandag 13 september wordt het plan toegelicht. De (eventueel aangepaste) notitie wordt inhoudelijk besproken in de gecombineerde raadscommissie AZ&M en Maatschappelijke Zaken op 29 november. In de raadsvergadering van 16 december wordt het plan vastgesteld.