Ingezonden persbericht


Persbericht

Podiumkunstenaars nemen heft in eigen hand
Splendor: een nieuwe opzet om artiesten en publiek te verbinden.

Een groep musici en andere podiumartiesten neemt het heft in eigen hand en gaat de podiumkusten een nieuwe impuls geven. Daarvoor gaat de dit jaar opgerichte Stichting Splendor in samenwerking met Stadsdeel Centrum Amsterdam het oude badhuis aan de Nieuwe Uilenburgerstraat 116 inrichten als een bijzonder podium: SPLENDOR. In Splendor gaan de artiesten aan hun eigen voorstellingen werken en uitvoeringen geven met geheel eigen programmering. Met dit initiatief willen de oprichters van Splendor de negatieve spiraal waarin de beleving van de klassieke muziek en andere podiumkunsten terecht dreigt te komen, doorbreken. Splendor gaat het publiek aan zich binden via de Vereniging Vrienden van Splendor. Leden van deze vereniging hebben onbeperkt toegang tot de uitvoeringen in Splendor. De eerste 200 leden hebben zich inmiddels aangemeld. Het badhuis wordt vanaf begin 2011 door het Stadsdeel gerenoveerd; planning is dat het gebouw medio 2012 klaar is. Splendor begint al 2011 op een tijdelijke locatie met haar activiteiten.

De podiumkunsten en met name de klassieke muziek hebben het moeilijk. Het probleem is niet de kwaliteit, niet het gebrek aan grote kunstenaars of de aanwas van jong toptalent. Het ontbreekt de kunstenaars ook niet aan energie. Er is evenmin gebrek aan nieuwe ideeën, nieuw repertoire of nieuwe projecten. Het probleem is niet het aanbod, maar de vraag. De traditionele concertpodia zien de belangstelling voor klassieke muziek teruglopen. Het publiek vergrijst en er komt nauwelijks nieuw publiek bij. Door een decennialange verwaarlozing van muziek op school is klassieke muziek voor jongere generaties een moeilijke en onaantrekkelijke taal geworden. De podia, al geruime tijd onder druk steeds commerciëler te programmeren, organiseren jaarlijks minder concerten en nemen steeds minder risico in de programmering. De concertzaal wordt daardoor nog onaantrekkelijker en oninteressanter. De spiraal naar beneden lijkt onafwendbaar: het leidt tot nog minder publiek en aldus tot nog minder draagvlak bij politiek, sponsors en fondsen.

En wat doen de kunstenaars, de musici? Ze willen zich blijven ontwikkelen, experimenteren en vooral: spelen. Maar waar en voor wie? Zij zijn ervan overtuigd dat het publiek er wel is. Als ze maar de kans kregen dat publiek te bereiken. Als het de podia niet lukt met hun marketingafdelingen, hoe zouden zij dat dan moeten doen?

Door het heft in eigen hand te nemen!

Een groep musici, allen met een grote staat van dienst in het presenteren van bijzondere programma's en het opzoeken van het publiek, heeft een plan dat een nieuwe impuls gaat geven. Ze willen investeren in een plek waar ongebreideld kan worden geëxperimenteerd en uitgeprobeerd, waar dingen gedaan kunnen worden die nergens anders een plek krijgen, waar kunstenaars elkaar en hun publiek inspireren en waar het publiek naar toe wil om te luisteren en te ontmoeten.

Weer een nieuw podium dus? Ja, maar dan wel een podium met een zodanig andere opzet, dat het de in zwaar weer verkerende podiumkunsten kan inspireren. Een voormalig badhuis dat door Splendor van de Gemeente Amsterdam kan worden gehuurd, wordt in de basis opgezet als een club. De club is van de musici en van hun publiek. De musici zijn cultureel ondernemer, gaan zelf programmeren, presenteren en het publiek opbouwen. Ze zijn verantwoordelijk voor het aanbod én de afname. Ze zijn makers én podiumdirecteur. De musici worden niet gehonoreerd maar spelen voor het gebruik van de ruimte om nieuwe dingen te kunnen doen, het publiek betaalt voor de programma's met hun lidmaatschap.

De opzet voor de publiekswerving en publieksinkomsten is prikkelend eenvoudig: 50 kunstenaars van naam werven samen 1000 leden die elk voor het lidmaatschap van 100 euro toegang krijgen tot de 100 concerten per jaar.

De kunstenaars behoren tot de top van het Nederlandse muziekleven, zijn befaamd solist, aanvoerder in een orkest, doorgewinterd ensemblespeler, concertmeester, winnaar van de Nederlandse Muziekprijs, bekend componist of spraakmakend dichter.

Splendor wordt door de club-opzet, de artistieke onafhankelijkheid en de onmiddellijke band met het publiek een podium voor klassieke-muziek-nieuwe-stijl. Flexibiliteit, actualiteit, improvisatie, opwinding over het nieuwe, en combinaties met andere disciplines maken de plek tot een broeinest van creativiteit. Een plek waar je naar toe wil omdat het daar gebeurt!

Lid worden van de Vereniging Vrienden van Splendor kan via www.splendoramsterdam.com

De podiumkunstenaars die zich tot nu toe aan Splendor hebben verbonden zijn:

Wilbert Bulsink. componist
Ties Mellema, saxofonist
Brandt Attema, bastrombonist
André Heuvelman, solotrompettist
Aisling Casey, hoboïst
Koen Kaptijn, trombonist
Floris Mijnders, cellist
Dominic Seldis, contrabassist
Mattijs van der Woerd, bariton
Emi Ohi Resnick, violist
Bart de Vrees, componist/slagwerker
Titiana Pintus, violist
Michael Gieler, altviolist
Sonja van Beek, violist
Johan van der Linden, saxofonist
Johan van Iersel, cellist
David Dramm, componist
Sjeng Schupp, contrabassist
Joël Waterman, altviolist
Joris van Rijn, violist
Bas Wiegers, violist/dirigent
Vasile Nedea, cymbalist/accordeonist
Thomas Myrmel, componist
Pauline Post, pianist
Jörgen van Rijen, trombonist
Julija Hartig, violist
Claron McFadden, zangeres
Anne Laberge, fluitist/componist
Mike Fentross, luitist/dirigent
Martin Fondse, componist
Nora Mulder, pianist/cymbalist/performer
Bart Schneemann, hoboïst
Harmen de Boer, klarinettist
Ilja Leonard Pfeiffer, dichter
Eleonore Pameijer, fluitiste
Oene van Geel, (alt)violist
Wilmar de Visser, contrabassist
Helena Rasker, zangeres
Heleen Hulst, violist
Gerard Bouwhuis, pianist
Santiago Cimadevilla, bandoneonist.
Jan Willem Baljet, bariton
Maarten Ornstein, componist/rietblazer
Michiel Weidner, cellist/cymbalist

Voor nadere informatie:



Ingezonden persbericht