Persbericht

Air France-KLM kiest Progress Software voor verbetering klantervaring Europa's grootste vliegmaatschappij gebruikt Progress Actional om 100% uptime van E-booking-systeem te garanderen

Rotterdam, 7 september 2010 - Progress Software, een leverancier van enterprise software die ondernemingen in staat stelt om direct te reageren op veranderende omstandigheden, heeft aangekondigd dat Air France-KLM Airlines het Progress® Actional® SOA Management-platform inzet. Dit om beter inzicht en 100% beschikbaarheid van het reserveringssysteem te kunnen bieden. Het platform is een onderdeel van de Progress Responsive Process Management(TM) (RPM)-suite.

Na de fusie met Air France in 2004 merkte KLM dat de hoeveelheid complexe IT-systemen welke samen moesten werken alsmaar bleef toenemen om alle transacties naar behoren te kunnen uitvoeren. Bovendien was het nodig om diverse afzonderlijke systemen van beide organisaties te integreren, en daarbij te voorkomen dat systemen volledig vervangen moesten worden, een kostbare strategie. De organisatie deed een gap-analyse om een vergelijking te kunnen maken tussen de werkelijke en de gewenste performance. Een monitoring-oplossing voor de volledige IT-infrastructuur bleek noodzakelijk om aan de vereisten voor een Service Oriented Architecture (SOA) te voldoen, en haar effectiviteit te optimaliseren.

Het Actional SOA Management-platform biedt Air France-KLM de mogelijkheid om samen te werken binnen de volledige, gefuseerde organisatie om problemen en onregelmatigheden te signaleren, diagnosticeren en herstellen. Hiermee wordt voorkomen dat processen rondom vluchten en reserveringssystemen worden verstoord. Een flight operations- en online boekingssysteem is als iedere andere bedrijfstransactie. Er komen veel stappen aan te pas en het verloopt vaak via diverse op maat gemaakte en standaard applicaties, middleware en databases. Zelfs wanneer ze afzonderlijk goed functioneren dan nog bestaat de kans dat de transactie zelf mislukt. Bovendien wordt de complexiteit van transacties nog groter door het gebruik van technologieën als integration brokers, messaging, ESB's, BPM's, SOA, cloud computing of Web 2.0. Dit vergroot de kans op extra problemen en mislukte transacties. De samenvoeging van de IT-infrastructuren van twee organisaties vergroot deze complexiteit nog eens exponentieel.

"Na het afronden van een grondige proof-of-concept kozen we voor Actional doordat haar enterprise-class features en haar functionaliteit past bij onze SOA-gebaseerde infrastructuur", zegt Hans Rietman, ICT Production Manager Connectivity bij KLM. "Het is een moderne tool en de functionaliteit past bij alle leveranciersomgevingen. Bovendien waren we erg onder de indruk van de toewijding en flexibiliteit van het team van Progress Software."

De Actional-oplossing wordt aanvankelijk geïmplementeerd voor het end-to-end en in real-time monitoren en beheren van de Electronic Booking Tool (EBT). De EBT was ontwikkeld om klanten een eenvoudiger en flexibeler boekingssysteem te bieden. Hierdoor kunnen medewerkers zich richten op de value-added-diensten die bijdragen aan de business performance van Air France-KLM. Dit biedt de mogelijkheid om fouten in een vroeg stadium te signaleren, ontwikkelingstijden te versnellen en klanten uiteindelijk sneller van dienst te zijn dan de concurrentie.

"Door de wereldwijde concurrentiestrijd in de reisbranche moeten E-booking-systemen zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag beschikbaar zijn", vervolgt Rietman. "Door het real-time inzicht te vergroten met een proactieve tool zoals Actional, kunnen we honderd procent beschikbaarheid garanderen van boekingssystemen. We kunnen de omgeving monitoren, ongebruikelijke activiteiten signaleren en hier direct en passend op reageren."

Air France-KLM zal in eerste instantie gebruik maken van Progress Actional Enterprise voor Business Transaction Assurance. Dit is een onderdeel van de Progress RPM-suite. De oplossing wordt allereerst uitgerold binnen drie datacenters in een SOA-omgeving bij KLM. Binnenkort wordt het uitgerold als de standaard implementatie voor de gehele Air France-KLM-groep.