Vrije Universiteit Amsterdam

Vrije Universiteit Amsterdam Meer perspectief

7 september 2010

Drie promoties uit Cohen-gelden voor Letteren

De Faculteit der Letteren van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft drie promotieprojecten binnengehaald. De promoties vallen binnen het nieuwe programma Promoties in de Geesteswetenschappen, dat NWO runt in samenwerking met het Regieorgaan Geesteswetenschappen. Het programma wordt gefinancierd uit het zogeheten Nationaal Plan Toekomst Geesteswetenschappen, beter bekend als 'de Cohen-gelden'. Het voorziet in 75 tot 80 promotieplaatsen, verdeeld over vijf jaar, voor alle alfafaculteiten in Nederland. Dit jaar zijn er door NWO zeventien voorstellen gehonoreerd waarvan er drie bij de Faculteit der Letteren van de VU terecht zijn gekomen. Dit is, gezien het relatieve marktaandeel van de faculteit, een mooi resultaat.

De drie projecten zijn:

Keeping in touch in a changing world: Network dynamics and the connections between the Aegean and Italy during the Bronze Age-Iron Age transition (ca. 1250-1000 BC) Kimberley van den Berg

Netwerken vormen de sleutel tot succes, niet alleen nu maar ook in het verleden. Dit onderzoek gaat na hoe netwerken hielpen bij het overleven van de crisisperiode, die tussen 1250-1000 v. Chr. in het Egeïsche gebied en Italië heerste. Het onderzoek wordt begeleid door prof. dr. Douwe Yntema (Mediterrane Archeologie) en dr. Jan Paul Crielaard (Mediterrane Archeologie).

Picturing the visual artist: Formations of artisthood in photographic portraits 1960-2000 Elise Noyez

De kunstenaar wint tijdens de twintigste eeuw opvallend aan publieke zichtbaarheid. Een belangrijke reden hiervoor is de veelvuldige fotografische representatie van de kunstenaar en de manier waarop deze vooral in de tweede helft van de eeuw ook een plaats krijgt in populaire media zoals lifestyle magazines. In dit onderzoek wordt nagegaan welke ideeën over het kunstenaarschap in de fotografische portretten worden uitgedrukt (m.a.w. wat 'vertellen' dergelijke foto's over het kunstenaar zijn?) en hoe deze uitdrukking zich verhoudt tot de steeds veranderende definities van het kunstenaarschap in de artistieke praktijk. De focus ligt niet op de representatie van specifieke kunstenaars, maar op het fotografisch kunstenaarsportret als een genre en zijn positie binnen een kunsthistorisch, cultureel en sociaal-politiek discours aangaande het kunstenaarschap.

Het onderzoek wordt begeleid door prof. dr. Wouter Davidts (Kunstgeschiedenis van de Moderne Tijd) en prof. dr. Ginette Verstraete (Algemene cultuurwetenschappen).

The Art of Dying: The Representation of Euthanasia and Assisted Suicide in Contemporary Literature and Film Wouter Schrover

Een aantal hedendaagse romans en films verbeeldt euthanasie op pregnante wijze. In dit onderzoek wordt bestudeerd hoe deze verbeelding vorm krijgt. Tot de bestudeerde werken behoren onder meer de romans Het refrein is Hein (1994) van Bert Keizer, Anna Quindlens One True Thing (1994) en Ian McEwans Amsterdam (1998), alsook de films Les Invasions Barbares (2003), Mar Adentro (2004) en Simon (2004). Door zowel de werken zelf als hun ontvangst te analyseren, wordt geprobeerd te bepalen op welke manier romans en films kunnen bijdragen aan publieke debatten over euthanasie en het levenseinde.

Het onderzoek wordt begeleid door prof. dr. Ben Peperkamp (Moderne Nederlandse Letterkunde). Medebegeleiders zijn dr. Arko Oderwald (VUmc, afd. Metamedica) en dr. Heidi de Mare (Algemene Cultuurwetenschappen).