Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
90 Vragen van de heer S. de Vries
(ingekomen 4 augustus 2010
en antwoorden door het college verzonden op 7 september 2010 )

Fijn stof is een vorm van luchtvervuiling met deeltjes kleiner dan tien micrometer. Deze deeltjes kunnen (ernstig) gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Mede hierom is er een uitstootnorm opgesteld, deze uitstootnorm dreigde in 2006 voor vertraging van allerlei bouwprojecten in en om de stad (en elders in Nederland) te zorgen. Mede naar aanleiding hiervan heeft Nederland van Europa uitstel gekregen tot 2011 om aan de uitstootnorm voor fijn stof te voldoen.

Uit het rapport 'Beleidsgericht Onderzoeksprogramma fijn stof' van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en TNO blijkt nu dat de mens voor een veel groter aandeel van de totale fijn stof uitstoot verantwoordelijk is dan tot nu toe werd aangenomen. Volgens het rapport wordt dit onder andere veroorzaakt doordat de 'bijdrage aan de vorming van fijn stof in de lucht door ammoniak, zwaveloxiden, stikstofoxiden en vluchtige koolstofverbindingen' werd onderschat. De bijdrage van zeezout werd daarentegen juist tot voorkort overschat. Mogelijk is het hierdoor lastiger om te voldoen aan de voorgeschreven uitstootnorm. GroenLinks maakt zich zorgen over de volksgezondheid van Utrechters, de haalbaarheid van de doelstellingen én de gevolgen hiervan voor Utrecht en heeft de volgende vragen:


1. Ligt Utrecht op koers wat betreft het halen van de doelstellingen voor de uitstoot van fijn stof?

Ja, Utrecht zal naar verwachting in 2011 voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen voor PM10. (Fijn stof wordt in verschillende fracties gemeten; PM10/ PM2,5/ nog kleiner. Die fracties worden ook aangeduid met fijn stof of soms met zeer fijn stof of ultra fijn stof.)


2. Wat zijn de gevolgen voor Utrecht als de norm niet gehaald wordt?

Dan moeten er aanvullende maatregelen worden genomen, voor stedelijke wegen door de gemeente en voor Rijkswegen door Rijkswaterstaat. Momenteel moet alleen Rijkswaterstaat maatregelen nemen om in 2011 aan de normen voor PM10 te voldoen rondom Utrecht. Het is mogelijk dat de geplande luchtschermen langs de snelwegen hoger moeten worden.


3. Bent u bereid een stand van zaken naar de Gemeenteraad te sturen?

Ja. In het kader van de monitoring van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) door het ministerie van VROM zal er volgens de huidige planning eind oktober een definitief monitoringsrapport beschikbaar komen. Hierin zijn ook de resultaten voor Utrecht opgenomen (het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht maakt deel uit van het NSL).

---- --