Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Boek: 'Laat met je merk spelen!'
Auteur: Bart Hufen
Uitgeverij: Kluwer
ISBN: 978 90 13 06936 5

september 2010

"Organisaties moeten meer met hun merken laten spelen!"

In juni verscheen onder de vlag van Kluwer het vernieuwende boek 'Laat met je merk spelen'. Hierin beschrijft Bart Hufen hoe games kunnen worden gebruikt om marketingdoelstellingen te realiseren. Bijvoorbeeld door het testen van producten binnen virtuele omgevingen, consumenten te laten spelen voor korting op producten of om het integratietraject van twee totaal verschillende banken door middel van games te begeleiden. Afgezien van een overzicht van de branche, de verschillende platformen, gamegenres en de nodige statistieken wordt in het boek beschreven wie tegenwoordig allemaal games speelt, hoe vaak en wanneer. De conclusie is dat het niet alleen meer die puisterige puber is en dat er een flinke groei zichtbaar is bij, met name, vrouwen van 20-39 jaar en zelfs een verdubbeling bij 50+ers!

Er worden in het boek twee methodieken gepresenteerd die helpen te bepalen of een game een bijdrage kan leveren aan de gestelde doelen. Het Brand New Playground model biedt voor organisaties en merken aanknopings-punten voor het ontwikkelen van een gameconcept en zou kunnen dienen als eerste stap richting een volledige briefing.

Het Cocha-model is vooral geschikt voor creatieve bureaus en helpt te denken vanuit vier aandachtspunten bij het ontwikkelen van een concept, te weten de communities waarin de consument zich bevindt, de context, mogelijke channels en de content die wordt gecreëerd vanuit een centraal concept. Het is een zeer compleet boek dat brand- en marketing managers veel vernieuwende inzichten zal geven in de wereld van digital branding en games in het bijzonder en, met name, hoe die kunnen worden gebruikt om marketingdoelstellingen te realiseren. Bart Hufen is erin geslaagd alle informatie overzichtelijk en volledig te presenteren en geeft daarnaast na elk hoofdstuk een interessante blik op de digitale interactieve toekomst!

Reacties van recensenten tot nu toe:

Tijdschrift voor Marketing:
"Gelukkig bewijst Bart Hufen in zijn boek 'Laat Met Je Merk Spelen' dat er ook in Nederland binnen het online vakgebied prima auteurs zijn. Hij heeft een waardevol boek geschreven, dat ik iedere serieuze marketingprofessional van harte aanbeveel."

Manager & Literatuur:
"Daarnaast maakt Hufen aan jongere marketingprofessionals duidelijk hoe games gebruikt kunnen worden voor het vormgeven van merkbeleid en dat was nu juist waar de literatuur die eerder over dit onderwerp verscheen, het liet afweten. Hufens boek is, kortom, een aanrader in breedste zin van het woord."

Adformatie:
"Helder geschreven en prettig vormgegeven boek, dat kan dienen als introductie en naslagwerk."

Meer informatie staat op www.laatmetjemerkspelen.nl