Technische Universiteit Delft

De auto kan beter zelf rijden

De auto moet meer taken van ons overnemen. Dat stelt Bart van Arem in zijn intreerede als hoogleraar aan de TU Delft, op woensdag 8 september. 'Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid.' Van Arem kijkt in zijn rede naar de toekomst van mobiliteit.

Wereldtop
Mobiliteit moet beter, sneller, betrouwbaarder, schoner en veiliger. En als het kan betaalbaar. Dat is het uitgangspunt van Bart van Arem van de TU Delft, die op woensdag 8 september zijn intreerede houdt als hoogleraar. 'De TU Delft behoort tot de mondiale top-vijf op het gebied van mobiliteit en wordt in één adem genoemd met MIT, UC Berkeley en Imperial College.'

Zelf rijden
In zijn rede neemt Van Arem een aantal mobiliteitsonderwerpen nader onder de loep, bijvoorbeeld automatisch geleide voertuigen. Volgens Van Arem is het verstandig om de auto meer taken te laten overnemen. 'Want hoe goed we onszelf ook vinden als autobestuurder, we leggen het af tegen de techniek als het gaat om reactietijd en alertheid, zowel in routinematige situaties als in kritische situaties.' 'Er komen steeds meer systemen beschikbaar die rijtaken van de bestuurder ondersteunen. Lane Keeping Support systemen waarschuwen de bestuurder als deze onbedoeld buiten zijn rijstrook dreigt komen. Adaptive Cruise Control regelt de volgafstand en de snelheid van een voertuig.' 'Mensen kunnen zich het nut van een systeem dat waarschuwt voor gevaarlijke situaties goed voorstellen. Ze zijn echter huiverig over systemen die rijtaken overnemen, zoals Adaptive Cruise Control, behalve in speciale situaties zoals files. Opvallend is dat de acceptatie van deze systemen toeneemt als mensen er eenmaal mee hebben gereden.'

File-informatie
Auto's worden steeds intelligenter (en zullen dus in de toekomst wellicht zelf rijden). En via ons navigatiesysteem of smartphone krijgen we tegenwoordig onder meer adviezen om files te omzeilen. 'Via berichten van wegkantsystemen is de intelligente auto op de hoogte van de lokale snelheidslimiet, toegangsbeperkingen, werk in uitvoering, parkeerplaatsen, voorkeursroutes en de stand van verkeerslichten. Omgekeerd heeft 'de intelligente weg' baat bij een intelligente auto, omdat die de weg kan informeren over zijn positie, lading, bestemming, snelheid, ongevallen, pech, zodat adequaat maatregelen kunnen worden getroffen.'

Volgende stap
De volgende stap die zich in deze ontwikkeling volgens Van Arem aandient, is die van coöperatieve voertuig-wegsystemen. Dit kenmerkt zich door de toepassing van communicatie tussen voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant. Deze communicatie is al beschikbaar over langere afstanden via de telefoon en op korte afstand via radiosignalen. 'Ik verwacht dat de komende jaren steeds meer data steeds sneller en steeds goedkoper kan worden verstuurd. De doorbraak van mobiele draadloze netwerken tussen auto's en wegkantsystemen, zal daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Het uiteindelijke perspectief bestaat uit vervoersvormen waarin de auto zelf kan rijden.'

'Samenvattend kunnen Intelligente Transport Systemen de komende 10 tot 15 jaar bijdragen aan 50% minder files, 25% minder verkeersdoden, 10% minder uitstoot van CO2 en 20% minder luchtvervuiling.'



Technische Universiteit Delft