Ingezonden persbericht


60.000 nieuwe woningen in 2010

Aandeel meergezinswoningen stijgt nog altijd

De stagnatie op de woningmarkt en de moeilijke financierbaarheid van nieuwe woningen laten hun sporen na in de woningbouwproductie. In 2010 komen er 60.000 nieuwe woningen gereed. In 2011 blijft de bouwproductie stabiel op 60.000 nieuwe woningen. In 2012 kijkt de woningnieuwbouw weer omhoog. Dan komen er 64.000 nieuwe woningen gereed. Echt herstel zal zich pas in 2013 en daarna manifesteren. Dit blijkt uit de prognoses van BouwKennis voor de Marketing Score Card Ruwbouw.

Het aantal opgeleverde koopwoningen daalde in 2009 sterk. Als gevolg hiervan neemt het aandeel meergezinswoningen toe. In de huursector worden immers beduidend meer meergezinswoningen gebouwd dan in de koopsector. Het aandeel meergezinswoningen in de koopsector zit wel in de lift door de focus op binnenstedelijk bouwen. Door deze ontwikkelingen zal het aandeel meergezinswoningen in de totale woningbouwproductie dus groeien. Het aandeel meergezinswoningen stabiliseert voorlopig op een hoog niveau.

Verwachting aantal bouwvergunningen en gereed te komen woningen, 2004 - 2012

Bouwvergunningen Gereedgekomen woningen % Meergezins 2004 76.180 65.314 25,0%
2005 83.273 67.016 29,6%
2006 96.447 72.382 35,0%
2007 87.918 80.193 38,3%
2008 87.198 78.885 39,0%
2009 72.646 75.000** 41,8%
2010* 60.000 60.000 42,1%
2011* 62.000 60.000 42,2%
2012* 70.000 64.000 42,2%

Bron: BouwKennis i.s.m. Rom Bult, augustus 2010
*) prognose
**) 2009 herberekening BouwKennis i.s.m. Rom Bult

Tijdelijk hoger aandeel meergezinswoningen
Corporaties zijn belangrijke opdrachtgevers voor meergezinswoningen. Het is echter niet vanzelfsprekend dat het aandeel meergezinswoningen haar stijgende lijn volhoudt dankzij corporaties. Zij zijn immers niet immuun voor de stagnatie op de woningmarkt en de moeilijke financierbaarheid van nieuwe woningen. Daar komt bovenop dat de corporatiesector de komende tijd te maken krijgt met nadelige wetgeving. Zo gaat er een Europese beschikking in op 1 januari 2011 waardoor corporaties 90% van hun woningen moeten aanbieden aan mensen met een inkomen van maximaal ¤ 33.000. Hierdoor kunnen corporaties een minder gevarieerd woningaanbod leveren, wat de doorstroming negatief kan beïnvloeden. Ook bij sociale woningbouw moet voor de komende jaren met een lichte daling rekening worden gehouden. De corporaties zijn ook voor de financiering van hun productie voor een deel afhankelijk van de verkoopsector, in de vorm van projecten waarbij huurwoningen en koopwoningen samen in een 'gemengd project' zitten. Maar zij financieren hun activiteiten ook met de verkopen van een deel van hun eigen bezit. Op de woningmarkt is in 2010 niet voldoende beweging voor corporaties om hetzelfde niveau van woningverkopen te houden als voor het uitbreken van de kredietcrisis.

Antwoorden nodig tegen onzekerheid De woningnieuwbouwproductie heeft mede te lijden van de grote onzekerheid op de woningmarkt. Deze onzekerheid wordt in de eerste acht maanden van 2010 versterkt door verkiezingen voor de Tweede Kamer en de aansluitende formatiebesprekingen. De onzekerheid in Den Haag en op de woningmarkt drukt de koopbereidheid van consumenten, ondanks de gedaalde prijzen en de relatief lage hypotheekrente. De markt heeft dus meer dan ooit zekerheid nodig over de toekomst. Bij deze vooruitzichten past voorzichtigheid. De ontwikkeling van economie is nog onzeker. De woningbouw heeft de komende jaren te maken met stagnerende de doorstroming in de pijplijn, waardoor een lager aantal woningen gereedkomt. Bovendien is nog niet duidelijk hoe de verhouding tussen het aantal vergunningen en het aantal gereedmeldingen zich ontwikkelt.

Marketing Score Card Ruwbouw Inzicht in de omvang van de markt is van essentieel belang voor de moderne commerciële beleidsmaker. De Marketing Score Card Ruwbouw biedt inzicht in de marktomvang tot op de vierkante meter.


Noot voor redacties


Voor meer informatie neemt u contact op met Jacco Ridderhof (010 2066996 of ridderhof@bouwkennis.nl).

BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.



Ingezonden persbericht