Ingezonden persbericht


MuziekPodium Zeeland

Programma 2010 - 2011

Zaterdag 25 september, 20.00 uur

St. Jacobskerk, Oude Markt 2, Vlissingen

Entree: 15 euro / 12 euro

Ribattuta Vocaal Ensemble o.l.v. Dick Duijst

'Chichester Commissions', met werk van o.a.Leonard Bernstein, Allbright, Howells en Weelkes

In het seizoen 2010-2011 slaat MuziekPodium Zeeland ook puur geografisch wat meer zijn vleugels uit door intensiever samen te gaan werken met andere podia, de St. Jacobskerk in Vlissingen niet in de laatste plaats. Dit concert is enigszins een voorafschaduwing van wat er later in het seizoen nog zal komen. Wel op een voor MuziekPodium Zeeland wat ongebruikelijke dag, maar in Vlissingen is dit dan weer bij uitstek de concertdag.

Voor het voetlicht treedt, het Ribattuta vocale ensemble, welke zich op een keur aan Amerikaanse en Engelse componisten werpt, waaronder Leonard Bernstein, die destijds gewijde muziek hebben geschreven voor de kathedraal van Chichester, vandaar ook de in eerste instantie wat duistere titel. Dit is vocale muziek van de meer boeiende soort, die je niet elke dag hoort en waarbij het orgel van de Jacobskerk goed van pas zal komen. Pièce de resistente is het fameuze 'Chichester Psalms' voor alt, koor, harp, percussie en orgel. Dit zou al voldoende reden moeten zijn om Vlissingen aan te doen.

Zondag 26 september, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 12 euro / 10 euro

Roentgen Connection

met werk van Brewaeys, Van Parijs, Donatoni, Chyrzynski, Kyriakides en Vega

Uiterst eigentijdse muziek, gebracht door een trio dat op barok-instrumenten speelt, een even onalledaagse als formidabele combinatie. Centrale figuur is de Belgische Luc Brewaeys, een van de belangrijkste componisten in de Lage Landen, maar in Nederland betrekkelijk onbekend. Zijn muziek wordt wel spectralistisch genoemd, wat er simpel gezegd op neer komt dat er meer recht aan boventonen gedaan wordt, dan te doen gebruikelijk. En dat dan ook nog op uiterst welluidende barok-instrumenten gespeeld, een meerwaarde van formaat. Zelfs een puur klassiek publiek zou door deze muziek aangesproken kunnen en moeten worden.

Bezetting: Karolina Bäter (blokfluiten), Karin Preslmayr (viola da gamba) en Goska Isphording (klavecimbel)

Donderdag 30 september, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Steve Coleman and Five Elements

Hoe zouden we onze jazzprogrammering voor het seizoen 2010-2011 beter in kunnen luiden dan met eén van de meest prominente en baanbrekende jazzformaties van dit moment, Steve Coleman and Five Elements, zomaar op een doordeweekse avond in Middelburg. Jazz, funk, soul en latin, met een mathematische, precisie gespeeld, in combinatie met pretttig virtuoos en vrij solo-werk.

Coleman brak door in de bands van Dave Holland en Cecil Taylor, was een van de grondleggers van de zogenaamde M-Base-beweging, waarin hij fenomenale musici introduceerde als zangeres Cassandra Wilson, saxofonist Greg Osby, trombonist Robin Eubanks en pianist Jason Moran. In 1981 reeds richtte hij zijn belangrijkste band, Five Elements, op. Kenmerk van deze formatie is de enorme 'groove', die men weet neer te leggen. Een groep met zangeres notabene, die enigszins terug lijkt te grijpen op de periode met Cassandra Wilson (1985-87), en bestaat uit: Steve Coleman (alt-sax), Jen Shyu (vocalen), Jonathan Finlayson (trumpet), Miles Okazaki (guitar) en David Virelles (piano).

Zondag 3 oktober, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Marietta Petkova (piano)

met werk van Chopin, Schumann en Mozart

Marietta Petkova is een in Nederland woonachtige, voor een deel ook opgeleide (Jan Wijn, György Sebök) van origine Bulgaarse pianiste hors categorie, die naar Zeeland afreist met een uitgebalanceerd, primair romantisch programma, met vooral veel Chopin.

Volstaan kan hier worden met een recensie uit NRC Handelsblad:

'De Bulgaarse meesterpianiste Marietta Petkova bespeelt de vleugel met een indrukwekkende virtuositeit, maar uiteindelijk draait alles bij haar om veel méér dan de noten. Petkova musiceert in essentie vanuit haar gevoel. Daardoor is haar spel soms grillig, maar altijd puur en expressief. Juist daarom blijkt Petkova de ideale pianiste om de turbulente gevoelsontladingen van Schumann en de hypersensitieve bespiegelingen van Chopin tot in de diepste kern te raken. Het resultaat is even bedwelmend als onontkoombaar.'

Vrijdag 8 oktober, 20.00 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Jane, een multi-mediale voorstelling

door Jorrit Tamminga, Paul en Menno de Nooijer, Erik Bosgraaf en Izhar Elias

Een veelbelovende krachtenbundeling van Zeeuws talent en gevestigde namen op het gebied van muziek en multi-mediale kunst. Bepaald geen provinciale aangelegenheid.

Filmmakers Paul en Menno de Nooijer, musici Erik Bosgraaf en Izhar Elias en geluidskunstenaar Jorrit Tamminga hebben een meerdimensionale, surrealistische en absurdistische voorstelling gemaakt, losjes gebaseerd op het verhaal van Tarzan en Jane,. Dit wordt zonder gesproken woord, in uiteenlopende scènes verteld, met drie projectiedoeken, filmprojectoren, live muziek met gitaar en blokfluit, surround-geluid en live elektronica. Hiermee dompelen de kunstenaars het publiek zestig minuten onder in een zinnenprikkelende jungle van multimediale indrukken.

Zondag 17 oktober, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 12 euro / 10 euro

Serie nieuwe strijkkwartetten, deel 1

En Accord

Werk van Ligeti, Zorn en Ciciliani

Een serie rond jonge, veelbelovende strijkkwartetten, die zijn er genoeg, maar die zich tevens willen toeleggen op de uitvoering van hedendaagse muziek, dat is zonder meer een schaars goed.

In samenwerking met de Toonzaal te Den Bosch, Theater Kikker in Utrecht en Axes in Eindhoven, gaat er in het nieuwe seizoen een serie nieuwe strijkkwartetten van start. De spits wordt afgebeten door 'En Accord', dat zich naast moderne klassiekers als het eerste strijkkwartet van Gyorgy Ligeti uit 1953 en John Zorn's 'Cat 'o' Nine Tails' (1988), werpt op nieuw werk van Marko Ciciliani.

En Accord's meest recente wapenfeit is de vertolking van het 'Triple Quartet' van Steve Reich, in samenspraak met de componist zelf.

Bezetting: Ilka van der Plas en Helena Druwé (viool), Rosalinde Kluck (altviool) en Mette Seidel (cello)

Zaterdag 23 oktober, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Tempo Rubato (winnaar Van Wassenaer Concours)

met werk van Beethoven, Mozart, Rauzzini, Giordani en Clementi

Het Japans-Italiaanse pianoforte-duo Tempo Rubato won in 2009 het prestigieuze 15e internationale Van Wassenaers Concours voor oude muziek.

Op deze winnaarstour doet het dynamische duo, bestaande uit Antonio Piricone, en Megumi Tanno, Middelburg aan. Beiden zijn opgeleid aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Stanley Hoogland en Bart van Oort.

Voor degenen, die het concert van Jos van Immerseel en Claire Chevallier bezocht hebben, een absolute aanrader, en niet alleen voor hen.

Vrijdag 5 november, 21.30 uur

De Spot, Beddewijkstraat 15, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

De Kift

Het literaire punk-jazz-collectief De Kift uit Koog aan de Zaan bestaat 20 jaar en grossiert nog immer in volstrekt eigengereide producties, waarbij ook Zeeland bij hoge uitzondering aangedaan wordt, een buitenkans dus.

Ter ere van het jubileum is een speciaal vinylsingleproject opgestart, samen met bevriende en niet de minste bands als Franz Ferdinand, Calexico en Zita Swoon.

Als vanouds heeft De Kift het patent op potten- en pannenmuziek, vermengd met fanfaretoeters en hakgitaren, een bonte mengelmoes van eet- en drinkliederen, horlepijp en pogo.

En zelfs de bezetting heeft de tand des tijds doorstaan:

Ferry Heyne (compositie/zang/trombone/trompet/gitaar), Jan Heijne en Han Hulscher (trompet), Patrick Votrian (trombone/tuba), Mathijs Houwink (bas), Wim ter Weele (drums), Pim Heijne (gitaar), Marco Heijne (zang).

Alive and kicking, de Kift in de Spot.

Zondag 7 november, 15.30 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Rozaneh en Monajat Yulchieva

Vrouwelijke soefi-muziek uit Iran en Oezbekistan

Gewijde muziek door louter vrouwen, even kunstzinnig als extatisch, uit de 'heartlands' van Azië., zomaar op een zondag in Middelburg. Tevens een dubbelconcert.

Om te beginnen is daar Monajat Yulchieva uit Oezbekistan, wiens zangkunst in het teken staat van het soefisme, waarin muziek en poëzie doordesemd zijn met het verlangen naar het goddelijke. De in Tasjkent geboren Yulchieva heeft inmiddels wereldfaam verworven voor haar intense vertolkingen van de traditionele Oezbeekse maqam, waarin Turkse, Arabische en Perzische invloeden samenkomen.

Perzische invloeden zijn uiteraard in hoge mate aanwezig bij het uit Iran afkomstige Rozaneh, een vocaal ensemble, bestaande uit zes vrouwen, dat zich op briljante wijze toelegt op het mystiek-klassieke soefi-repertoire. Bezwerende stemmen en pulserende ritmes op diverse authentieke instrumenten, dit alles met een enorm krachtige impact.

Zondag 14 november, 15.30 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Narratio Quartet

met late strijkkwartetten van Beethoven

Het Narratio Kwartet maakte een jaar geleden grote indruk, meer dan voldoende reden hen terug te vragen, en legt zich voornamelijk toe op de monumentale en bijna modernistische late strijkkwartetten van Beethoven.

Op 14 november zijn dat de opusnummers 131 en 132.

Afsluitend een citaat uit de uiterst lovende recensie van Jeanette Vergouwen in de PZC vorig jaar: 'De late strijkkwartetten zijn absolute meesterwerken, vaak grillig met een afwisseling van stugge, stevige akkoorden, grommende begeleidingen, serene passages en lyrische melodielijnen....Fantastisch was dat alles heel transparant bleef. Een geweldig concert, gewoon subliem.'

Bezetting:Johannes Leertouwer en Anneke van Haaften (viool), Sirkka Liisa Kaakinen-Pilch (altviool) en Viola de Hoog (cello)

Woensdag 24 november, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Chris Speed /Jim Black 'Benefit Band'

feat. Chris Speed (tenorsax/klarinet), Jim Black (drums), Trevor Dunn (bas) en Oscar Noriega (altsax)

Zo op het eerste gezicht, en ook op het tweede en derde, een absolute droomband. Onder de naam "Benefit Band" zijn vier topmusici verenigd, stuk voor stuk grote namen uit de New Yorkse downtown-scene. Zo is Bassist Trevor Dunn een vaste waarde in de bands van niet de minsten als John Zorn en Mike Patton. Het dynamische duo Chris Speed en Jim Black, beiden afkomstig uit Seattle, maakte furore in de bands van Dave Douglas, Kurt Rosenwinkel, Uri Caine, maar ook in die van Laurie Anderson. Met name Jim Black is een werelddrummer in alle betekenissen van het woord, zo kunnen bezoekers van Schuttershof, die hem reeds eerder aan het werk zagen, bevestigen.

Zondag 28 november, 15.30 uur

St. Jacobskerk Oude Markt 2, Vlissingen

Entree: 15 euro / 12 euro

Nederlands Kamerkoor o.l.v. Paul van Nevel

met werk van o.a. Dufay, Binchois en Tinctoris

Het beste koor van Nederland, Huelgas-dirigent Paul van Nevel en laat-middeleeuws repertoire uit de Lage Landen, dat lijkt een gouden combinatie en dat is het ook.

Het is met name de streek Henegouwen, in Belgisch Wallonië, welke centraal staat.

Momenteel geen bolwerk van kunst en cultuur, maar in de periode 1400 tot 1580 één van de belangrijkste voedingsbodems voor het ontstaan van de polyfone koorzang. In de regio rond Nijvel, Doornik en Binche waren talrijke kathedraalscholen, die zangers en componisten opleidden, die later de Zuid-Nederlandse polyfone koorzang uitdroegen en verspreidden over heel Europa.

Het Nederlands Kamerkoor brengt muzikale hoogtepunten uit het Henegouwen van weleer van niet de minste componisten als Guillaume Dufay, Gilles Binchois en Johannes Tinctoris, opgedoken door oude muziek-specialist Paul Van Nevel, oprichter en dirigent van het zeer vermaarde Huelgas ensemble.

Van Nevel is tevens ere-gastdirigent van het Nederlands Kamerkoor.

Vrijdag 3 december, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Remco Campert en Ramsey Nasr in concert

m.m.v. Corrie van Binsbergen & band

Twee van de belangrijkste dichters in het Nederlandse taalgebied, begeleid door de band, die 2 jaar geleden ook al Toon Tellegen begeleidde, en hoe.

Dat kan alleen maar gaan over gitariste-componiste Corrie van Binsbergen en haar

'Schrijvers in Concert'-ensemble, dat al sinds 2003 met diverse gerenommeerde Nederlandse schrijvers prettig in de weer is, hetgeen ook zijn weerslag heeft gevonden op maar liefst zeven c.d.'s.

Deze keer zijn dat niet de eersten de besten, Remco Campert en Ramsey Nasr, de laatste inmiddels dichter des vaderlands, de eerste was dat al gewild of ongewild.

Het ensemble bestaat uit: Jan Willem van der Ham en Tobias Delius (rieten), Wilbert de Joode, (contrabas), Alan 'Gunga' Purves (percussie), Tineke de Jong (viool), Baptist Kurvers (altviool), Michiel Weidner (cello, cymbalon), Albert van Veenendaal (piano) en Corrie van Binsbergen (gitaar, composities).

Wie Toon Tellegen heeft gezien samen met dit ensemble, zal zich ook deze keer gezwind naar de concertzaal spoeden.

Vrijdag 10 december, 21.30 uur

De Spot, Beddewijkstraat 15, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

The Ex

(the eventual and inevitable return of...)

Na uitgebreide expedities in verre buitenlanden als Ethiopië en de Verenigde Staten, zijn de Zaanse impro-punkers van 'The Ex' terug van nooit weggeweest.

The Ex begon trapte reeds in 1979 af in het anarcho-punkgenre, maar ontwikkelde zich tamelijk snel in allerlei richtingen en werd uiteindelijk vooral bekend vanwege haar experimenten, invloeden uit allerlei windstreken en een uitputtende hoeveelheid samenwerkingsverbanden, b.v. met cellist Tom Cora, drummer Han Bennink en andere leden van de I.C.P., Sonic Youth, Tortoise, Chumbawamba en de top van de Ethiopische jazz, vaak even vergeten als legendarisch.

Mede-oprichter en vocalist G.W. Sok opereert inmiddels wat meer op de achtergrond en werd vervangen door Arnold de Boer (Zea), die naast de vocalen een extra gitaar en samples inbrengt.

Hoe dit ook zij, The Ex staat nog immer voor een eigengereide mix van noise, rock, jazz, improvisatie en ethnische muziek, even atonale als ritmische gitaren, naar het Afrikaanse neigende trance-achtige ritmes en een heftige voordracht van de vaak ironische teksten, dit is Ex-muziek pur sang.

Bezetting: Terrie Hessels en Andy Moor (gitaar), Arnold de Boer (vocalen, gitaar, samples) en Katherina Bornefeld (drums)

Vrijdag 17 december, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Conlon Nancarrow in Zeeland

m.m.v. Calefax rietenensemble, Tomoko Mukaiyama (piano) en Conlon Nancarrow

(met dank aan het VSBfonds en SNS Reaal)

'This music is the greatest discovery since Webern and Ives... something great and important for all music history! His music is so utterly original, enjoyable, perfectly constructed but at the same time emotional...for me it's the best of any composer living today." (Gyorgy Ligeti)

Het voorgaande heeft uiteraard betrekking op de Mexicaans-Amerikaanse componist Conlon Nancarrow (1912-1997). Amerikanen als Nancarrow en ook Ives zijn pure exponenten van nieuwe muziek in zijn meest pure vorm, namelijk als een actuele vorm van muziek, waarin werkelijk alles mogelijk is. De componist heeft een immens oeuvre van 'Studies for player-piano' op zijn naam staan, uiterst dynamische composities van een bijna onbegrijpelijke complexiteit, want direct ingeponst in de rollen van de pianola.

Om de menselijke maat te behouden zullen de pianistische alleskunneres Tomoko Mukaiyama en rietenensemble Calefax, welke overigens een geweldige c.d. uitgebracht heeft met muziek van Nancarrow, live-uitvoeringen en -bewerkingen van diens muziek voor het voetlicht brengen naast de originele composities.

Woensdag 12 januari, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Ploctones feat. Anton Goudsmit (gitaar)

Onder leiding van gitarist Anton Goudsmit komen de Ploctones terug om Schuttershof nu definitief af te breken met gedreven eigentijdse jazz. Een mogelijke aanleiding zou het feit kunnen zijn dat de prestigieuze Boy Edgar-prijs aan de gitarist is toegekend, de echte reden is natuurlijk dat je Goudsmit nooit te veel kunt zien.

Goudsmit, bekend van Eric Vloeimans en het New Cool Collective, heeft zijn eigen kwartet, de Ploctones, dat net als de kameleontische gitarist zelf doorgaans vol gas geeft., van stevige rock-grooves en funk-jazz tot buitensporige improvisatie-trips.

Een groep met een voor Nederlandse begrippen ongebruikelijke hechtheid, verbetenheid en souplesse. Dit is kortom een van de beste live-acts hier te lande, zo weten degenen, die er eind 2009 al bij waren.

Naast Goudsmit treden aan Efraim Trujillo (tenorsax), Jeroen Vierdag (bas) en Martijn Vink (slagwerk), een topbezetting.

Zaterdag 22 januari, 20 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Liza Ferschtman (viool)

met solo-sonatas van Bach, Biber, Bartok en Berio

Eén van de beste violistes hier te lande met een avontuurlijk solo-programma, bestaande uit een fantastische mix van oud en nieuw. Ferschtman, leerlinge van Herman Krebbers, onderscheidt zich door gepassioneerd spel, een grote podiumuitstraling in combinatie met intellectuele diepgang en een vaak verrassende repertoirekeuze. Ze is vooral actief als solist bij het Koninklijk Concertgebouworkest, maar is ook te bewonderen bij legio andere orkesten, is daarnaast ook een gepassioneerd kamermusicus en tevens artistiek leider van het Delft Kamermuziek Festival.⤨In november 2006 ontving Ferschtman de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding voor Nederlandse musici.

In het magazine van het Concertgebouw staat dit concert aangekondigd als 'Liza Ferschtman durft'. Daar doe je deze violiste wel mee te kort, want ze durfde altijd al, ook zonder deze Concertgebouw-p.r.. De toch gewaagde combinatie van Bach's tweede Partita, Biber's Passacaglia, Bartók's Sonate en Berio's Sequenza zal ook in Zeeland zeer zeker in de smaak vallen.

Zondag 30 januari, 15.30 uur

St. Jacobskerk, Oude Markt 2, Vlissingen

Entree: 15 euro / 12 euro

Hexagon Ensemble

m.m.v. Carol Linssen en Christine Ewert (voordracht)

Dmitri Sjostakovitsj - Lady Macbeth van Mtsensk

'Lady Macbeth van Mtsensk' wordt alom beschouwd als een meesterwerk. De opera van Dmitri Sjostakovitsj heeft de gemoederen altijd beziggehouden. Na het artikel 'Chaos in plaats van muziek' dat verscheen na aanvankelijk positieve recensies op de opera, bleef Sjostakovitsj de rest van zijn leven overgeleverd aan de grillen van Josef Stalin, de vermoedelijke opdrachtgever van dit artikel.

Toen het Hexagon Ensemble van acteur Carol Linssen vernam dat hij samen met Christine Ewert een theaterversie van deze Russische 'Lady Macbeth' in voorbereiding had, was men het er al snel over eens dat de muziek en de tekst zeer geschikt zijn om in kleine bezetting in intieme context gebracht te worden. Opera tot in zijn non-bombastische essentie terug gebracht.

Het Hexagon Ensemble is een pianosextet bestaande uit 5 blazers en een pianist, dat dus voor dit project met twee acteurs uitgebreid wordt.

Bezetting: Wout van den Berg (fluit), Bram Kreeftmeijer (hobo), Arno van Houtert (klarinet), Marieke Stordiau (fagot), Christiaan Boers (hoorn), Frank Peters (piano), Chistine Ewert en Carol Linssen (voordracht)

Vrijdag 11 februari, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Serie nieuwe strijkkwartetten, deel 2

Ragazze-kwartet

met werk van Glass, Ter Veldhuis, Kurtag, Webern & Vega

Deel 2 in deze nieuwe serie nieuwe strijkkwartetten met opnieuw een 'all female' strijkkwartet, te weten het Haagse 'Ragazze' met een uiterst toegankelijk modern programma

Ragazze, Italiaans voor 'jonge meiden', dekt de lading nog wel een tijdje. De twintigers werden in maart 2010 toegelaten tot de prestigieuze workshop van het Kronos Quartet in de befaamde Carnegie Hall. Ragazze valt op door de flair en bezieling waarmee gezamenlijk wordt gemusiceerd en omdat het kwartet een krachtig spel speelt met de emotionele lading in afgemeten, strakke metriek. Het jonge ensemble speelt een nieuw werk van de van oorsprong Amerikaanse, maar in Den Haag opgeleide componist Henry Vega, en strijkkwartetten van Anton Webern, György Kurtàg en Philip Glass.

Bezetting: Rosa Arnold en Jeanita Vriens (viool), Annemijn Bergkotte (altviool) en Geneviève Verhage (cello)

Woensdag 23 februari, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Ramon Valle Trio

feat. Ramon Valle (piano), Omar Rodriguez Calvo (bas) & Owen Hart jr (drums)

Uiterst dynamische jazz door een nagenoeg compleet Cubaans trio.

De briljante Cubaanse jazzpianist Ramón Valle blijft verbazen met zijn virtuositeit en techniek, zijn verhalende composities en zijn onbegrensde creativiteit.

Valle is geen pianist die latin jazz speelt of Cubaanse jazz, maar een Cubaanse jazzpianist. En hoewel zijn Cubaanse wortels zich laten horen, fungeren ze nooit als basis voor zijn stukken. Invloeden van Keith Jarrett, Chick Corea en Herbie Hancock zijn hoorbaar, maar de in Nederland woonachtige pianist en componist ontwikkelde een authentieke en unieke eigen stijl.

Valle laat zich bijstaan door de in Hamburg woonachtige Cubaanse bassist Omar Rodriguez Calvo en de in Groningen residerende Amerikaanse drummer Owen Hart Jr.

'Krachtige jazz, vol onderhuidse spanning, fantasierijke harmonieën en een zweempje melancholie' (Trouw).

'A relaxed virtuoso with a light, intuitive touch but a flood of sound at his disposal' (The Guardian).

Vrijdag 4 maart, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings

Polyfonie van Alexander Agricola - Missa 'In mijnen zijn'

(In samenwerking met het Netwerk Oude Muziek)

Eén van de belangrijkste Belgische oude muziek-ensembles met laat-middeleeuwse vocale muziek uit de Lage Landen,

Alexander Agricola (Gent 1446 / Valladolid 1506) baseerde zijn Missa 'In mynen zyn' op een eigen liefdeslied, een kunststuk, vergelijkbaar met zijn ingenieuze Maria-motetten. Ensemble Capilla Flamenca neemt een accordeonist mee die, als

personificatie van Agricola, aanschouwelijk maakt hoe een chanson al improviserend kan uitgroeien tot een vierstemmige mis.

Het vocaal-instrumentaal ensemble Capilla Flamenca ontleent zijn naam aan de voormalige hofkapel van keizer Karel V. Toen deze vorst in 1517 de Lage Landen verliet, nam hij zijn beste musici mee om hem als "levende polyfonie" naar Spanje te vergezellen. Het huidige Capilla recruteert zijn musici hoofdzakelijk uit Vlaanderen om het unieke timbre van deze schitterende muziek uit 1400-1600 in haar volle "authenticiteit" te laten weerklinken. Naar gelang het programma of genre wordt de vocale kern van 4 mannenstemmen (contratenor-tenor-bariton-bas) aangevuld met een alta capella (blaasinstrumenten), een bassa capella (snaarinstrumenten), een orgel of extra zangers.

Donderdag 10 maart, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Ray Anderson / Marty Ehrlich Quartet

feat. Ray Anderson (trombone), Marty Ehrlich (saxen, klarinet, fluit), Brad Jones (bas) en Matt Wilson (drums)

Ray Anderson is op de jazztrombone absolute wereldtop, saxofonist Marty Ehrlich is benevens dat een van de meer interessante jazzcomponisten en de som is hier zeker meer dan de delen.

Ray Anderson won vijf jaar op een rij de titel beste trombonist in de zogenaamde

Down Beat Critics Poll en staat in de Penguin Guide to Jazz vermeld als "the most exciting slide brass player of his generation". Anderson is extreem veelzijdig en beweegt zich even gemakkelijk in jazz en avant-garde als in funk- en rhytmn and blues-groepen. Zo speelde hij bij Anthony Braxton, Charlie Haden en David Murray, maar ook bij Dr. John, John Scofield en Luther Allison.

Voor Marty Ehrlich geldt grofweg hetzelfde, met een enorme staat van dienst o.a. bij Myra Melford, Fontella Bass, Anthony Braxton, Peter Erskine, George Russell en John Zorn.

De palmares van bassist Brad Jones omvatten Ornette Coleman, Elvis Costello, Elvin Jones, David Byrne, Dave Douglas, Sheryl Crow, Vernon Reid, Marc Ribot en John Zorn.

Drummer Matt Wilson speelde tenslotte bij Dewey Redman, Lee Konitz, Andrew Hill, Michael Brecker, Wynton Marsalis en Joe Lovano.

Waarmee er genoeg namen gevallen zijn, waarmee maar gezegd wil zijn dat hier bepaald geen onervaren amateurs aan de meet verschijnen.

Zondag 13 maart, 15.30 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Klassieke Indiase muziek

m.m.v. Nayan Gosh (sitar) & ensemble

De jonge generatie in India kent de nodige talentrijke sitarspelers en dit is zeer zeker één van de belangrijkste. Pandit Nayan Gosh onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid (zo bespeelt hij ook nog de tabla's), een rijke repertoire-keuze en een magnifieke toon op de sitar. Gosh deelde het podium met bekende landgenoten als Ravi Shankar, Vilayat Khan, Amjad Ali Khan en L. Subramaniam.

Sinds kort is hij ook directeur van het Conservatorium van Bombay.

Dit is het enige concert met klassieke Indiase muziek dit seizoen, des te meer reden om dit niet ongemerkt aan u voorbij te laten gaan.

Vrijdag 18 maart, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Per Flauto o.l.v. Bart Coen

met werk van Alessandro Scarlatti en tijdgenoten

(in samenwerking met het Netwerk Oude Muziek)

Blokfluitist Bart Coen en het Belgische Per Flauto zijn een betrekkelijk jong ensemble, dat zich toelegt op min of meer vergeten, maar even kwaliteitsrijke als avontuurlijke werken uit de barok.

Toen de grote Alessandro Scarlatti, hofcomponist te Napels, stierf, werden zijn laatste instrumentale composities met zorg verzameld in het zogenaamde 'Il Manoscritto de Napoli' uit 1725. Maar wie zijn die twee andere componisten, die volgens tijdgenoten eveneens een plek in dit manuscript verdienden ? Per Flauto houdt een even vurig pleidooi voor Scarlatti als voor zijn collega-hofcomponisten Francesco Mancini en Domenico Sarri.

Bezetting: Ryo Terakado en An Van Laethem (viool), Mika Akiha (altviool), Ronan Kernoa (cello), Herman Stinders (orgel en klavecimbel) en Bart Coen (blokfluit en artistieke leiding).

Zondag 27 maart, 15.30 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 20 euro / 15 euro

Isabelle van Keulen (viool) / Roland Brautigam (piano)

met werk van Brahms, Ravel en Fauré

Beide vertolkers behoren tot de Nederlandse top en niet alleen daar, en vormen al sinds jaar en dag een duo, dat nu bij hoge uitzondering Zeeland aandoet. Een niet te missen concert.

Isabelle van Keulen is een violiste van het hoogste kaliber en heeft door haar muzikale virtuositeit c.q. vitaliteit wereldwijd een niet geringe reputatie opgebouwd.

Kamermuziek speelt een belangrijke rol in haar carrière. In 1997 lanceerde ze haar eigen kamermuziekfestival in Delft dat ze gedurende tien jaar met verve wist te leiden. Ze speelde er met vrienden/collega's als Gidon Kremer, Heinrich Schiff en Tomas Adès.

Isabelle van Keulen trad op met orkesten als het Berliner Philmharmoniker, het Concertgebouw Orkest, de Wiener Symphoniker e.v.a.en onder dirigenten als Gergiev, Mariner, Nagano, Norrington en Zinman.

Op het gebied van de kamermuziek zet Isabelle van Keulen haar succesvolle samenwerking met pianist Ronald Brautigam voort. In 2010 viert het duo zijn 20- jarig bestaan en komt het ook naar Zeeland met een afgewogen programma.

Woensdag 30 maart, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Nik Bärtsch's 'Ronin'

Misschien wel het spannendste jazz-ensemble van dit moment: Zwitserse zen-jazz-kamer-funk, in het verlengde van E.S.T. en Avishai Cohen.

Ronin werd in 2001 opgericht door Nik Bärtsch, componist en pianist uit Zurich, met onder meer Kaspar Rast (drums), Björn Meyer (bas), Andi Pupato (percussie) en Sha (bas- en contrabasklarinet) om zich te bekwamen in zogenaamde "ritual groove music', muziek die maximaal effect sorteert met minimale middelen.

Ondanks de diverse invloeden van de band, jazz, funk, minimal, Japanse volksmuziek, is dit geen postmodernistische muzikaal allegaartje, maar is dit alles uitgekristalliseerd in een volstrekt originele en coherente muzikale stijl.

Ronin heeft inmiddels 2 c.d.'s op ECM uitgebracht, die zeer goed verkocht zijn en hen op internationale festivals brachten, zo ver als de Verenigde Staten en Japan.

Uit de pers:

'What he's come up with amounts to a whole new musical concept. This is music that throbs with a pulsating dynamism that's almost hypnotic. Bärtsch's mysterious music will be around for a lot longer than the quick fix that majority taste seems to clamour for.'

The Observer (UK)

Zaterdag 2 april

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 20 euro / 15 euro

JeugdOrkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel

m.m.v. Kees van Kooten

met werk van Mahler en Loevendie

Eén van de beste Nederlandse jeugdorkesten, met even hoogwaardig als afwisselend repertoire en de onvolprezen Kees van Kooten als declamator.

Het JeugdOrkest Nederland werd in 1959 reeds opgericht en is hét landelijke symfonieorkest voor jonge excellerende musici van 14 tot en met 19 jaar, zoals de afgelopen jaren in de zomerserie meer dan afdoende gedemonstreerd is. Met een internationaal hoog aangeschreven, bovendien ervaren en gedreven dirigent als Jurjen Hempel , een vaak gedurfde repertoire-keuze en opvallende solisten, is dit een gouden combinatie.

Op 2 april komt Kees van Kooten naar Middelburg om in het stuk van Loevendie de voordracht te verzorgen. Van Kooten lijkt geen verdere introductie te behoeven.

Op het programma staan:

Theo Loevendie - De Dag- en Nachtegaal. Solist: Kees van Kooten

Gustav Mahler - Symphony nr. 1, D-majeur ('Titan')

Vrijdag 8 april, 20.00 uur

Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg

Entree: 12 euro / 10 euro

Pianoduo Martijn / Stefan Blaak &

Slagwerkduo Vertigo met o.a. Niels Meliefste

met werk van Bartok, Lutoslawski, Barber en Bernstein

Moderne-klassiekers van Bartok tot Bernstein door aanstormend Nederlands, zelfs Zeeuws talent.

Het nog jonge pianoduo Martijn en Stefan Blaak studeerde cum laude af aan de Messiaen Academie bij o.a. Fred Oldenburg en won diverse prijzen, o.a. het Prinses Christina Concours en concerteert regelmatig in binnen- en buitenland. In Nederland vielen ze sterk op bij het Grachtenfestival en in Vrije Geluiden.Voor dit concert voegt een ander duo zich bij hen, namelijk het slagwerkduo Vertigo, bestaande uit Joeke Hoekstra en een onvervalst Zeeuws talent, te weten Niels Meliefste. Deze dubbel-duo-opzet maakt het mogelijk baanbrekend werk van Bernstein, maar vooral Bartok voor het voetlicht te brengen.

Programma

Witold Lutoslawski - Paganini Variations

Bela Bartok - Sonate voor twee piano's en slagwerk

Samuel Barber - Souvenirs op. 28

Leonard Bernstein - West Side Story Suite, voor twee piano's en percussie

Zondag 17 april, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Alla Francesca

met 'Mediterranea', middeleeuwse troubadour- en sefardische liederen, dansen en tarantellas uit het Middellandse Zee-gebied

Een ongetwijfeld lente-achtig programma door een gevestigde grootheid uit het Franse oude muziek-leven. Ecco la primavera !

Alla Francesca is een van de pionierende en baanbrekende ensembles in het oude muziek-genre met een geweldige reputatie. Met name het vaak en ten onrechte ondergewaardeerde volksmuziek-achtige aspect van oude muziek is bij dit trio traditioneel in uitstekende handen. Alla Francesca neemt u in dit programma mee voor een muzikale reis rond het Middellandse Zeegebied,. Een veelzijdig programma, langs Italië, Frankrijk en Spanje, met laudes, tarantella's, estampies, traditionele Italiaanse liederen, troubadours-chansons en Sefardische stukken

Bezetting: Brigitte Lesne (zang, harp, percussie), Pierre Hamon (diverse fluiten, doedelzak, trommelfluit) en Carlo Rizzo (zang, slagwerk, tamboerijnen)

Woensdag 20 april, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Benjamin Herman Kwartet

feat. Benjamin Herman (saxen), Jesse van Ruller (gitaar), Carlo de Wijs (Hammond) en Cyril Directie (drums)

Saxofonist Benjamin Herman, wie kent hem niet, en daarna bleef het nog lang onrustig in de binnenstad van Middelburg.

Benjamin Herman staat immers bekend als één van de meest originele en productieve jazzmusici van Nederland, die nimmer zal vergeten een stevige 'groove' neer te leggen. Typerend voor hem is zijn nimmer aflatende drive, een geweldige techniek en een krachtige toon. In binnen- en buitenland heeft hij zeer nadrukkelijk de aandacht op zich gevestigd met het onvermijdelijke New Cool Collective, en zijn samenwerkingen met diverse artiesten als Han Bennink, Candy Dulfer, Michiel Borstlap en de Nigeriaanse drummer Tony Allen, boegbeeld van de Afrobeat. In Middelburg zal Benjamin Herman zich met zijn nieuwe kwartet presenteren, dat gelet op de line-up ongetwijfeld een stomend optreden zal geven.

Zaterdag 23 april, 20.00 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Ensemble TY o.l.v. Carlo Nabbe

met Joseph Haydn's

'Die sieben letzten Wörte unseres Erlösers am Kreuze'

Het Zeeuwse kamermuziek-ensemble bij uitstek met het ultieme werk voor Goede Vrijdag, uitgevoerd op Paaszaterdag weliswaar, een kniesoor, die daar echter wakker van ligt.

Het vrij jonge Zeeuws kamerorkest TY zorgt dat, net als de getijden, telkens een nieuwe vloed van muziek over Zeeland stroomt. Het ensemble staat bekend om zijn ongedwongen manier van musiceren. TY is opgericht in 2006 door dirigent en violist Carlo Nabbe en componist Christian Blaha. Naast orkestbegeleiding van koren en educatieve programma's op Zeeuwse middelbare scholen verzorgt TY ook een aantal eigen concerten.

Zoals dit bijzondere concert met dit monumentale werk van Joseph Haydn.

Oorspronkelijk is het een orkestwerk dat bestaat uit een inleiding, 7 langzame 'sonata's", in feite symfonische bewegingen, gebaseerd op Jezus' zeven laatst gesproken woorden aan het kruis, en een afsluitend Presto (Il Terremoto). Het werd geschreven in opdracht van Don José Sàenz de Santa María,, een mecenas die de decoratie van de Santa Cueva-grot onder de Santo Rosario-kerk te Cadiz bekostigd had. Het was bedoeld voor de bijzondere liturgische dienst, die ieder jaar op Goede Vrijdag in die grotkerk gehouden werd.

Zondag 8 mei, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Gustav Leonhardt (clavecimbel)

Met werk van o.a. Couperin, Bach en Pachelbel

(in samenwerking met het Netwerk Oude Muziek)

Gustav Leonhardt ('s Graveland 1928) stond samen met Nikolaus Harnoncourt aan de bakermat van de authentieke uitvoeringspraktijk oftewel de oude muziek-revolutie van de jaren zestig, een revolutie die in tegenstelling tot veel andere 'revoluties' uit die tijd wel degelijk heeft doorgezet. Niet voor niets ontvingen Harnoncourt en Leonhardt in 1980 gezamenlijk de Erasmusprijs.

Deze pionier en baanbreker komt met een programma naar Zeeland, getiteld'Au choix du maître', met uitsluitend persoonlijke favorieten. Twee programma's wil de klavecinist in deze landeljjke concertreeks spelen: het ene met Franse muziek van Forqueray, Couperin, Duphly en Balbastre, het andere met Duitse werken van onder mee Bach, Böhm, Pachelbel en Fischer. Bij het ter perse gaan van dit magazine was het nog onduidelijk welk programma waar gespeeld zal worden. Wie zou Gustav Leonhardt echter het genoegen willen ontnemen om creatief om te springen met zijn lievelingsstukken ? Laat u met ander woorden verrassen door de keuze van de meester.

Zondag 15 mei, 15.30 uur

Grote Kerk,Oudestraat 26, Veere

Entree: 15 euro / 12 euro

Scorpio Collectief

m.m.v. Monika Mauch (sopraan), Bruce Dickey (cornetto) en Simen van Mechelen (baroktrombone)

Maria-motetten en -sonates van Monteverdi, Schmelzer e.a.

(In samenwerking met het Netwerk Oude Muziek)

Het Scorpio Collectief is een relatief nieuw ensemble, dat zich richt op ensemblemuziek uit de vroegbarok, waarbij met name blaasinstrumenten als cornetto en trombone centraal staan, maar er uiteraard ook ruimte is voor strijkers en vocalen, zoals in dit geval de talentrijke sopraan Monika Mauch.Virtuoze sonates en originele bewerkingen van religieuze vocale muziek uit Italië en Duitsland bieden een nieuwe kijk op het gezamenlijk functioneren van zang, strijkers en tamelijk luide blazers in het keizerlijke Wenen van de 17e eeuw. Simen van Mechelen en Bruce Dickey behoren op blazersgebied tot de absolute wereldtop in de oude muziek. De rest van het collectief is aan hen gewaagd.

Woensdag 18 mei, 21.30 uur

Schuttershof, Schuttershofstraat 1, Middelburg

Entree: 15 euro / 12 euro

Eric Vloeimans' 'Gatecrash'

feat. Jeroen van Vliet (piano, keyboards)

Trompettist 'hors categorie' Eric Vloeimans met zijn even eclectische als elektriserende ensemble, dat in maart 2007 zijn debuut in Zeeland maakte en in 2008 op het jazzfestival muzikaal meer in huis bleek te hebben dan Maceo Parker, de hoofdact van dienst.

Hoe dit ook zij, deze versterkte groep van Nederlands beste trompettist laat een andere kant van Vloeimans zien: minder lyriek, meer dynamiek, middels energieke improvisaties, stuwende grooves en beats en ook electronisch effectbejag wordt bepaald niet geschuwd. Kortom, dit wordt geen slaapverwekkende avond. Ook de meer dan uitstekende bezetting draagt daar in niet geringe mate aan bij: Vloeimans (trompet), Gulli Gudmundsson (contrabas en basgitaar), Jasper van Hulten (drums) en Jeroen van Vliet (piano, Fender Rhodes), waarbij met laatstgenoemde ook een van de beste jazz-componisten van Nederland genoemd is.

Zondag 22 mei, 15.30 uur

Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere

Entree; 15 euro / 12 euro

Winnaar Liszt Concours

(200-ste geboortedag Franz Liszt/10 jaar Franz Liszt Pianoconcours)

Van 27 maart t/m 9 april 2011 vindt in Utrecht het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaats, een van de bekendste en meest prestigieuze muziekconcoursen ter wereld. Direct na de finales op 8 en 9 april begint de internationale tournee van de eerste prijswinnaar, die op 22 mei dus ook Zeeland aan doet.

Het Liszt Concours is logischerwijs geheel gewijd aan de pianomuziek van Franz Liszt. Eerdere winnaars waren Martijn van den Hoek, Enrico Pace, Igor Roma en Vitaly Pisarenko. De NPS zendt alles uit, maar u kunt u op 22 mei in Veere ook komen vergewissen van de ongetwijfeld niet geringe kwaliteiten van de winnaar.

Een voor het moment naamloze winnaar, maar bepaald geen naamloos concert.