Consumentenbond
7 september 2010
Veel privégegevens op afgedankte computers
Tweedehands computers blijken vol privégegevens te staan. De
Consumentenbond kocht tien computers via Marktplaats en kon met een
dataherstelprogramma eenvoudig op alle computers veel gewiste
informatie tevoorschijn halen, zoals een scan van een geldige
creditcard, burgerservicenummers en kopieën van paspoorten.
Desktopcomputers Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Wat we aan
privégegevens aantroffen, schokte ons. Burgerservicenummers, kopieën
van paspoorten, wachtwoorden van webwinkels, belastingaangiftes, een
scan van een geldige creditcard, allemaal informatie die het criminelen
makkelijk maakt om identiteitsfraude te plegen'. Ook stonden er op de
onderzochte computers nog pornografische foto's en films.
Consumenten verkeren in de veronderstelling dat data verwijderen uit de
prullenbak en/of herinstalleren van Windows voldoende is om gegevens
permanent te verwijderen. In de DigitaalGids van september is te lezen
dat dit niet zo is. Voorgoed data wissen van de harde schijf kan alleen
door deze gegevens te overschrijven met nieuwe data. Op
www.consumentenbond.nl/hardeschijfwissen staan vier praktische methodes
om de harde schijf grondig te wissen. Afhankelijk van hun kennisniveau
en het besturingssysteem kunnen consumenten daar een programma en
methode kiezen om hun computer op te schonen.
De bond kwam ook een afgedankte computer van de Hartstichting tegen met
daarop medische gegevens van enkele consumenten. Omdat het risico
aanwezig is dat er meer pc's van de Hartstichting met privacygevoelige
gegevens op de tweedehands markt zijn beland, heeft de bond de
Hartstichting over dit voorval geïnformeerd. Hiermee wordt duidelijk
dat niet alleen consumenten de mist ingaan met het verwijderen van
gevoelige informatie. "Dit voorval onderstreept de noodzaak dat
bedrijven en organisaties risicoaansprakelijk moeten worden voor het
juist gebruiken en beschermen van gegevens van consumenten. Daarnaast
moet er een brede meldplicht datalekken komen, zodat consumenten zelf
ook grip kunnen houden op wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt,
aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
logo Campagne Laat je niet hacken!
Het onderzoek naar privégegevens die achter blijven op te koop
aangeboden computers sluit aan op de Consumentenbondcampagne Veilig
Online. Daarmee wil de bond consumenten duidelijk maken dat ze veel
kwetsbaarder zijn voor kwaadwillenden dan ze denken. Gelukkig kunnen
consumenten én bedrijven zich ook makkelijker beschermen dan aangenomen
wordt. De tips en middelen om de thuiscomputer omgeving veiliger te
maken staan op de website laatjeniethacken.nl.
Lees ook:
* www.consumentenbond.nl/hardeschijfwissen