Creatief Vakman: noodzakelijke nieuwe opleiding in Nederland

08/09/2010 13:38

Keijzer Communicatie BV

PERSPECTIEF VOOR AMBACHTELIJKE SPECIALISTEN MET PASSIE

Met een druk bezochte Kick-Off bij SintLucas in Boxtel startte op vrijdag 3 september de in Nederland nieuwe mbo-opleiding Creatief Vakman (niveau 4). Een belangrijk doel van de opleiding is om het creatief vakmanschap in Nederland te behouden en nieuwe impulsen te geven. De opleiding start met 32 studenten, zij zullen in het eerste jaar kennismaken met de mogelijkheden van textiel, keramiek, leer en restauratie en decoratietechnieken. Vanaf het tweede jaar volgen de nadere specialisaties. De opleiding Creatief Vakman staat voor afstudeerrichtingen op het gebied van ambachtelijk schoenmaker, hoedenmaker, glazenier, keramist, lederwarenmaker en ontwerpend meubelmaker. Ook Vakschool Schoonhoven, het Hout- en meubileringscollege in Amsterdam en het kennis- en opleidingencentrum SVGB zijn betrokken bij de nieuwe opleiding.

Passie en plezier

De opleiding Creatief vakman wil jonge mensen in contact brengen met ambachtelijke technieken, materialen en de veelzijdige mogelijkheden om daar eigentijdse ontwerpen mee te maken.

Als inspirerend voorbeeld tijdens de Kick-Off vertelde de internationaal bekende Nederlandse designer Kiki van Eijk (keramiek, textiel) haar succesverhaal. Daarnaast hield Reynier van Bommel (directeur van Schoenfabriek Van Bommel) een aansprekende presentatie over passie en ondernemerschap. Want ook dat is een aspect: het perspectief om als ambachtelijk specialist een goede boterham te kunnen verdienen terwijl je met passie en plezier aan het werk bent. De opleiding besteedt aandacht aan het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden, onder meer door samenwerking met gastdocenten uit de praktijk.

Passie voor het ambacht

Passie voor het ambacht is een rode draad bij de opleiding Creatief Vakman. Dat sprak ook uit de opening in Boxtel, met de rood-zwarte dresscode, tangodansers en de presentatie van fraaie ontwerpen. Met als blikvanger een speciaal voor de Kick-Off ontworpen creatie, waarin diverse disciplines en technieken zijn verwerkt. Deze creatie, op het lijf gedragen door een model, illustreerde de creatieve power en de vele mogelijkheden van ambachtelijk vakmanschap.Voor de voorzitter van SintLucas, Walther Tibosch is het helder: "We hebben met alle partners hard gewerkt achter de schermen om deze opleiding op te zetten. Er is een mooi curriculum. Nu is het tijd om het voor de schermen waar te maken. Ze komen er aan!" En daarmee doelde hij op de nieuwe generaties creatieve vakmensen: met passie, en goed opgeleid. (Walther Tibosch is ook lid van het Platform Ambachtseconomie.)

Sociaal-economisch belang

De start van de opleiding Creatief Vakman sluit aan op het groeiend besef dat de ambachtseconomie met honderden onmisbare beroepen van groot belang is voor onze samenleving. Een concreet risico is echter dat veel ambachtelijke kennis en ervaring verloren dreigen te gaan, omdat te weinig jongeren kiezen voor het ambacht terwijl er wel steeds meer vakmensen met pensioen gaan.

Meer bekendheid, een aantrekkelijker imago, en aandacht voor het sociaaleconomisch belang - en de kansen - moeten het tij keren en ambachtelijke beroepen op een hoger plan brengen. Die boodschap begint wel door te dringen dankzij diverse initiatieven, onder meer van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA). Het HBA organiseert bijvoorbeeld de Week van het Ambacht in samenwerking met UWV Servicepunt Ambachten. De Week zal in april 2011 voor de vijfde keer plaatsvinden, waarbij ook de opleiding Creatief Vakman goed zichtbaar zal zijn.

(kadertje)

Initiatief

De opleiding Creatief Vakman is een initiatief van SVGB kennis- en opleidingencentrum, SintLucas in Boxtel, het Hout- en meubileringscollege in Amsterdam en Vakschool Schoonhoven. Ook het HBA is partner. Het initiatief kreeg in 2009 gestalte, ook in samenspraak met musea, bedrijven en de belangen- en brancheorganisaties uit de creatief-technische sector.





http://www.creatiefvakman.nl