Ingezonden persbericht


Persbericht

Bestedingen buitenlandse toeristen belangrijk voor gezondheid retailsector

Amsterdam, 8 september 2010 - Bijna één op de vijf euro's die in Nederlandse winkels besteed worden, is afkomstig van buitenlandse toeristen. Dit blijkt uit cijfers uitgegeven door American Express Business Insights. Terwijl toeristen uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk het meeste geld uitgeven, vertonen de Fransen en Duitsers de sterkste groei.

Het belang van de toeristenbestedingen voor de gezondheid van de Nederlandse retailsector is de afgelopen twaalf maanden met 4% toegenomen, waardoor buitenlandse toeristen nu verantwoordelijk zijn voor 18% van alle bestedingen. Hoewel het bedrag per transactie is gedaald, heeft de toename van het aantal transacties per saldo tot deze stijging geleid.

Bezoekers uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten blijven koplopers als bronnen van toeristische inkomsten, al is hun aandeel in de bestedingen gedaald ten gunste van de buurlanden. Duitsland, Frankrijk en België completeren de top vijf voor buitenlandse bestedingen in de detailhandel, met Frankrijk als sterkste stijger (+2,7%), gevolgd door Duitsland (+0,8%) en België (-2,3%).

Het belang van de toeristen voor de Nederlandse economie wordt bevestigd door cijfers van het CBS, die laten zien dat het aantal hotelovernachtingen van niet-ingezetenen in het eerste kwartaal van 2010 met 11,8% is gestegen ten opzichte van vorig jaar1.

De toestroom van welgestelde toeristen is tijdens de economische neergang een belangrijke bron van inkomsten voor retailers. Marjolein Gerritsen, General Manager Merchant Services van American Express, licht toe: "We hebben wel wat positieve trends in de winkelbestedingen van Nederlandse consumenten geconstateerd, maar onder buitenlandse toeristen zijn ze bijzonder sterk. Hoewel consumenten nog behoedzaam blijven, is het gedrag van koopkrachtige toeristen voor veel retailers een belangrijke steun in de rug geweest bij het doorstaan van de moeilijke tijden van de afgelopen 12 maanden."

Om retailers door de economische crisis te helpen, werkt American Express nauw samen met zijn retailpartners om hun aandeel in de toeristische bestedingen te maximaliseren. Met American Express Avenue en American Express Selects kunnen retailers zich richten op welgestelde internationale reizigers met speciale aanbiedingen die direct online beschikbaar zijn. "Nederlandse retailers hebben de unieke mogelijkheid om hun acties of promoties op ons wereldwijde platform American Express Selects te plaatsen, waarmee ze welgestelde klanten in meer dan 79 landen kunnen bereiken. Selects is dan ook een belangrijk destination marketing instrument voor onze partners in retail en andere sectoren", zegt Gerritsen.

_______________________
CBS, Gasten in de verblijfsrecreatie; naar land van herkomst en regio, StatLine, 25 juni 2010

American Express Business Insights
American Express Business Insights verschaft diepgaand en bruikbaar inzicht in de bestedingen van consumenten en ondernemingen per bedrijf, sector en regio op basis van eigen transactiegegevens uit het netwerk van circa 90 miljoen American Express kaarten die worden gebruikt in meer dan 125 markten. American Express is een mondiale dienstverlenende onderneming die haar klanten toegang biedt tot producten, inzichten en ervaringen die hun leven verrijken en hun zakelijk succes vergroten.

Ten behoeve van dit rapport heeft American Express Business Insights de bestedingsgegevens geanalyseerd van particuliere, zakelijke en corporate kaarthouders. In het rapport worden de bestedingsgegevens van de periode januari-juni 2010 vergeleken met die van dezelfde periode in 2009.

Einde persbericht




Ingezonden persbericht