Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 12 augustus 2010

antigone-kreon-oidipous reprise

naar
sofokles
regie en muziek
thibaud delpeut
bewerking
thibaud delpeut / janine brogt
vertaling
janine brogt
dramaturgie
joris van der meer
scenografie
roel van berckelaer
licht
casper leemhuis
kostuums
wojciech dziedzic
met
barry atsma, eline ten camp, jacob derwig, fred goessens, janni goslinga, hadewych minis, celia nufaar, alwin pulinckx
coproductie
toneelschuur producties

Van 8 t/m 25 september 2010 is Antigone-Kreon-Oidipous voor het eerst te zien in de grote zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam, Groningen en Arnhem. De drie Thebaanse stukken van Sofokles: Oidipous Tyrannos, Oidipous in Kolonos en Antigone, werden door de jonge regisseur Thibaud Delpeut drastisch bewerkt en herschreven tot een eigentijdse en avondvullende voorstelling. Antigone-Kreon-Oidipous werd na de première in 2009 enthousiast ontvangen door pers en publiek.

'Brutale voorstelling van een van de interessantste jonge regisseurs van dit moment.' - de Volkskrant

'De bewerking is aards, met net genoeg alledaagse zinnen om de tragedies naar het heden te halen en geestig te maken.' - NRC Handelsblad

'Jacob Derwig speelt Kreon op meesterlijke wijze.' - de Telegraaf

synopsis
De Thebaanse tragedies vertellen een even beroemde als tragische familiegeschiedenis. In Oidipous Tyrannos wordt de titelheld geconfronteerd met de gevolgen van zijn eigen, onbewust gepleegde misdaden: vadermoord en de incest met zijn moeder waaruit vier kinderen stammen. Het onderzoek dat hij instelt naar de moordenaar van zijn vader, leidt onherroepelijk naar hem zelf. In Oidipous in Kolonos verzoent hij zich na jaren van blind rondzwerven met zijn geschiedenis, om daaropvolgend zijn twee zoons een afschuwelijk levenseinde te voorspellen. In Antigone tenslotte, keert de heldin zich tegen de verordening van haar oom Kreon om het lichaam van haar gestorven broer Polyneikes onbegraven te laten. Zij verkiest een juist eerbetoon aan de doden boven de wetten van de staat. Trouw aan haar vader en alle familieleden die haar voorgingen, kiest zij de dood. Zo vormt ze de sluitsteen van een gruwelijke familiesaga: onverbiddelijk en autonoom.

sofokles
De Griekse tragedieschrijver Sofokles (ca. 496-406 v. Chr.) schreef meer dan 120 toneelstukken waarvan er zeven bewaard zijn gebleven. Tegen de achtergrond van de opkomst, bloei en neergang van Athene, keert bij Sofokles steeds hetzelfde thema terug: hoe de mens zijn vrijheid om te handelen beperkt ziet door zijn afkomst, het lot en de grenzen van de wet. Is alles wat wij doen en laten voorbestemd of bestaat er zoiets als de vrije wil? En als die bestaat: hoe absoluut is onze vrijheid dan? Kan en mag de staat ingrijpen als het algemeen belang in conflict komt met de belangen van het individu?

thibaud delpeut
Thibaud Delpeut (1978) studeerde klinische psychologie en volgde de regieopleiding in Amsterdam. Hij schreef en regisseerde diverse stukken en heeft een grote affiniteit met het klassieke repertoire. Het becommentariëren en bekritiseren van de maatschappelijke werkelijkheid door het tonen van verstoorde familierelaties fascineert Delpeut. Het vormde ook de basis voor de keuze van zijn eerste TA-2 voorstelling Britannicus van Jean Racine, een hedendaagse versie van een Franse klassieker.

In 2010 werkt Delpeut tevens aan een drieluik over oorlog en geweld. Blasted (deel 1) van Sarah Kane ging in januari in première en de locatievoorstelling Nacht (deel 2) was in juni en juli te zien op het Oerol festival en Over het IJ festival. In december 2010 gaat als sluitstuk Arthur Millers Al mijn zonen in première, zijn derde Toneelschuur Producties / TA-2 regie. Alle delen zijn los te zien.

ta-2/toneelschuur producties

Antigone-Kreon-Oidipous ging op 29 mrt 09 in première in de Toneelschuur in Haarlem en werd in het kader van TA-2 - het platform van Toneelgroep Amsterdam voor de ontwikkeling van (regie)talent - en Toneelschuur Producties gecreëerd.

EINDE PERSBERICHT