Samenwerkingsconvenant ´Nieuwegein, een stad voor iedereen´een feit
09 september 2010
(Persberichten)
Een stad voor iedereen. Dat wil Nieuwegein zijn en blijven. Tien
organisaties ondertekenden 6 september het gelijknamige convenant
´Nieuwegein, stad voor iedereen 2010 - 2013´. Met dit convenant spreken
de organisaties uit samen te werken aan prettige en levensloopgeschikte
wijken voor alle inwoners. De ondertekenende organisaties zijn:
gemeente Nieuwegein, Mitros, Portaal, Jutphaas Wonen, Vitras/CMD,
Zorgspectrum, Stichting Welzijn Nieuwegein, Gezondheidscentrum De
Roerdomp, Indigo en SBO De Evenaar.
Kwaliteit van leven
Doel van de samenwerking is het ondersteunen van de kwaliteit van leven
voor Nieuwegeiners. Hierbij gaat het zowel om wonen, welzijn, zorg,
werk, inkomen, vrijwillige inzet, gezondheid, onderwijs als sport en
bewegen. Ongeacht leeftijd, sociaal economische situatie of beperkingen
moeten inwoners van Nieuwegein lang zelfstandig en zelfredzaam kunnen
zijn, participeren in de stad en kwaliteit van leven ervaren. Daartoe
ondersteunen de gemeente Nieuwegein en maatschappelijke organisaties de
inwoners en stimuleren zelfsturing en ontwikkeling waar mogelijk.
Nieuwegeiners moeten zoveel mogelijk hun eigen leven kunnen bepalen. In
de ondersteuning wordt uitgegaan van wat mensen wel kunnen, niet van
beperkingen.
Realisatie woonservicezones
De tien organisaties werken de komende jaren met elkaar en andere
organisaties als de bibliotheek, gezondheidscentra en
onderwijsinstellingen verder in vijf zogenoemde woonservicezones. Eén
of meer wijken vormen een woonservicezone. Daarin worden woon-,
welzijn- en zorgvoorzieningen afgestemd zijn op het karakter en de
behoefte van de wijk(en). Zo gaat het bijvoorbeeld om de aanwezigheid
van voorzieningen voor verzorgd en beschermd wonen. Ook moeten sociale
netwerken zich in de eigen buurt van inwoners kunnen ontwikkelen. Een
woonservicezone heeft
minimaal één gezondheidscentrum en een wijkservicepunt waar inwoners
met vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg terechtkunnen. Doel
is ook om wijkservicepunten in combinatie met faciliteiten voor
ontmoeting, activiteiten en andere dienstverlening uit te laten groeien
tot wijkservicecentra. Deze wijkservicecentra moeten een passender
aanbod en groter bereik krijgen dan de huidige buurthuizen. Waar het om
gaat, is dat de ontmoetingsfunctie en activiteiten in wijken behouden
blijven met het upgraden van buurthuizen naar wijkservicecentra of
nieuwe mogelijkheden daarvoor geboden worden. Professionele partners en
inwoners stellen streefbeelden op voor de voorzieningen per wijk.
Werkwijze
In elke woonservicezone is een groep van uitvoerende professionals
onder leiding van een gemeentelijke wijkmanager actief om
ontwikkelingen en knelpunten in de wijk(en) te signaleren, oplossingen
aan te dragen en nieuwe kleinschalige diensten uit te voeren. De
analyse van knelpunten en voorgestelde oplossingen worden via de
wijkplatforms besproken met inwoners. Samen met de inwoners en
vrijwilligersorganisaties wordt vervolgens aan oplossingen gewerkt. Ook
zijn er zogenoemde `spinners' als spin in het web van samenwerkende
maatschappelijke organisaties werkzaam. Zij signaleren op individueel
niveau knelpunten en richten zich op de beantwoording van complexe
vragen waar verschillende organisaties bij betrokken zijn.
Doet uw organisatie mee?
De ondertekening is een begin. Andere professionele organisaties worden
uitgenodigd om het convenant mee te ondertekenen en hun inzet te
leveren in het samenwerkingsverband.