Mitros


Samenwerkingsconvenant ´Nieuwegein, een stad voor iedereen´een feit

09 september 2010
(Persberichten)

Een stad voor iedereen. Dat wil Nieuwegein zijn en blijven. Tien organisaties ondertekenden 6 september het gelijknamige convenant ´Nieuwegein, stad voor iedereen 2010 - 2013´. Met dit convenant spreken de organisaties uit samen te werken aan prettige en levensloopgeschikte wijken voor alle inwoners. De ondertekenende organisaties zijn: gemeente Nieuwegein, Mitros, Portaal, Jutphaas Wonen, Vitras/CMD, Zorgspectrum, Stichting Welzijn Nieuwegein, Gezondheidscentrum De Roerdomp, Indigo en SBO De Evenaar.

Kwaliteit van leven
Doel van de samenwerking is het ondersteunen van de kwaliteit van leven voor Nieuwegeiners. Hierbij gaat het zowel om wonen, welzijn, zorg, werk, inkomen, vrijwillige inzet, gezondheid, onderwijs als sport en bewegen. Ongeacht leeftijd, sociaal economische situatie of beperkingen moeten inwoners van Nieuwegein lang zelfstandig en zelfredzaam kunnen zijn, participeren in de stad en kwaliteit van leven ervaren. Daartoe ondersteunen de gemeente Nieuwegein en maatschappelijke organisaties de inwoners en stimuleren zelfsturing en ontwikkeling waar mogelijk. Nieuwegeiners moeten zoveel mogelijk hun eigen leven kunnen bepalen. In de ondersteuning wordt uitgegaan van wat mensen wel kunnen, niet van beperkingen.

Realisatie woonservicezones
De tien organisaties werken de komende jaren met elkaar en andere organisaties als de bibliotheek, gezondheidscentra en onderwijsinstellingen verder in vijf zogenoemde woonservicezones. Eén of meer wijken vormen een woonservicezone. Daarin worden woon-, welzijn- en zorgvoorzieningen afgestemd zijn op het karakter en de behoefte van de wijk(en). Zo gaat het bijvoorbeeld om de aanwezigheid van voorzieningen voor verzorgd en beschermd wonen. Ook moeten sociale netwerken zich in de eigen buurt van inwoners kunnen ontwikkelen. Een woonservicezone heeft
minimaal één gezondheidscentrum en een wijkservicepunt waar inwoners met vragen op het gebied van wonen, welzijn en zorg terechtkunnen. Doel is ook om wijkservicepunten in combinatie met faciliteiten voor ontmoeting, activiteiten en andere dienstverlening uit te laten groeien tot wijkservicecentra. Deze wijkservicecentra moeten een passender aanbod en groter bereik krijgen dan de huidige buurthuizen. Waar het om gaat, is dat de ontmoetingsfunctie en activiteiten in wijken behouden blijven met het upgraden van buurthuizen naar wijkservicecentra of nieuwe mogelijkheden daarvoor geboden worden. Professionele partners en inwoners stellen streefbeelden op voor de voorzieningen per wijk.

Werkwijze
In elke woonservicezone is een groep van uitvoerende professionals onder leiding van een gemeentelijke wijkmanager actief om ontwikkelingen en knelpunten in de wijk(en) te signaleren, oplossingen aan te dragen en nieuwe kleinschalige diensten uit te voeren. De analyse van knelpunten en voorgestelde oplossingen worden via de wijkplatforms besproken met inwoners. Samen met de inwoners en vrijwilligersorganisaties wordt vervolgens aan oplossingen gewerkt. Ook zijn er zogenoemde `spinners' als spin in het web van samenwerkende maatschappelijke organisaties werkzaam. Zij signaleren op individueel niveau knelpunten en richten zich op de beantwoording van complexe vragen waar verschillende organisaties bij betrokken zijn.

Doet uw organisatie mee?
De ondertekening is een begin. Andere professionele organisaties worden uitgenodigd om het convenant mee te ondertekenen en hun inzet te leveren in het samenwerkingsverband.