Nacontrole NMa: gezamenlijke inkoop voor adverteerders mogelijk
09-09-2010
De afgelopen periode heeft de NMa gesprekken gevoerd met ondernemingen
en overheidsinstanties die actief zijn in de advertentiemarkt. Hieruit
bleek dat gezamenlijke inkoop niet langer collectief wordt verhinderd.
Een aantal private partijen profiteert van de afschaffing van het
zogenaamde Stapelverbod.
Op aandringen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is het
Stapelverbod in 2007 uit de Regelen van de Raad van Orde en Toezicht
voor het Advertentiewezen (ROTA) geschrapt omdat het verbod de
concurrentie tussen mediabureaus en media-exploitanten mogelijk
belemmerde. Dit verbod hield in dat uitgevers geen
advertentiecontracten met meerdere adverteerders tegelijk mochten
sluiten.
Over de effecten die het afschaffen van het verbod voor de markt heeft
gehad, lopen de meningen van marktpartijen uiteen. Enkele mediabureaus
wezen erop dat voor hen meer ruimte is ontstaan in de onderhandelingen
met media-exploitanten terwijl een ander aangaf dat gezamenlijke inkoop
van beperkt belang is aangezien prijzen voornamelijk afhangen van het
totaal aan mediabestedingen van klanten via een bepaald mediabureau.
Voor gezamenlijke ondernemingen en lagere overheden lijkt het
afschaffen van het verbod er in ieder geval toe te hebben geleid dat
zij kunnen profiteren van lagere tarieven en hierdoor individueel
kosten kunnen besparen.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)