Gemeente Schagen

Wmo-cliënten tevreden over Wmo in Schagen

Inwoners van Schagen die een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn tevreden over hoe zij in Schagen geholpen worden. Dit is één van de uitkomsten van het
klanttevredenheidsonderzoek 2009. Opvallend zijn de hoge cijfers voor de verschillende onderdelen die zijn onderzocht.

Ten opzichte van andere soortgelijke gemeenten als Schagen scoort Schagen in de regel hoger dan het gemiddelde cijfer van deze gemeenten samen. De resultaten van het onderzoek gebruikt de gemeente om haar dienstverlening te verbeteren.

Enkele cijfers die zijn gegeven: een 7,8 voor de aanvraagprocedure die doorlopen werd. Cliënten die een afwijzing kregen, gaven hiervoor een 7,6. Hulp in het huishouden werd gewaardeerd met een 8,0. Over de keuzemogelijkheden is maar liefst 97% tevreden. Over aspecten rond de hulp in het huishouden is men het meest tevreden over de informatievoorziening (93%) en het minst over de telefonische bereikbaarheid (88% is hierover tevreden/zeer tevreden). Maar liefst 99% van de cliënten die hebben meegedaan aan het onderzoek is (zeer) tevreden over de aandacht en interesse voor de cliënt. Het minst waarderen zij de kwaliteit van het schoonmaakwerk (94% is hierover tevreden/zeer tevreden).

Meer informatie
Het hele rapport kunt u downloaden via onze website www.schagen.nl bij de rubriek Digitaal loket/Wmo. Voor een vergelijking met de cijfers over 2007 en 2008 verwijzen wij u naar dit rapport en de website www.artikel9wmo.nl.

Enkele cijfers op een rij
Enkele cijfers die zijn gegeven voor de verschillende onderdelen vindt u hier. Tussen haakjes (gemiddeldâ¦.) ziet u wat het gemiddelde cijfer van de gemeenten samen is.

Toegang tot de ondersteuning
Aanvraagprocedure van cliënten met deels toegekende aanvraag: 7,8 (gemiddeld 7,4)
Aanvraagprocedure van cliënten met een afwijzing: 7,6 (gemiddeld 5,3) Behandeling bij de aanvraag: 97% tevreden (gemiddeld 93%) Wachttijd tussen aanvraag en verkrijgen hulp: 93% (zeer) tevreden (gemiddeld 82%)

Hulp bij het huishouden
Algemeen cijfer: 8,0 (gemiddeld 7,8)
Keuzemogelijkheden: 97% tevreden
Informatievoorziening: 93% tevreden
Telefonische bereikbaarheid: 88% tevreden (gemiddeld 90%) Aandacht en interesse in cliënt: 99% (zeer) tevreden (gemiddeld 98%) Kwaliteit schoonmaakwerk: 94% tevreden (gemiddeld 94%)

Wmo-hulpmiddelen en collectief vervoer
Rapportcijfer voor alle voorzieningen: 7,5 (gemiddeld 7,3) Collectief vervoer: 6,7 (gemiddeld 6,9)
Prijs per rit: 91% tevreden (gemiddeld 93%)
Wachttijden: 59% (zeer) tevreden (gemiddeld 68%)