Adfiz
Adfiz en OvFD bepleiten onafhankelijk Personenregister
Klant moet kunnen weten wie hij voor zich heeft
Adfiz en de OvFD willen de positie van klanten versterken door hen
beter inzicht te geven in de kwaliteiten van de adviseur met wie zij
zaken doen. Klanten hebben te maken met een medewerker van een
financieel dienstverlener die het advies geeft. De financieel
dienstverlener heeft natuurlijk een vergunning, maar die biedt
onvoldoende inzicht in de kwaliteiten, kennis, deskundigheid van de
individuele medewerkers. Om die reden willen Adfiz en de OvFD dat er
snel één geïntegreerd openbaar Personenregister komt voor alle
financieel adviseurs en bemiddelaars met klantcontact. De
brancheorganisaties pleiten voor een wettelijke verankering van een
dergelijk register, maar tevens voor het opzetten daarvan in
zelfregulering door betrokken marktpartijen.
De leden van Adfiz hebben tijdens de laatst gehouden Algemene
Ledenvergadering herbevestigd zich nadrukkelijk te positioneren aan de
kant van de klant. Dat houdt onder meer in dat de klant zo goed
mogelijk wordt geïnformeerd over de dienstverlening van het bedrijf, en
bovendien moet de klant informatie kunnen vinden over de kennis,
kwaliteit en integriteit van zijn adviseur. Ook de leden van de OvFD
hebben tijdens de Algemene Ledenvergadering in april aangegeven dat
consumentenbelangen het ijkpunt voor de OvFD vormen. Het
Personenregister past ook in de principes die de OvFD formuleert om de
kwaliteit van de dienstverlening te verhogen.
Adfiz en de OvFD willen bij het opzetten van dit register in de eerste
plaats aandacht geven aan de adviseurs/bemiddelaars die adviseren in
complexe producten, als hypotheken, pensioenen en levensverzekeringen.
Daar ligt een groot belang voor de klant. De inschrijving in een
Personenregister is voor Adfiz en de OvFD niet vrijblijvend. Ze pleiten
voor een Tuchtregeling binnen het register, die disciplinaire
maatregelen tegen adviseurs die in strijd met wet- en regelgeving of
het klantbelang handelen mogelijk maakt. Adviseurs, die (herhaald) in
de fout gaan, moeten uiteindelijk en in alle openheid uit het register
worden geschrapt en het werken in de financiële dienstverlening
onmogelijk worden gemaakt.
Adfiz en de OvFD pleiten voor een wettelijke verankering, zoals deze
ook vorm is gegeven voor de verplichte aansluiting bij het
klachteninstituut: áls er een dergelijk register is dan moeten alle
adviseurs van financiële dienstverleners, intermediairs, banken en
direct writers, zich daarin laten opnemen. Beide organisaties willen
graag het voortouw nemen om samen met alle partijen in de markt, die nu
al een register of keurmerk onder zich hebben, het Personenregister te
realiseren. Het Personenregister zou duidelijkheid moeten verschaffen
over de vakbekwaamheid van de klantmedewerker, over diens integriteit
en vaardigheden. Het register zou moeten uitgaan van het wettelijk
niveau, maar ook bovenwettelijke niveaus, zoals die door diverse
keurmerken en registers worden onderhouden, zouden een plaats moeten
krijgen.
Adfiz en de OvFD roepen alle betrokken partijen, waaronder
consumentenorganisaties, op om gezamenlijk te komen tot de oprichting
van een Personenregister. Beide brancheorganisaties zijn ervan
overtuigd dat een dergelijk register bijdraagt aan een beter inzicht
bij de klant.
Het pleidooi tot oprichting van een Personenregister past in de visie
die Adfiz ontwikkelt op de positie en de rol van de financieel
dienstverleners.