Ingezonden persbericht


Generatietolerantie in plaats van Generatieconflict

Donderdag 9 september reikt Oudstanding, de arbeidsintermediair voor mensen van 45 tot 75 jaar, de Oudstanding Bloei Award 2010 uit. Deze prijs zal jaarlijks worden toegekend aan een organisatie die zich gericht inspant om het werken met vier verschillende generaties op de werkvloer tot bloei laat komen. Dat wil zeggen dat de verschillen tussen deze generaties niet, zoals veelal wel het geval is, tot conflicten verworden maar wel tot specie die de generaties verbindt.

Oudstanding heeft een groot aantal organisaties benaderd om zich te kandideren voor de Bloei Award. Organisaties hebben daartoe de Generatie Tolerantie Scan (GTSt) van Oudstanding ingevuld. Deze scan brengt in kaart hoe organisaties op de zeven succesfactoren voor multi gênerationeel werken scoren. Vervolgens zijn drie organisaties genomineerd voor de Bloei Award. Deze organisaties worden door de jury van de Bloei Award geïnterviewd om de bevindingen uit de rapportage van de GTSt nader te duiden. De genomineerden zijn Hema, Honeywell, Het Customer Care Center.

Detail info: De Generatie tolerantie scan meet de volgende dimensies: Dimensies van GTSt Samenwerking Definitie Mate waarin de organisatie de verschillen tussen generaties herkent, erkent en actief weet te benutten Mate waarin de organisatie alle medewerkers het gevoel geeft dat hun bijdrage er toe doet Mate waarin de organisatie de arbeidsomstandigheden aanpast aan de specifieke eisen van verschillende leeftijdsgroepen Mate waarin de organisatie beschikt over kennis over de effecten van de leeftijdsopbouw van (potentiële) werknemers en daar actief op inspeelt. Mate waarin de organisatie bewust sollicitanten van verschillenden leeftijdgroepen werft en duurzame carrièrekansen weet te creëren.

Zingeving

Arbeidsomstandigheden

Inzicht in leeftijdsopbouw van werknemers

Werving en carrièrekansen

Ontwikkeling, Opleiding en

Mate waarin de organisatie bij het



Training

creëren van ontwikkelingsmogelijkheden tegemoet weet te komen aan de verschillenden kenmerken en behoeften van sollicitanten van verschillenden leeftijdgroepen en daarmee duurzame carrièrekansen weet te creëren

Arbeidsvoorwaarden

Mate waarin de organisatie door het bieden van keuzemogelijkheden in arbeidsvoorwaarden tegemoet weet te komen aan de behoeften van verschillende leeftijdsgroepen.

Missie Oudstanding Oudstanding is sinds 1998 dé arbeidsintermediair voor mensen van 45 tot 75 jaar. Oudstanding werkt actief aan het vergroten van kansen van de ervaren generaties op de arbeidsmarkt. Daarmee leveren we voor nu en voor de toekomst een zinvolle bijdrage aan het economisch verkeer. Werkgevers die de kwaliteiten van de verschillende generaties weten te benutten kunnen optimaal inspelen op de demografische ontwikkelingen. Dit getuigt niet alleen van verstandig economisch handelen, maar het levert ook een waardevolle bijdrage aan het oplossen van de problemen van de toenemende vergrijzing en ontgroening. Door het doen van onderzoek, het stimuleren van nieuwe inzichten en het ontwikkelen van producten en kennis wil Oudstanding een continue bijdrage leveren aan de discussie rondom langer doorwerken en duurzame inzetbaarheid. We zijn ons bewust van onze missie en zoeken voortdurend naar organisaties die met ons de toekomstbestendige standaard in Nederland willen zetten. Visie Oudstanding Oudstanding investeert in de duurzame inzetbaarheid van de ervaren generaties. We optimaliseren de toegang tot de arbeidsmarkt voor ervaren werkzoekenden. Daarmee lossen we de kwantitatieve en kwalitatieve capaciteitsvragen van opdrachtgevers op een verantwoorde manier op. Op deze manier verbinden wij ervaren generaties aan opdrachtgevers en aan elkaar. Vooroordelen worden zo weggenomen en verschillen tussen generaties omgezet in vitale meerwaarde op de werkvloer. Actualiteit -Ouderen vrijwel kansloos op arbeidsmarktEen hoge leeftijd vormt een grotere belemmering voor het vinden van een baan dan een lage opleiding. Tegenover elke dertien werkloze 55-plussers stond er in 2009 maar een die werd aangenomen. Onder mensen met alleen basisschool was die verhouding drie tegen een. Dit blijkt uit de UWV Kwartaal Verkenning, een publicatie van het kenniscentrum van uitkeringsinstantie UWV. Werkgevers die een vacature hebben, kiezen voor het vervullen daarvan meestal iemand uit die al een baan had. (www.nu.nl)

2



Locatie en tijd De Westerliefde Klonne Plein 4-6 1014 DD Amsterdam De Oudstanding Bloei Award 2010 wordt uitgereikt tijdens het Oudstanding Inspiratie Evenement op 9 september 2010 voor die organisatie, die een inspirerende bijdrage heeft geleverd ter bevordering van generatie tolerantie en samenwerking tussen generaties. Aanvang programma: 13:30 - 17:30 uur. Uitreiking Oudstanding Bloei Award: 17:00 ­ 17:30 uur. Programma Business Spiritualiteit levert in toenemende mate een bijdrage aan de groei van organisaties. Een sterke teamgeest is daarbij onontbeerlijk. Dit betekent ook samenwerking tussen generaties. Idealisme gaat daarbij hand in hand met realisme. De realiteit van de vergrijzing, langer doorwerken en meerdere generaties op de werkvloer. Hoe wordt deskundigheid van generaties benut en worden idealen gerealiseerd? Voor wie Directie, ondernemers, lijnmanagers, HR managers, stakeholders Datum en tijd Donderdag 9 september van 13.30 ­ 18.30 uur. Programma 13.30 - 14.00 uur 14.00 - 14.15 uur Evenement. Ontvangst Inleiding Suzanne Weusten, presentator van het Oudstanding Inspiratie

14.15 - 15.00 uur Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit, zal vanuit zeer ruime ervaring ingaan op de hogere kwaliteit van het zakendoen, team geest en samenwerking. 15.15 - 16.00 uur Aart Bontekoning, in 2007 gepromoveerd op Generaties in Organisaties staat stil bij verschillende krachten van de diverse generaties op de werkvloer en hoe deze elkaar duurzaam kunnen versterken. Tevens zal Aart ingaan op recente ontwikkelingen die gericht zijn op het langer inzetbaar houden van de ervaren generaties. 16.00 - 16.15 uur Pauze

16.15 - 17.00 uur Peter van der Bel, directeur productontwikkeling bij Oudstanding toont de Generatie Tolerantie Scan, een nieuw instrument dat de factoren in kaart brengt die samenwerking tussen generaties bevordert en daarmee organisaties helpt om `generatie proof' te worden. 17.00 ­ 17.30 uur De Oudstanding Bloei Award Uitreiking van de Oudstanding Bloei Award 2010 voor die organisatie, die een inspirerende bijdrage heeft geleverd ter bevordering van generatie tolerantie en samenwerking tussen generaties. 17.30 ­ 18.30 uur Netwerk borrel

3



Informatie Sprekers Suzanne Weusten Suzanne Weusten treedt geregeld op als voorzitter van debatten. Suzanne Weusten was tot maart 2009 adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant en daarvoor hoofdredacteur van Psychologie Magazine. Ze heeft de Denkacademie Argumentenfabriek opgericht waarin professionals een training kunnen volgen in helder denken en argumenteren. Paul de Blot Paul de Blot is hoogleraar Business Spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. Naast zijn wetenschappelijke activiteiten werkte hij sinds 1962 zowel in Indonesië als in Nederland ook in het pastoraat voor zieken en studenten en in Nederland ook voor allochtonen. Aan tal van publicaties heeft hij zijn bijdrage geleverd. In 2009 werd de heer de Blot benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Aart Bontekoning Aart Bontekoning is zelfstandig organisatie psycholoog. Heeft sterke belangstelling voor cultuurverandering, intuïtieve strategische besluitvorming en de innovatiekracht van een nieuwe generatie. Na zes jaar experimenteren met generaties in de praktijk, begon hij rond 2000 met promotieonderzoek. Dit onderzoek is in 2007 afgerond met een proefschrift `Generaties in Organisaties, de verborgen krachten van onze evolutie'. Aart Bontekoning en Oudstanding zijn een strategische samenwerking aangegaan Peter van der Bel Helpt mensen en organisaties op de weg naar succes door ze te ondersteunen bij het bedenken én uitvoeren van nieuwe ideeën daar waar ICT, HR en Marketing elkaar ontmoeten. In genoemde drie gebieden heeft hij sinds 1980 uitvoerig ervaring opgedaan. Sinds 1992 is hij ook als ondernemer actief en heeft ondermeer PiCompany (vm PiMedia) opgericht, marktleider op het gebied van HR concepten en tools. Peter is thans verbonden aan Oudstanding.