Betalen met je mobiel in Nederland stap dichterbij

Banken en mobiele operators slaan handen ineen Amsterdam, 9 september 2010 - ABN AMRO, ING, KPN, Rabobank, T-Mobile en Vodafone hebben deze week een intentieverklaring getekend om gezamenlijk mobiel betalen te introduceren aan de kassa in Nederland. Het is voor het eerst dat de grootste banken en mobiele operators in een Europees land op deze wijze de handen ineen slaan rondom mobiel betalen. De afgelopen maanden is een onderzoek uitgevoerd, waarin de technische en commerciële haalbaarheid van mobiel betalen is aangetoond. De zes bedrijven willen een joint venture oprichten om gebruiksvriendelijk en vooral veilig mobiel betalingsverkeer in Nederland mogelijk te maken. Bij het leveren van dit soort mobiele betaaldiensten zijn veel verschillende partijen betrokken. Uit oogpunt van gebruiksgemak maar ook veiligheid is het belangrijk dat er in Nederland één uniform systeem voor mobiele transacties komt, gebaseerd op internationale standaarden. Om dit te bewerkstelligen zijn de zes bedrijven voornemens een joint venture op te richten. Alle banken, mobiele providers en andere dienstverleners kunnen uiteindelijk hun diensten via de telefoon aanbieden door aan te sluiten. Betalen met je mobiel aan de kassa Volgens verwachting is het in 2012 mogelijk om op een eenvoudige en veilige manier met je mobiele toestel aan de kassa te betalen. In plaats van zijn bankpasje te gebruiken, houdt de klant simpelweg zijn mobiele toestel tegen de betaalautomaat van de winkelier en vindt binnen enkele seconden de betaling plaats. Het mobiele toestel communiceert over een afstand van een paar centimeter draadloos met de betaalautomaat op de toonbank. Deze `contactloze' communicatie verloopt via de zogeheten NFC-techniek (Near Field Communication), de wereldwijde standaard voor dit soort toepassingen. De betaalapplicatie zelf bevindt zich op een beveiligd deel van de SIM-kaart in het toestel van de gebruiker. Er wordt geen betaalinformatie over het mobiele netwerk verstuurd.



Het mobiele toestel is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven en wordt gebruikt voor meer dan bellen alleen. Steeds meer mensen maken gebruik van smart phones, die toegang geven tot een wereld aan informatie-, communicatie- en entertainmentdiensten. Mobiele transacties worden al langer gezien als een logische vervolgstap hierop. Naast mogelijkheden om betalingen aan de kassa te verrichten, komen ook andere toepassingen als toegangsbewijzen, coupons, klantkaarten binnen handbereik. --------------- Einde bericht -------------------

Noot voor de redactie,