Nominatie Beste Werkgever 2010 voor SV Land


Detacheringsbedrijf SV Land scoort 8,3 onder andere voor betrokkenheid bij medewerkers

ZOETERMEER, 20100818 -- Uit het grootste werkgeversonderzoek van Nederland, onder liefst 192.286 werknemers van 369 organisaties, blijkt dat SV Land met een 8,3 één van de genomineerden is om Beste Werkgever van 2010 te worden. Dochterbedrijf SV Support is meegewogen in de onderzoeksresultaten, beide bedrijven zijn actief op het gebied van de uitvoering van de Sociale Zekerheid.

`Een 8,3 voor `betrokkenheid' bij 140 medewerkers van een detacheringsbedrijf is een unieke score. De moeilijkheidsgraad voor een dergelijk bedrijf om op dit thema zo'n hoog cijfer te halen, moeten we niet onderschatten! '

Op donderdag 9 september wordt de winnaar van de `Beste Werkgever Award' in het muziekgebouw aan Het IJ in Amsterdam door onderzoeker `Effectory', officieel bekend gemaakt.

Marianne Ostendorf, van de afdeling marketing en communicatie Effectory:'Dit is de zevende keer dat we dit onderzoek hebben gehouden. Het staat bekend als onafhankelijk en betrouwbaar. Daarom wordt de uitkomst ook zo hoog aangeslagen door zowel werkgevers en werknemers. Wij maken een serieuze scan van een organisatie op het gebied van veertien HR onderwerpen. Bovendien is Effectory, met vestigingen in Londen en Amsterdam, al jaren gerenommeerd marktleider als het gaat om objectieve onderzoeken onder medewerkers en klanten van grote en middelgrote organisaties. Het is veel meer dan alleen een prijs, die er te verdienen valt! Het is een erkenning voor de professionaliteit en het respect waarmee de werkgever haar medewerkers behandelt. Ook nominaties worden als uiterst eervol gezien.'

Alle resultaten en de definitieve uitslag kunt u vinden in de `Beste Werkgeversgids 2010', die ook op 9 september bij Effectory verschijnt.

Fred Struik, SV Land: We werken versnipperd door heel Nederland, maar de betrokkenheid is ijzersterk!

Fred Struik (31) begon in april 2004 bij SV Land, dat toen nog maar dertig mensen in dienst had, nu zijn dat er honderdveertig. Hij reageert op de thema's die Effectory hanteerde voor het onderzoek: leiderschap, betrokkenheid werksfeer en ontwikkelingsmogelijkheden. `Zeker in de eerste jaren toen SV Land nog een kleine organisatie was, waren de lijnen naar de leidinggevende erg kort. Het mooie is dat die lijntjes, nu SV in zes jaar tijd vijf keer zo groot is geworden, nog steeds kort zijn. Je kunt direct overleggen. Er zijn geen taboes en er wordt open en eerlijk overlegd. Als het project waar je aan werkt niet loopt zoals je zou willen, wordt er opbouwend met je meegedacht. Die positieve motivatie werkt erg inspirerend.'

BINDING

`SV Land - SV Support is een detacheringbedrijf van specialisten in de Sociale Verzekering, dat is een vak apart. De kunst van dit bedrijf is dat zij de onderlinge band warm weet te houden. De betrokkenheid van `Zoetermeer', daar staat ons hoofdkantoor, bij de gedetacheerde mensen is groot, dat is echt uniek! Je wordt door het hele land gedetacheerd bij opdrachtgevers en dan dreigt er versnippering, zou je denken, maar integendeel. Je voelt je gewoon een SV'er. Natuurlijk is de regiodirecteur benieuwd naar je resultaten en praat hij over jouw werkwijze. Ik ben blij dat er ook kwartaalbijeenkomsten worden georganiseerd want daar ontmoet je de SV collega's. En praat je over problemen en oplossingen, je wisselt ervaringen uit, dat zijn onmisbare momenten. Ik heb het bedrijf zien groeien en vaak leidt dat tot grotere onderlinge afstanden, maar het contact tussen directie en medewerkers is nooit oppervlakkig geworden. Sterker nog, er is juist op het gebied van de communicatie altijd goed naar ons geluisterd. En, hoe vreemd het ook klinkt, maar het doet me iedere keer weer goed dat ik op de dag voor mijn vakantie steevast een kaartje krijg (okay, per mail) met `Wij wensen je een goede vakantie'.'

GROEIKANSEN

`SV is een supporter van mensen die zich willen ontwikkelen in hun vakgebied. Je moet het zelf aankaarten, maar dan krijg je elke faciliteit, die je nodig hebt. Als ik iets nieuws zou willen, bel ik mijn regiodirecteur, die komt langs en we bekijken met P&O de mogelijkheden. Ik ben zelf begonnen als administratief medewerker UWV en inmiddels ben ik klantmanager zorg bij de gemeente Capelle aan de IJssel. Voor mij een enorme sprong naar boven en ik zit nog niet aan mijn plafond.'

Commentaar Charlotte van Leeuwen (41), directeur SV Land.
HET FUNDAMENT: `Wees open en eerlijk!'

`Het leiderschap bij SV vraagt vooral om een open en eerlijke benadering naar de medewerkers. Dat zal natuurlijk elke directeur zeggen. Bij SV komt het er erg op aan dat de leidinggevende niet direct stopt met luisteren of investeren als een medewerker even moet `passen'. Wij nodigen iedereen uit om met ideeën te komen als het gaat over het werk, maar ook met kritiek. Niemand is bang om te zeggen waar het op staat. Ik vind dat je bij ons vrijuit kunt ademen, lucht je hart, voel je veilig. Daar word je niet alleen een steviger mens van, maar ook betere werknemer. Dat is één van de fundamenten van ons bedrijf. '

`De betrokkenheid ligt in het verlengde van het leiderschap. Als ik vraag of mensen hun plannen willen spuien, moet ik niet in een ivoren toren gaan zitten. Nee, dan ben ik zichtbaar, aanspreekbaar en mag er geen sprake zijn van hiërarchie. Zakelijk zijn er verschillende verantwoordelijkheden, maar menselijk zijn er geen verschillen. Ik begrijp dat Effectory op vier hoofdthema's medewerkers heeft ondervraagd, maar voor mij liggen leiderschap, betrokkenheid, sfeer en persoonlijke ontwikkeling op één lijn. Schakels van één ketting. Ik bezoek mensen, bel ze op, stuur een sms, ik mail, want er valt altijd wel iets te vragen, te vertellen, te motiveren, te luisteren of uit te leggen. Bij ons spreekt het vanzelf dat iedereen op zijn verjaardag een kaartje krijgt.'

`De toon waarop we discussiëren is ongedwongen en toch zakelijk. Ik kom iedere keer terug bij ons fundament open en eerlijk. Practice what you preach! Doe wat je zegt, zeg wat je doet. Dat betekent ook dat je wel eens iemand moet ontslaan. Je moet geloofwaardig blijven en soms vraagt dat ook om keuzes, die moeilijk zijn. Natuurlijk willen wij onze mensen kansen bieden, maar in alle eerlijkheid: `Zonder klant, geen ontwikkeling!' Bij SV draaien we dit ook om:'Zonder goed ontwikkelde medewerkers, ook geen klanten.' Wie goed is, zijn mouwen opstroopt, wie investeert in zichzelf, is bij ons echt op zijn plaats.
Wij kunnen voor onze mensen van de werkvloer in samenwerking met onze opdrachtgevers wel een buitengewoon prettig en uitdagende werkomgeving creëren. Enfin, dat bewijzen de cijfers van Effectory.'

SV Land