Universiteit van Amsterdam

Communities of Practice niet per se geschikt voor competentiegericht leren


Promotie Onderwijskunde


donderdag 9 september, 10.00 uur

Communities of Practice (CoPs) zijn groepen professionals die samenkomen om van en met elkaar te leren, problemen op te lossen en te innoveren. Donald Ropes onderzocht of en op welke wijze (CoPs) kunnen worden ingezet als organisatieontwikkelinstrument. Hij deed een systematische test van een systeem voor het organiseren van effectieve CoPs (CoPOS) en gebruikte een onderzoeksmodel voor het testen van het leereffect van CoPs. CoPs blijken conform de verwachtingen (georganiseerd volgens het CoPOS-model) een krachtig instrument te zijn voor het stimuleren van innovaties. Bovendien blijkt dat een CoP een geschikte omgeving is om de samenwerking tussen jongere en oudere medewerkers te stimuleren en dat het een effectief instrument is voor het vasthouden (en overdragen) van kennis van oudere medewerkers. De uitkomsten zijn volgens Ropes echter niet alleen en altijd positief zijn. Hij concludeert dat CoPs weliswaar geschikt zijn voor het overdragen van kennis, maar dat dit nog niet betek ent dat deze kennis vervolgens ook kan worden toegepast. Dit impliceert dat CoPs niet noodzakelijkerwijs geschikt zijn om in te zetten in het kader van competentiegericht leren in het onderwijs, of als Human Resource Development-instrument gericht op competentieontwikkeling in organisaties. Dhr. D.C. Ropes: Organizing Professional Communities of Practice. Promotor is dhr. prof. dr. S. Karsten.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.




Universiteit van Amsterdam