Forum


09 september 2010

Effecten van etnische diversiteit in scholen op onderwijsprestaties

Expertmeeting over definities en wetenschappelijke benaderingen van onderwijssegregatie
Vooraankondiging

In deze expertmeeting worden de onderzoeksresultaten binnen en buiten Nederland op een rijtje gezet en zal over de betekenis ervan voor de Nederlandse onderwijssegregatie gedebatteerd worden en zal gepoogd worden een gemeenschappelijke visie en duiding te ontwikkelen.

De maatschappelijke discussie over de al dan niet schadelijke invloeden van de toenemende segregatie in het onderwijs richt zich op twee aspecten. Enerzijds wordt verwacht dat de samenstelling van de school van invloed is op de onderwijskansen en op de leerprestaties van leerlingen en anderzijds haar effect op de burgerschapsvorming.

Naar de koppeling samenstelling en leerprestaties van een klas is veel onderzoek gedaan, met verschillende en soms tegenstrijdige uitkomsten. Deze hangen deels samen met een verwarring over de definities die aan de opzet van de verschillende onderzoeken ten grondslag liggen. Gaat het om het vergelijken van een cultureel uniform versus een cultureel pluriform samengestelde klas? Of gaat het om de concentratie van kansrijke versus kansarme leerlingen? En wordt een allochtone leerling gedefinieerd op basis van de afkomst van één of van beide ouders? Of maakt een onderzoeksopzet onderscheid tussen het opleidingsniveau van de ouders en de thuistaal van allochtone leerlingen? En tenslotte hebben we het over basisonderwijs of voortgezet onderwijs, en op welk niveau?
FORUM organiseert in samenwerking met de ambassadeur Gemengde Scholen een bijeenkomst duidelijkheid te krijgen over de hierboven gestelde vragen en te komen tot reen overeenstemming over de te verwachten opbrengsten van gemengd onderwijs.

Doelgroep
De bijeenkomst wordt georganiseerd voor ongeveer 80 deelnemers, waaronder onderzoekers uit de onderwijssociologie, onderzoeksinstituten, vertegenwoordigers uit het onderwijsveld, beleidsmakers, Tweede Kamerleden en vertegenwoordigers politieke partijen.

Opzet programma
Het programma begint met een plenair gedeelte met inleidingen over onderzoeksresultaten. Aan thematafels zullen de deelnemers vervolgens met elkaar in discussie gaan rondom de betekenis van deze resultaten en de te verwachten opbrengsten van gemengd onderwijs.


Nadere informatie
FORUM
Lisette Massink
tel.: 030-2974311
e-mail: l.massink@forum.nl.