Meer winst behalen door beter prijsbeleid

10/09/2010 11:19

Brabantse Ontwikkelings Maatschappij NV (BOM)

De N.V. Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) heeft een belang genomen in MarketRedesign Consulting B.V. uit Son. MarketRedesign adviseert bij het optimaliseren van prijsstrategieën en heeft hiervoor samen met de TU Eindhoven (TU/e) het softwarepakket MyDealwinner ontwikkeld dat verkoopafdelingen ondersteunt bij de optimale prijsbepaling. Gericht prijsbeleid is een effectief instrument, waarmee een winstverbetering van 5 tot 10% gerealiseerd kan worden.

MarketRedesign

MarketRedesign richt zich vooral op B2B bedrijven waar de verkoop plaatsvindt op basis van onderhandeling en dan met name zogenaamde 'spot' verkopen. Deze verkopen worden veelal direct per telefoon afgehandeld, waarbij de prijs in combinatie met het volume op dat moment wordt overeengekomen. Vaak maken salesmanagers zelf een inschatting van de verkoopprijs wat leidt tot veel variatie in prijsvorming. Het softwarepakket MyDealwinner is door MarketRedesign ontwikkeld in samenwerking met de faculteit Wiskunde en Informatie van de TUe. Het maakt gebruik van geavanceerde statistische methoden om het klantgedrag te analyseren en daarna middels een benchmark een verkoopprijs te bepalen die past bij het volume en het afnamegedrag van de klant.

Marktverwachting

De software van MyDealwinner is webbased, eenvoudiger in gebruik, makkelijker te installeren en goedkoper dan de bestaande software. Ruud Schmeink, directeur MarketRedesign: "De bekendheid met de mogelijkheden van geavanceerde prijstechnieken en tactieken is matig te noemen in Europa, vergeleken met de US. Daarmee hebben wij een unieke propositie waarin jarenlange internationale B2B marketing & sales ervaring wordt gecombineerd met geavanceerde algoritmes in onze software. Deze stellen onze klanten in staat inzicht te krijgen in het onderhandelingsgedrag van hun klanten en deze informatie uit te nutten. Gebruik maken van deze kennis stelt verkooporganisaties in staat om in zeer korte tijd onmogelijk gehouden margeverbeteringen te realiseren".

Participaties BOM

De BOM richt zich met haar participaties vooral op starters en (middel)grote Brabantse ondernemingen met een onderscheidend en innovatief karakter. Veelal zijn dit ondernemingen die door snelle groei of verzelfstandiging een stevige financieringsstructuur nodig hebben, maar die door hun beperkte schaalgrootte moeilijker risicodragend kapitaal kunnen aantrekken.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.marketredesign.com