Duits-Nederlandse Handelskamer

Beter gedrag = succesvoller zakendoen

Den Haag, 10 september 2010

Wanneer ondernemers op de hoogte zijn van de juiste manier van zaken doen in Duitsland, zullen ze meer succes hebben op de Duitse markt. Daarom organiseert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op dinsdag 21 september 2010 van 10 tot 17 uur in Groningen het seminar `Etiquette voor Duitsland'.

Doel van het seminar is het voorkomen van misverstanden tussen Duitse en Nederlandse zakenmensen. Daarbij geeft het seminar inzicht in de belangrijkste culturele verschillen in de Nederlands-Duitse zakenwereld. Tijdens de cursus worden de Duitse omgangsvormen aan de hand van interactieve oefeningen duidelijk gemaakt en wordt aangetoond waar op gelet moet worden. Dit zal de deelnemers helpen communicatieproblemen te voorkomen en een succesvolle samenwerking met de oosterburen te creëren. "Nederlanders leren hier niet alleen waarom Duitsers het soms moeilijk hebben met de `het komt wel goed'-houding van de Nederlanders," zegt Marlies Komorowski, verantwoordelijk voor de evenementenmarketing van de DNHK. "Ze kunnen ook doelgericht persoonlijke ervaringen bespreken en daarmee hun zakelijke relaties verbeteren."

Het seminar richt zich op zakenmensen, die door een beter begrip van de andere cultuur het eigen gedrag in het buurland willen verbeteren om daarmee de relaties met Duitse zakenpartners tot een groter succes te maken. Het maximale aantal deelnemers bedraagt 15 personen. Partners van dit seminar zijn de KvK Noord-Nederland en ITC, Interkulturelle-Trainer.com.

De deelnamekosten bedragen 349,- euro (excl. BTW). Leden van de Nederlands-Duitse Handelskamer krijgen 20 procent korting.

Contact: Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), Marlies Komorowski, tel. 070 3114 156, e-mail m.komorowski@dnhk.org.