Gemeente Schouwen-Duiveland


Monumenten klassendag

Publicatiedatum: 07 september 2010

PERSBERICHT

BASISSCHOOLLEERLINGEN DOEN MEE AAN MONUMENTEN KLASSENDAG

Ongeveer honderdzestig leerlingen van vijf verschillende basisscholen op Schouwen-Duiveland doen vrijdag 10 september mee aan de Open Monumenten Klassendag, die dit jaar voor het eerst ook op Schouwen-Duiveland wordt gehouden. Deze klassendag is een initiatief van de landelijke stichting Open Monumentendag, bedoeld om de interesse van jongeren voor het verleden te wekken. Dit gebeurt door het bezoeken van een monument op de vrijdag vóór de Open Monumentendag

Op Schouwen-Duiveland gaan de leerlingen van de Theo Thijssenschool (10.00 uur) en De Meie

(11.00 uur) uit Zierikzee naar het Maritiem Museum in het Gravensteen aan de Mol, waar een bezoek aan de gevangeniscellen op het programma staat. De leerlingen van de Willibrordusschool uit Zierikzee hebben de Gasthuiskerk (8.45 uur) en de Lutherse kerk (10.00 uur) voor een bezoek uitgekozen. Een aantal van hen gaat een kijkje nemen in de oude gevangenis in het Gravensteen (13.30 uur)

De Bruse basisschoolleerlingen van zowel De Meerpaal als Op Dreef zijn vrijdag 10 september te vinden

in de onlangs gerestaureerde Oudheidkamer. De leerlingen van de Meerpaal zijn daar te gast vanaf 9.30 uur. Hun leeftijdgenootjes van Op Dreef komen om 11.00 uur.

Met deze klassendag wil de landelijke Stichting Open Monumentendag de belangstelling van kinderen uit de hoogste groepen van het basisonderwijs voor het verleden prikkelen door ze op een ongedwongen manier kennis te laten maken met monumenten. Hierdoor hoopt de stichting een basis te leggen voor interesse in en waardering voor het cultureel erfgoed op latere leeftijd. Ook kunnen hun enthousiaste verhalen aanleiding voor hun ouders zijn om op de Open Monumentendag van zaterdag 11 september een of meerdere monumenten te gaan bezoeken.

Voordat de kinderen een kijkje gaan nemen in het gekozen monument, krijgen ze in de klas een korte introductie over monumenten. Zij maken hierbij kennis met de monumensjes; dit zijn figuurtjes die de vroegere bewoners van een monument voorstellen en die het verhaal achter het monument vertellen. Ook krijgen zij een monumentenkijker.

Kijken aan de hand van deze monumentenkijker, ervaren en vooral beleven staan centraal bij dit monumentenbezoek. Aan de hand van deze monumentenkijker (er zijn verschillende soorten, afhankelijk van het monument ) krijgen de leerlingen een beeld hoe mensen vroeger in en om het monument leefden. Met het maken van een Monumentenkaart, waarop de leerlingen hun ervaringen van die dag kunnen uitbeelden, wordt de klassendag afgerond.